تهران-ایسکانیوز: مناظره نمایندگان انجمن اسلامی دانشگاه تهران با نمایندگان جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه در تالار رجب‌بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران با موضوع «مطالبات دانشگاهیان از وزارت علوم» برگزار شد.
به گزارش ایسکانیوز، در این مناظره که با همکاری دو تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، جواد فومنی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی گفت: استقلال دانشگاه یکی از مهم‌ترین مسائل برای این حوزه است. دانشگاهیان باید در انجام امور خود مستقل باشند و امور دانشگاهیان را بایستی به خود دانشجویان سپرد.

توفیقی و نیلی از دانشجویان در تحصن حمایت می‌کردند/دانشگاهیان باید در بیان نظرات آزادی بیان و پس از بیان داشته باشند
وی با بیان اینکه مباحث آزادی آکادمیک و گفت‌وگوهای آزاداندیشی را می‌توان در قالب استقلال دانشگاه حل کرد، افزود: علت همه مشکلات دانشگاه وابستگی این حوزه به قدرت و وابستگی مدیریت دانشگاه به نهادهای خارج از دانشگاه است.
فومنی تاکید کرد: اگر قرار است با دانشجویی برخورد شود یا قرار است هر اتفاقی در دانشگاه رخ دهد باید از طریق ساز و کارهای آکادمیک باشد. نباید هیچ نهادی از بیرون از دانشگاه یک استاد یا دانشجویی را به خاطر فعالیت‌های دانشگاهی احضار کرد.
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: زمانی که انقلاب رخ داد در دانشگاه تهران دانشجویان و اساتیدی که حامی انقلاب اسلامی بودند، گفتمان انقلاب اسلامی را تعریف کردند و این اصلی‌ترین گفتمانی بود که در انقلاب نقش داشت و انقلاب اسلامی از درون دانشگاه برخواست.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: جوانان مسلمان فعال در دانشگاههای کشور در تحت تاثیر آموزه های افرادی چون مرحوم طالقانی، بازرگان، شریعتی و مطهری و امثال اینها بودند و گفتمان انقلاب اسلامی در میان بخش مهمی از دانشجویان مسلمان از این نگاه برخاسته است.

وی در ادامه با انتقاد از سخنان افرادی که می‌گویند مدیریت دانشگاه تهران بی‌ثبات است، تصریح کرد: چرا گفته می‌شود مدیریت دانشگاه تهران بی‌ثبات است. مگر نیلی منتخب دانشگاهیان نبود پس چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی با وی مخالفت می‌کند.

فومنی تاکید کرد: کسانی که با توفیقی مخالفت می‌کردند و می‌گویند وی فتنه‌گر است همان افرادی هستند که از افرادی که به کوی دانشگاه حمله کردند، دفاع می‌کردند.

وی ادامه داد: نیلی یا توفیقی علیه نظام تحصن نکردند، آنها از دانشجویان دفاع کردند، کسی که می‌خواهند اداره دانشگاه را بر عهده بگیرد باید مدافع امور دانشجویان باشد، باید از دانشجویان دفاع کنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در قسمت دیگری از سخنان خود، یادآور شد: اینکه می‌گویند ما قائم مقام رهبری داشته‌ایم که منحرف شده یا نخست‌وزیر داشته‌ایم که در حصر است مایه افتخار نیست، باید ببینیم چه مشکلی بوده که چنین اتفاقی افتاده است. وی ادامه داد: چرا باید نخست‌وزیر و رئیس‌ مجلس این نظام در حصر باشد. اگر جرمی کرده‌اند باید محاکمه شوند. چرا باید رئیس‌جمهور اسبق را ممنوع‌ تصویر کنند بدون اینکه جرمی داشته باشد.

فومنی اضافه کرد: باید دانشجو هر نظری که دارد، بدهد، آزادی بیان ضامن آگاهی است و باید آزادی بیان و پس از بیان وجود داشته باشد.

