تهران- ایسکانیوز: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه مراسم  دوازدهمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت توسعه تحقیق و پژوهش، گفت: سه اولویت و محور نخست پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان نفت، کشاورزی و ریزگردهاست.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، میرزاده صبح امروز دراختتامیه دوازدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور ایت الله شفیع نماینده مردم استان خوزستان در خبرگان رهبری در واحد اهواز برگزار شد، با توصیف بزرگی ها و عظمت های این خطه از ایران، گفت: استان خوزستان در میان تمامی استان های ایران به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیای اش و همچنین مردمانش سرآمد است.


علقه خاصی به استان خوزستان دارم


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مردم این استان در طول هشت سال دفاع مقدس به گفته امام خمینی(ره) ، دین خود را به ایران و انقلاب ادا کردند.




c6eab391-aeb6-4ece-aa21-efdd77e1330d


وی با اشاره به مسئولیت های خود در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن گفت: بنده از آن سالها تا پایان سال 76 به دلیل داشتن مسئولیت بازسازی مناطق جنگی علقه بسیار خاصی به استان خوزستان دارم.


دکتر میرزاده تصریح کرد: به لطف خدا امروز خوزستان عزیر با تمام فشارها ، توطئه ها و دسیسه ها، سرافراز و سربلند است و دشمنان این خطه از ایران، نیست و نابود  شدند.


خوزستان مهد تمدن ایرانی و اسلامی است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت قطعه شعر، خاکت ببویم، خاک تو بوسیدنی شد، گل های خرمشهرمن بوییدنی شد، تصریح کرد: به لطف خدا تمام خوزستان عزیز امروز آباد است و تمامی منطقه سرشار از گل های زیبا و بوییدنی است همچنان که در سالهای گذشته این منطقه، محل یکی از بزرگترین تمدن های جهان بوده است که دانشگاه جندی شاپور و شخصیت های بزرگ علمی و تاریخی گواه این موضوع است.


وی ادامه داد: این منطقه بزرگان بسیاری را از قدیم به خود دیده است وامیدوارم بعد از تمامی این سختی ها در جهت تداوم بازسازی خوزستان این بار از طریق توسعه علم و پژوهش و فناوری حرکت کنیم.


6dbee489-f0cd-42cd-a395-dcede16aff86


وی با تشکر و تقدیر از برگزارکنندگان دوازدهمین گردهمایی معاونت های پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری این گردهمایی در استان خوزستان بسیار معنی دار است زیرا یکی از بزرگترین پتانسیل های اقتصادی کشور یعنی نفت و گاز در این استان قرار دارد.


دکتر میرزاده با اشاره به انعقاد  تفاهم نامه همکاری با وزارت نفت در زمینه توسعه میادین دو میدان نفتی، گفت: این تفاهم نامه که با حمایت و تلاش مهندس زنگنه منعقد شد و نشان دهنده اقبال ایشان به دانشگاه آزاد اسلامی است به طور حتم زمینه ساز گام های مهمی در رابطه با توسعه علم و پژوهش خواهد بود.


تفاهم نامه با وزارت نفت برای دانشگاه حیثیتی است


وی با اشاره به اهمیت  دو مقوله اقبال صنایع به دانشگاه ها و مأموریت گرایی دانشگاهیان، گفت: همکاران ما در معاونت پژوهشی با علاقه بسیار برای ایجاد یک ساختار جدید و برنامه ریزی و پشتیبانی آن تلاش کردند و امیدوارم همه واحدها از این تلاشها در زمینه توسعه علم و فناوری بهره مند شوند.


دکتر میرزاده با بیان این که بحث درآمدزایی در تفاهم نامه با وزارت نفت اهمیت ثانویه ای برای ما دارد تأکید کرد: این قرارداد یک قرارداد حیثیتی است زیرا توانایی های دانشگاه آزاد اسلامی را در امر پژوهش و فناوری اثبات خواهد کرد و مطمئن هستم که واحدها و تمامی دانشمندان ما برای به ثمر رسیدن این قرارداد تلاش کنند.


میرزاده با افتخارآمیز خواندن این قرارداد گفت: برای این که قرارداد مذکور محقق شود تمام پشتیبانی های ساختاری، مالی و اعتباری را فراهم کرده ایم و حتی بهره گیری از تجارب و دانش مشاوران خارجی را نیز در دستور کار خود داریم.


وی تصریح کرد: از معاونت پژوهشی دانشگاه انتظار دارم برای به ثمر رسیدن این قرارداد از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکنند زیرا تمامی قابلیت ها و امکانات دانشگاه برای این منظور مهیا شده است.


