تهران- ایسکانیوز: معاون علمی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار علم و فناوری در کشور است، گفت: این دانشگاه باید نقش ویژه خود را در عملیاتی کردن نقشه جامع علمی کشور ببیند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، وطنی در دوازدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر قطع وابستگی به نفت گفت: در سال ۹۴ تنها ۳۰درصد از بودجه کشور وابسته به اقتصاد نفتی است پس کشور را می توان با اقتصاد دانش بنیان اداره کرد و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این جا یک نقش بی بدیل است.


دکتر علی وطنی یکی از راه های ماندگاری نیروهای انسانی را در ایجاد شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: براساس نقشه جامع علمی کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید ۲۰هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم که با تعداد اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی می توان آن را به بیش از ۳۰هزار شرکت افزایش داد؛ و درصدد هستیم که در تمامی استان ها حسب مورد کمیته های تخصصی همنام با نقشه جامع علمی کشور را تشکیل دهیم.


دانشگاه آزاد در عرصه توسعه علمی در منطقه مقام اول را دارد


وی ادامه داد: اگر به ازای هر دو نفر فارغ التحصیل، یک شرکت دانش بنیان تشکیل شود، در افق ۱۴۰۴، ۵۰ درصد از بودجه کشور از طریق فروش محصولات شرکت دانش بنیان خواهد بود و اقتصاد دانشگاه آزاد مثال زدنی خواهد شد.


دکتر وطنی با اشاره به مقام اول دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه توسعه علمی در منطقه، اظهار داشت: مقرر بود که تا پایان سال ۹۴ مقام ۱۵ را در عرصه نانو کسب کنیم که اینک با افتخار یک سال زودتر موفق به اخذ مقام هفتم شدیم.


نتوانستیم درک کنیم مردم خوزستان در پدیده ریزگردها چه کشیدند


به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های آزاد باید از مرحله عرضه محوری به تقاضا محوری وارد شده و به توسعه فناوری اقدام کنند.


دکتر وطنی، خاک خوزستان را به مثابه خاک کربلا دانست و گفت: وجب به وجب خاک این استان جای خون پاک شهداست و ما که تهران بودیم و یا مسئولین استان های دیگر نتوانستیم درک کنیم مردم خوزستان در پدیده ریزگردها چه کشیدند.


وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تشکیل کارگروه های خاص ریزگرد در دانشگاه های آزاد سراسرکشور در صدد پیدا کردن راهی برای مقابله با این معضل هستند و بعد از یک کشت نمونه های آزمایشگاهی مقرر شده که ۱۰۰۰ هکتار از اراضی خوزستان در یک پایلوت میدانی وارد مرحله توسعه فناوری شود.


وی اظهار امیدواری کرد: با مدیریت و حمایت دکتر میرزاده و فضای علمی که در کشور تشکیل شده است، شاهد تغییر و تحول مبتنی بر توسعه کیفی باشیم. 

کد خبر: 235161

وب گردی

وب گردی