وی در ادامه در رابطه با این سوال دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که پرسید آیا شما با ریاست نیلی برای دانشگاه تهران موافق هستید، گفت: باید هر کسی که با نظر دانشگاه تائید می‌شود رئیس شود.
وی با اشاره به سخنان دبیر فعلی جامعه اسلامی دانشجویان مبنی بر فشارها بر تشکل های اصولگرا گفت: اگر شما نامه ای درباره ریاست دانشگاه تهران داده اید و چند تماس داشته اید، دوستان ما به خاطر فعالیت هایشان تعلیق و محروم از تحصیل شده اند و گاه برایشان مشکلات قضایی پیش آمده است. درست که به شما هم نباید زنگ بزنند ولی ملاحظه بفرمایید که تفاوت هزینه دادن ها از کجا تا کجاست؟

دانشجویان مسلمان انقلابی تحت تاثیر نواندیشان دینی بودند و نه امثال آیت الله مصباح یزدی/بزرگترین خیانت دکتر معین ایجاد نشاط سیاسی و فرهنگی در دانشگاهها بود!
حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره گفت: ما وزارت علومی را وزارت علوم در عیار جمهوری اسلامی می‌دانیم که به یک مفهوم پایه‌ای به نام استقلال و آزادی آکادمیک پایبند باشد.

وی افزود: استقلال و آزادی آکادمیک مفهومی است که یکسری نمودها و اشاره‌های مشخصی دارد. وقتی این جمله را مطرح می‌کنیم دقیقا در چارچوب ادبیات و گفتمانی است که انقلاب اسلامی به واسطه آن شکل گرفت.

نقاشی تاکید کرد: ما می‌دانیم که پیش از انقلاب اسلامی فضای دانشگاه‌ها چگونه بود، از فشارهای سیاسی و کنترل‌هایی که در فضای دانشگاه‌ها وجود داشت شنیده‌ایم. انقلاب اسلامی آمد که در فضای جامعه و دانشگاه این فضا را بشکند. نباید فراموش کنیم که آرمانهای این انقلاب چه بوده است. دانشجویان مسلمان حامی انقلاب تحت تاثیر آموزهای افرادی چون طالقانی و بازرگان و شریعتی و مطهری و به رهبری شخصیتی چون امام خمینی وارد مبارزه شدند و موجباب فروپاشی نظام مستند را فراهم کردند.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان جامعه اسلامی دانشجویان گفت: باور کنید این نوع نگرش و این اسلام بود که جوانان را به حرکت علاقه مند کرد و نه رویکردهای سنتی به اسلام و اندیشه های افرادی چون آیت الله مصباح یزدی.

وی تاکید کرد: از دیدگاه ما آرمان‌های انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها حفظ همین آزادی آکادمیک و استقلال است. این به منزله این است که سرفصل های  دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: اساتیدی که در دانشگاه‌ها جذب شده‌اند، یک فرآیند پیچیده و سختی را طی کردند و از فیلترهای مختلف گذشته‌اند، در این چنین فضایی نباید سرفصل‌های درس‌های دانشگاهی چه در رشته‌های فنی، پزشکی و چه در رشته‌های علوم انسانی در یک نهاد بالادستی و بیرون دانشگاهی تدوین شود و به عنوان یک دستور عمل به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شود. دانشگاهیان خودشان می‌دانند چه درس‌هایی را باید تدوین و تدریس کنند.

نقاشی در ادامه با اشاره به رای‌گیری برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها گفت: اگر ما به جامع دانشگاهی خودمان اعتماد داشته باشیم نباید نگران این باشیم که کسی که برای مدیریت یک دانشگاه انتخاب می‌شود، از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور باشد.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اضافه کرد: آن چیزی که به عنوان کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مطرح شده متاسفانه به واسطه برخی تنگ‌نظری‌ها و تنگ‌خلقی‌ها باعث شده برون داد لازم را نداشته باشد که اگر این کرسی‌ها به معنای واقعی برگزار شود بسیار کمک خواهد کرد. البته مراد ما از کرسی آزاد اندیشی آنچه است که شهید مرتضی مطهری می گفت. اینکه استاد مارکسیست هم که معتقد به به این مکتب باشد در دانشگاه حضور داشته باشد و تدریس کند و بتوانیم با او بحث مناظره کنیم. این منطق انقلاب اسلامی بوده است. امروز هم گرایش های مختلف اعم از مسلمانان محافظه کار(یا به اصطلاح امروز اصولگرا) و نواندیشان دینی و هم سکولارها هم باید بتوانند در این مناظره ها و کرسی ها شرکت کنند و فضا باید هم آزادی بیان و علی الخصوص آزادی پس از بیان وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به ادعاهای محسن منصوری گفت: فرجی دانا یک فرمانده جنگ است. چطور می‌شود این آدم غربی و غرب‌گرا می‌شود. چطور می‌شود با این همه گزینش و نهادهای نظارتی هنوز نگران مدیریت در دانشگاه‌ها هستید.
نقاشی خاطرنشان کرد: سوال من این است که آیا کامران دانشجو مدیرتر بود یا فرجی دانا؟ دانشجو به انقلاب اسلامی متعهدتر بود یا فرجی دانا. یا اینکه فرهاد رهبر مدیریت بهتری داشت یا نیلی؟

