حضور مستشاری ایران در عراق در راستای روابط دوجانبه و دغدغه‌های مشترک دو طرف در حال شکل‌گیری است. خیلی طبیعی است بر اساس روابطی که بین دولت‌ها وجود دارد و بر اساس تهدیدهای مشترک این رابطه‌ مستشاری شکل می‌گیرد. بین ایران و عراق هم حضور مستشاری به این خاطر است که مسائل امنیتی و تهدیدهای مشترک تروریستی علیه خاک دو طرف همچنین توطئه‌ای که علیه عراق شکل می‌گیرد ممکن است برای هر دو کشور در آینده مسئله‌ساز شود لذا به نظر می‌رسد اقدام مستشاری ایران نوعی اقدام پیشگیرانه است. درواقع این موارد حوزه‌های مستشاری است که ایران در عراق دارد. به‌ویژه این‌که حضور مستشاری ایران در عراق صادقانه است و عراق هم‌ بارها اعلام کرده است که ایرانی‌ها صادقانه و همدلانه پیگیر مسائل عراق هستند.
مهم‌ترین مستشاری ایران در عراق بر سر مسئله داعش است و عراقی‌ها تنها در جبهه‌هایی موفق شده‌اند که ایرانی‌ها در آن جبهه‌ها حضور مستشاری داشته‌اند. همچنین همکاری‌های مشترکی بین ایران و عراق در حال شکل‌گیری است و برای خیلی از بازیگران و تحلیلگران منطقه‌ای این موضوع قابل پیش‌بینی نبود که یکباره روابط تجاری ایران و عراق چندبرابر شود و به رقم حدود 13میلیارد دلار برسد و این روابط روزبه‌روز در حال گسترش است. بخشی از حضور مستشاری ایران در عراق حضور مستشاری توسعه‌ای است یعنی ایرانی‌ها با عراق نوعی از همکاری‌های توسعه‌ای را شکل داده‌اند و در طول بیش از 10 سال پیش هم دیده‌ایم که حدود یک میلیارد لار خدمات فنی- مهندسی به عراق فرستاده می‌شود.
لذا همکاری‌های مستشاری کاملاً متفاوت از مداخله در امور داخلی است. ایران در عراق در حوزه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی، عمرانی و توسعه‌ای حضور مستشاری دارد و این حضور به دلایلی گسترش پیداکرده است. اول اینکه نتایج لازمه را به‌گونه‌ای به دنبال داشته که طرف عراقی آن را تعیین کرده و نوعی تحدیدزدایی توسط ایران در عراق به وجود آمده است. همچنین عمق استراتژیک میان دو کشور بعد از بین رفتن دیوار بعث‌، ایجاد شده و کمک کرده است. البته در مسائل همکاری‌های امنیتی ایران و عراق، آمریکایی‌ها برخورد سردی داشته‌اند. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه رفتار شفافی در مقابل رفتارهای خود در منطقه نداشته‌اند و هنوز هم نمی‌توانند رفتار شفافی از خود نشان دهند و عراقی‌ها هم این اعتماد را به آمریکایی‌ها ندارند ولی درعین‌حال کار برای مقامات سیاسی آمریکا دشوار شده است ونمی‌توانند این واقعیت را انکار کنند که ایران بزرگ‌ترین نقش را در مبارزه با تروریسم و وحشی‌گری در منطقه دارد.


نویسنده:حشمت الله فلاحت پیشه
کد خبر: 235258

وب گردی

وب گردی