تهران-ایسکانیوز: امروز پنجشنبه است و به سنت هفته های پیش مروری داریم بر اخبار ادبی در هفته ای که گذشت.
به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز، اولین روز در هفته ای که روزهای آخرش را طی می کنیم، متعلق به شعر طنز بود. این جریان متعلق به جشنواره فجر بود که در آخرین هفته از روزهای برگزاری جشنواره یک محفل را به شعر طنز اختصاص داده بود. دبیر این جلسه رضا ساکی طنزپرداز و روزنامه نگار بود و از کسانی که در این جلسه شعر خواندند یا صحبت کردند می توان به شهرام شکیبا، نادر ختایی، صابر قدیمی، مهدی فرج‌الهی و...اشاره کرد. آخرین محفل جشنواره شعر فجر امثال نیز روز دوشنبه در قم برگزار شد. این محفل که با برگزاری آن پرونده محافل شعر فجر سال 93 نیز بسته شد، به شعر آیینی تعلق داشت. در این نشست سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل امینی دبیرعلمی، مهدی قزلی دبیر اجرایی و حامد حجتی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم حضور داشتند.
همچنین روز یکشنبه جی دی ماجیا، شاعر چینی به اتفاق چند نفر از شاعران و ادیبان این کشور در ایران حضور یافتند و جمعی از شاعران و محققان ایرانی با آن‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند. در این نشست مباحث متعددی درباره‌ی وضعیت شعر معاصر این کشور مطرح و نیز بسترهای مورد نیاز برای برقراری ارتباط فرهنگی و ادبی موثر و کارآمد بین شاعران و ادیبان ایران و چین بررسی شد. از شخصیت های شکرت کننده در این مراسم می توان به شمس لنگرودی، موسی اسوار، حافظ موسوی، ابوالقاسم اسماعیل‌پور، محمود معتقدی، گروس عبدالملکیان، علی‌اصغر محمدخانی اشاره کرد.

0f6d9351daad1887960a39cfd4cf139d
رویداد دیگر در این هفته برگزاری جشن هفتادوهفتمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی بود که روز دوشنبه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. همچنین کتابخانه ملی روز سه شنبه مراسمی برای تجلیل از سیروس پرهام که پایه گذار مرکز حفظ اسناد و کتابخانه ملی بود برگزار کرد.
محمود دولت آبادی نویسنده پیشکسئت کشورمان نیز در این هفته با حضور در اصفهان و یزد با دانشجویان دیدار کرد و درباره وضعیت ادبیات معاصر کشورمان با جوانان صحبت کرد.
همچنین از اتفاقات بد در این هفته خبر درگذشت نویسنده کودک انگلیسی «مال پیت» بود که در سن 67 سالگی درگذشت.
او برنده جایزه «گاردین» و مدال «کارنگی» سال 2005 بود.
آخرین خبر مهمی که در پایان این هفته می توان به آن اشاره کرد، کناره گیری شمس لنگرودی از جشنواره شعر فجر بود. این اتفاق در حالی روی داد که روز شنبه 16اسفند قرار است اختتامیه این جشنواره برگزار شود و قرار بود «آوازهای فرشته بی‌بال» شمس لنگرودی با آثاری چون «باغ در حصار مصائب»، سروده علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی، «تیترهای درشت سیاهترند»، مجموعه شعر علیرضا عباسی، «روی جاده ابریشم شعر»، سروده محمد قهرمان، «شجره‌نامه یک جن» سروده علیرضا بدیع، «ضد»، سروده فاضل نظری رقابت کند که با کناره گیری شمس از این مسابقه باید منتظر شد و دید چه کسی قرار است این جایزه را از آن خود کند.
کد خبر: 235200

وب گردی

وب گردی