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اضافه کرد: زمانی که فرهاد رهبر به دانشگاه تهران آمد، درب دانشگاه به سمت نهادهای بیرون از دانشگاه باز شد. برخی چون نمی‌توانند روش مدیریتی مدیران دولت را تاب بیاورند به آنها انگ می‌زنند.
وی ادامه داد: برخی‌ها می‌خواهند با فشار و زور دانشگاه را به مسیر دلخواه خودشان ببرند و هیچ دانشگاهی این مسئله را نمی‌پذیرد حتی اگر فرهاد رهبر وزیر علوم شود.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه، بسیج دانشجویی به علاوه دفتر تحکیم وحدت فعلی همه در دولت گذشته در برابر انجمن اسلامی بودند و مورد حمایت تام و تمام قرار می گرفتند و می گیرند. این در حالی است که از بدنه واحد و مخاطب اندک و واحدی برخوردارند. این در حالی است که انجمن های اسلامی دانشجویان در این سالها یا تعلیق شدند و تعطیل شدند و یا آنقدر تحت فشار قرار گرفتند که از هر گونه اقدامی باز ماندند. در حال حاضر نیز این جریان حتی از داشتن یک اتحادیه محروم است.
وی خطاب به منصوری ادامه داد: این بی عدالتی نیست؟ این حیف و میل بیت المال نیست که یک تفکر با این میزان مخاطب محدود در دانشگاه چهار بعلاوه یک تشکل و بودجه و امکانات داشته باشد و طرف مقابل از داشتن حتی یک اتحادیه محروم باشد؟
نقاشی با اشاره به سخنان یکی از مقامات مسئول در دانشگاههای کشور در سال 88 گفت: بنا بر آماری که از سوی نماینده ولی فقیه در دانشگاههای کشور در پاییز سال 88 داده شده است، هفتاد درصد دانشگاهیان به کاندیداهایی رای دادند که در آن زمان رییس جمهور نبود. اگر به این درصد افرادی را که به هر دلیلی رای ندادند را هم اضافه کنیم، در بهترین حالت این 4+1 تشکل و گفتمان شان چیزی قزیب به 10 تا 15 درصد مخاطب و بدنه را در دانشگاه های کشور دارا هستند. امروز هم به وزارت علوم فشار می‌آورند که انجمن اسلامی چیزی نداشته باشد و این بی‌عدالتی است.

نقاشی گفت: بحث ما واقعا اصول و حق است آزادی و استقلال آکادمیک را هر کس نقض کند باید مورد مواخذه قرار گیرد. می خواهد دکتر معین باشد یا دانشجو یا فرجی دانا و فرهادی.

وی در ادامه با تببین مفهوم آزادی آکادمیک افزود:آزادی کادمیک نیز چنانکه گفته شد |آزادی در یبان مطالب و نقد و بحث بی واهمه است و همچنین آزادی تشکل یابی دانشجویان در قالب تشکل های سیاسی و صنفی و فرهنگی و علمی است. اینها ضامن یک نهاد دانشگاهی خوب است.

