تهران- ایسکانیوز: مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در قالب دوازدهمین جشن تصویرسال، چهارشنبه 13 اسفند، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد، از آیدین آغداشلو، کامبیز درم‌بخش، ابراهیم حقیقی، محمد فرنود، محسن راستانی و احمد معینی جم تقدیر شد.

هادی حیدری، امیر اثباتی، ابراهیم حقیقی، سید عباس میرهاشمی و مجید سرسنگی از سخنرانان این مراسم بودند. همچنین در این مراسم مالتی مدیاهایی برای هر هنرمند ساخته شده بود که برای حاضران به نمایش درآمد.

در بخشی از این مراسم، سیف الله صمدیان با اشاره به اینکه با تلاش های دکتر سرسنگی در طول مدتی که در خانه هنرمندان مدیریت می کنند، احساس می کنیم که اینجا واقعا خانه ما است، از سرسنگی برای سخنرانی دعوت کرد.

دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن تسلیت ایام فاطمیه؛ با اشاره به اخلاق مداری که از مهم ترین ویژگی های حضرت فاطمه (س) بوده است، گفت: امروز سال‌روز درگذشت حضرت فاطمه (س) است، امیدوارم که در همه ایامی که مربوط به شخصیت‌های بزرگ است توجه بیشتری به زندگی و شیوه زندگی‌شان کنیم و به سیره ائمه و شخصیت‌های بزرگی مثل ایشان توجه کنیم و از ایشان یاد بگیریم.

وی افزود: حضرت فاطمه (س) زنی است که ما قطعا همسان او را نخواهیم دید الگویی که ما هرگز در تاریخ مانند او نداشته‌ایم. یکی از نکاتی که ایشان همیشه به عنوان یک الگو برای ما مطرح می‌کند بحث اخلاق و اخلاق‌گرایی است چیزی که در جامعه ما در این سال‌ها یا مفقود است یا کمرنگ شده است. اساسا در مذهب تشیع چند اصل مهم است که زندگی بشر را تضمیمن می‌کند یکی از آنها اخلاق است. حضرت رسول می‌فرمایند من مبعوث شدم که اخلاق شما شکل دهم.

این استاد دانشگاه در ادامه، اضافه کرد: چه جامعه اسلامی باشد چه غیر اسلامی باشد چه در غرب باشد و چه در شرق، شیرازه زندگی سعادتمند در هر قوم، رسیدن به اخلاق و اخلاق‌گرایی است. این اخلاق‌گرایی به نظر می‌رسد باید از سوی کسانی ترویج شود که الگوی جامعه هستند. مردم به هنرمندان و فرهیختگان نگاه ویژه‌ای دارند بنابراین نقش هنرمندان برای ترویج اخلاق ویژه است. ما در طول تاریخ هنرمند زیاد داشته‌ایم؛ بسیار کسانی بوده‌اند که آمده‌اند و کار هنری انجام داده‌اند اما به نظرم کسانی در تاریخ و فرهنگ و هنر ما به جای مانده‌اند که این اصل اخلاق‌گرایی را حفظ کرده‌اند. کسانی در این تاریخ ثبت شده‌اند که شأنیت اخلاق‌گرایی را به ثبوت رسانده‌اند.

سرسنگی سپس با اشاره به اوضاع امروز جامعه ایرانی، اظهار داشت: نگاهی به این که در چه جایگاهی هستیم نشان می‌دهد که جامعه ما از اخلاق فرهنگی فاصله گرفته‌ است و هنرمندان می‌توانند در تبلور مجدد اخلاق‌گرایی کمک کنند. اگر نگاهی در تاریخ دین‌مان داشته باشیم داستان‌های زیادی در این باره وجود دارد. به عنوان مثال، حضرت محمد (ص) آزارهای زیادی می‌دیدند ولی وقتی مکه را فتح کردند کسانی که ایشان را آزار داده بودند از سوی حضرت عفو شدند. این نمونه‌ای از اخلاق سیاسی و حکومتی است. حضرت علی (ع) وقتی در یکی از جنگ‌ها دشمن خود را به زمین می‌زند، دشمن‌اش آب دهانش را به روی ایشان می‌ریزد، حضرت لحظاتی قدم می‌زند و دوباره برای مبارزه بر می‌گردد. وقتی از او می‌پرسند چرا، می‌فرمایند که نمی‌خواستم که غضب شخصی من بر وظیفه دینی‌ام غالب شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه عنوان کرد: چند روز پیش یکی از هنرمندان تئاتر ما، بهرام ریحانی درگذشت. برخی که پشت او حرف می‌زدند که او مریض نیست و تمارض می‌کند، الان چطور با وجدانشان کنار می‌آیند یا کسی که نام خودش را استاد گذاشته و وظیفه اش تربیت دانشجویان است، کسی را اجیر می کند که صدای استاد دیگری را ضبط کند تا علیه او استفاده شود. آیا این شأن معلمی در هنر است؟ اگر امروز برخی از هنرمندان در قلب‌ها محبوب هستند فقط به خاطر طراحی یک پوستر، گرفتن یک عکس یا خلق یک نقاشی نیست بلکه اخلاق‌مداری آنها باعث شده که سر احترام مقابل آنها فرود بیاوریم.

سرسنگی در ادامه با اشاره به فعالیت چشمگیر جشن تصویر سال در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: خوشحالم که در دوازدهمین ماه سال میزبان دوازدهمین دوره جشن تصویرسال هستیم حرکتی که نشان داده که اگر با سلامت و مدیریت خوب همراه باشد، می‌تواند سال به سال گسترش یابد و فعالیت‌های جدیدی به زوایای هنری هنرمندان اضافه کند. به دست‌اندرکاران این حرکت خسته نباشید می‌گویم که چراغ این جشن را با وجود همه سختی‌ها روشن نگه داشته است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: میراث فرهنگی ما صرفا چند اثر هنری و چند بنا نیست. میراث فرهنگی ما خود هنرمندان هستند و همانطور که پیش‌تر هم پیشنهاد کردم، به نظرم سازمان میراث فرهنگی ما باید جایی را برای حمایت بیشتر از هنرمندان و خالقان آثار باز کند.

مشاور هنری شهردار تهران در پایان سخنان خود، اظهار داشت: ما تقریبا از اواخر سال اولی که به عنوان خدمتگزار شما در خانه هنرمندان حضور پیدا کردیم، طرحی داشتیم و آمادگی خود را اعلام کردیم که بتوانیم ماحصل یک سال فعالیت هنرمندان را در یک واقعه هنری بزرگ، برگزار کنیم. این آمادگی اولیه را اعلام می‌کنم و جزییات این برنامه را بعد از هماهنگی با شورای عالی محترم خانه هنرمندان به اطلاع خواهم رساند.

گفتنی است در پایان این مراسم هدایایی از سوی شرکت دایا سیستم، حامی مالی دوازدهمین جشن تصویرسال، به هنرمندان تقدیر شده، اهدا شد.
کد خبر: 235222

وب گردی

وب گردی