میرزاده با بیان این که دولت در زمینه پژوهش و فناوری اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: خوشبختانه در زمینه پژوهش و فناوری با دولت یازدهم همکاری های خوب و قابل قبولی انجام شده است و امیدواریم این همکاری های به نتایج مسمرثمری بیانجامد.


تنها راه مقابله با تحریم ها توجه به پژوهش و فن آوری است


دکتر میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت پژوهش و فناوری در کشور تأکید کرد: این موضوع یکی از راهکاری مهم برای مقابله با تحریم هاست و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند که پژوهش در ماهیات خود منطق و فسلفه ای دارد و بدون اتصال آن به دو بخش خدمات و صنعت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.


9cb640a4-67bb-4acc-8ee1-bcf35e698dcc


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر پژوهش در دو بخش خدمات و صنعت جذب نشود و ارتباط صحیح میان این دو برقرار نشود ، این پژوهش در اقتصاد کشور به صرفه نبوده و هیچ اقدام مؤثری در دل آن انجام نخواهد شد.


میرزاده با تشبیه تحقیق و پژوهش به نهال درختی، گفت: با حمایت های دولت و برقراری ارتباط منطقی و صحیح میان پژوهش با دوبخش صنعت و خدمات، این نهال به درخت تنومندی تبدیل خواهد شد.


وی با بیان این که صرف پژوهش بی معنی و بی فایده است ، تأکید کرد: در صورت نبودن صرفه اقتصادی برای پژوهش و عدم ارتباط با بخش صنعت و خدمات هیچ میل و رغبتی برای پژوهشگران به وجود نخواهد آمد.


رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تاکید کرد: باید پژوهش را در اقتصاد ایران به صرفه کنیم تا صنعتگر برای نوآوری و رقابت به این قشر مراجعه کند تنها در این حالت است که می توان از تولید داخلی در مقابل سیل عظیم و ویرانگر واردات محافظت کرد.


دکتر میرزاده ادامه داد: هم اکنون در کشورهای پیشرفته در مناطق وسیعی مجموعه های تحقیقاتی از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است و دولت ها کارهای بزرگی را به این مجموعه ها واگذار کرد.


بودجه سال 94 به امضای آیت الله هاشمی رفسنجانی رسید


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سال 94 دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 94 که درهمین هفته از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی به امضا رسید اعتبار بسیار مناسبی برای پژوهش در نظر گرفته شده است.


وی تاکید کرد: سهم پژوهش در بودجه سال آینده 10 درصد در نظر گرفته شده است که با توجه به اعتبار دانشگاه، 580 میلیارد تومان در مجموع دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش هزینه خواهد شد.


بودجه پژوهش مختص امور پژوهشی است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که ردیف پژوهش مختص امور پژوهشی خواهد بود، گفت: تمامی واحدها باید به این موضوع توجه کنند و هیچ واحدی حق ندارد این بودجه را در بخشی غیر از پژوهش هزینه کند و بخش های نظارتی مانند خزانه دارها باید به این موضوع توجه ویژه کنند.


وی تصریح کرد: شهرک های فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی (شفا) نیز به تدریج در کنار واحدهای دانشگاهی احداث خواهند شد تا با شکل گیری و راه اندازی مراکز رشد، فارغ التحصیلان دانشگاه که سرمایه های با ارزش دانشگاه هستند، فعالیت های پژوهشی و فن آوری خود را در این مراکز انجام دهند.


وی در ادامه به ابلاغ سند توسعه علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند باید تا پایان سال 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص کشور از طریق فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود که این مسئولیت خطیری را بر دوش دانشگاه ها به صورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص می گذارد.


رئیس دانشگاه ازاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 50 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی بی گمان نقش تعیین کننده ای در توسعه علم و فن آوری در کشور دارد و یکی از مخاطبان اصلی این سند است.


 


وی با اشاره به اهمیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها گفت: هم اکنون بر اساس گزارش ها منابع معتبر، دانشگاه های بزرگی مانند استنفورد و یا ام آی تی توانستند با فعال سازی کانون های فارغ التحصیلی خود نقش تاثیر گذاری را در اقتصاد آمریکا و جهان بازی کنند .


دکتر میرزاده تصریح کرد: این دانشگاه ها در سال 2011 در حدود 3/3 میلیون شغل ایجاد کردند و با تشکیل 25 هزار و 800 کمپانی محصولات دانش بنیان متعددی را تولید کنند که عرضه آنها درآمدی در حدود 6 برابر تولید ناخالص ملی ایران برایشان به همراه داشته است.


 


کشورهای متکی به منابع روی زمین ، اسیر تحریم ها نمی شوند


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحریم بر کشورهایی که متکی بر منابع روی زمینی هستند، تاثیر ندارد، گفت: مهمترین راه غلبه بر تحریم ها بر دانش نیروی انسانی و مغزهای متفکر خود است و ماموریت بزرگ دانشگاه علاوه بر آموزش، فعالیت در توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد پارک های علم و فن آوری و مراکز رشد است.


وی ادامه داد: باید از تجارب و دستاوردهای بزرگ کشورهای پیشرفته در این زمینه بهره ببریم و می توان در این رابطه برای برگزاری همایشی بین المللی و دعوت از صاحب نظران و بزرگان برنامه ریزی کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیانیه اختتامیه این گردهمایی می تواند دستور کار معاونت های پژوهشی در سال 94 باشد، گفت: با امضا و ابلاغ بودجه سال 94 ، منابع در نظر گرفته شده برای بخش پژوهش نیز از فروردین در اختیار معاونت ها قرار خواهد گرفت تا گام های موثری در این زمینه برداشته شود.


وی با اشاره به توانمندی های استان خوزستان در بخش پژوهش و فن آوری گفت: حضور 6 هزار عضو هیات علمی در این استان و تولید نزدیک به 6 هزار مقاله علمی و دارا بودن 55 رشته دکتری در سال 93 و حضور 311 هزار فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی از ظرفیت علمی و پژوهشی این استان خبر می دهد.


اهل تملق نیستم و تملق را نمی پذیرم


دکتر میرزاده در ادامه با تقدیر از امیدوار رضایی، نماینده تام الاختیار استان خوزستان گفت: خوشحالم که امروز نماینده تام الاختیار این استان یکی از فرزندان دانشمند و دلسوز این استان است و به همین دلیل هیچ نگرانی در رابطه با استان خوزستان وجود ندارد.


وی با تاکید بر همکاری دولت و معاونت پژوهش و فن آوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه اهل تملق نیستم و تملق را نیز نمی پذیریم ، گفت: دکتر وطنی در طول یک سال گذشته در زمینه توسعه علم و فن آوری در دانشگاه آزاد اسلامی تلاش بسیار زیادی کرده و تجارب ارزشمند ایشان به طور حتم برای معاونت های پژوهش واحدها بسیار راهگشا خواهد بود.


دانشگاه آزاد اسلامی عدالت آموزشی را در کشور محقق کرد


رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یادگار همت و درایت بزرگان نظام است، گفت: شخصیت هایی نظیر رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی با تلاش و خون دل این دانشگاه را تاسیس کردند تا عدالت آموزشی از طریق این نهاد علمی در ایران تحقق یابد.


وی در ادامه با اشاره به مشکلات و ظرفیت های استان خوزستان گفت: سه محور کشاورزی ، صنعت نفت و ریزگردها موضوعات مهم این استان هستند که دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی و توانایی ورود به این سه محور را دارد.


دکتر میرزاده ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه با وزارت نفت مهمترین اقدام انجام شده در رابطه با صنعت تا به امروز است که نتایج و آثار آن در سالهای آتی مشخص خواهد شد و در دو محور کشاورزی و مسئله ریزگردها نیز باید با برنامه ریزی و آمادگی کامل هر چه زودتر ورود پیدا کنیم.


وی با اشاره به فعالیت های علمی واحد اصفهان در زمینه ریزگردها، گفت: دانشجویان و اساتید این واحد با ابداع نانو رس هایی توانستند  راهکار موثر و قابل قبولی را برای کنترل و مقابله با ریزگردها ارائه دهند که نتایج محیط آزمایشگاهی موثر و بسیار قابل قبول است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دعوت از تمامی دانشگاهیان و مراکز علمی و تحقیقات برای حل معضل ریزگردها گفت: امیدوارم با راه کارهای مناسب که از سوی مراکز علمی و تحقیقاتی در حال مطالعه و تدوین است به زودی راه حلی برای این معضل زیست محیطی پیدا کنیم.


در پایان این مراسم یادمان زیبایی از طرف رئیس واحد اهواز به دکتر میرزاده اهدا شد که ایشان این یادمان را به سردار زمانی به نیابت از خانواده شهدا اهدا کردند همچنین رئیس واحد اهواز و معاونان وی نیز از سوی دکتر میرزاده تقدیر شدند.


کد خبر: 235340

وب گردی

وب گردی