نقاشی در پایان با اشاره به دغدغه هایی که درباره دوره مدیریت دکتر معین مطرح می شود گفت: آقایان نسبت به دوره مدیریت دکتر معین و حضور همراهان و همفکران وی در وزارت علوم نگرانند. شکوفایی نشریات دانشجویی مدیون دوران آن مدیریت است. تعداد زیادی از فعالان نشریات دانشجویی با حمایت ها و جشنواره هایی که در آن سالها برگزار میشد امروز جز روزنامه نگاران و اهالی موفق رسانه هستند. کانون های فرهنگی و انجمن های صنفی رونق روزافزون یافت و نشاط سیاسی بر دانشگاههای کشور در هر دو سوی فکری و سیاسی حاکم بود. بله اینها خیانت های آقای دکتر معین بود! این دستاوردها از سوی اصولگراین و تشکل های دانشجویی شان دایما نادیده گرفته می شود بلکه به منزله خیانت قلمداد می شود.
مناظره

ما قبول داریم دانشگاه باید مستقل باشد، اما با ولنگاری به شدت مخالف هستیم/فرجی‌دانا تا مغز استخوان غربی است

محسن منصوری دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این مراسم گفت: برای اینکه ما بتوانیم جریان تحقق تمدن اسلامی را دنبال کنیم نیاز به یک مجموعه انسان‌ساز، داریم که در حال حاضر وزارت علوم خیلی با آن مجموعه‌ای که بایستی نیروی مورد نیاز جریان علمی و مدیریتی کشور را برای این موضوع تولید کند، فاصله دارد.

وی افزود: اینکه دستاوردهای انقلاب را نادیده بگیریم بی‌انصافی است. مسلما بعد از انقلاب نظام علمی کشور تحولی جدی داشته است و پیشرفت‌های علمی کشور نشان از این موضوع است. البته ظرفیت جوانان ما بیش از این است و ما حتما باید جزء رده‌های اول علمی و برترین‌های دنیا باشیم.

منصوری ادامه داد: حوزه مدیریتی وزارت علوم حوزه‌ای است که زیرساخت پیشرفت علمی کشور را در اختیار دارد و اگر نظام مدیریتی بر وزارت علوم نظام ضعیفی باشد قطعا نمی‌توان از آن توقع پیشرفت علمی داشته باشیم. دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: در دوره فعلی ما بی‌ثبات‌ترین سال‌های مدیریت علمی کشور را طی می‌کنیم. در کمتر از یک سال و نیم حدود 6 تا 7 نفر برای مدیریت وزارت علوم آمده‌اند و رفته‌اند، کسانی که بعضا خیلی هم خوش‌سابقه نبوده‌اند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه گفت: مجموعه وزارت علوم در زمان انتخاب وزیر با مشکلات جدی روبه‌رو شد. در این دوره افرادی مانند میلی‌منفرد، توفیقی، فرجی‌دانا، نیلی‌احمدآبادی، آشتیانی و نهایتا فرهادی به عنوان متولی وزارت علوم معرفی شدند. اصلا سوابق این افراد جای تأمل دارد. و اینکه آیا اصلا اینها به فاکتورهای آزادی و استقلال پایبند بودند نیز جای سوال دارد. وی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم دانشگاه باید مستقل باشد، اما با ولنگاری به شدت مخالف هستیم. در این دولت دیدیم توفیقی به عنوان متولی وزارت علوم معرفی شد، کسی که فیلم‌ وی در تحصن علیه نظام موجود است. این که فردی که مبانی انقلاب اسلامی را قبول ندارد و به عنوان وزیر علوم معرفی کنیم چه استقلالی است.

وی خاطرنشان کرد: افراد دیگری هم که معرفی شدند چنین سوابقی داشتند. ما دیدیم فردی به نام میلی‌منفرد برای وزارت علوم معرفی می‌شود، فردی که سابقه نامه‌نگاری شفاف وی مدت‌ها نقل محافل بیگانه بود. معرفی فردی به نام فرجی‌دانا که تا مغز استخوان غربی است و در تمام عمر خود در کانادا و غرب بوده به عنوان وزیر علوم، چه استقلالی می‌آورد. وی گفت: ما نباید مبانی قانون اساسی را به چالش بکشیم، وقتی بخواهیم در رابطه با استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی حرف بزنیم، دیگر جمهوری ایرانی معنا پیدا نمی‌کند، برخی از آقایان به چارچوب قانون اساسی شلاق زدند و بعد متولی وزارت علوم شدند.

منصوری خاطرنشان کرد: سابقه نداشته دانشگاه تهران که مادر دانشگاه‌های کشور است تا این مدت بدون مسئول و مدیر اداره شود. ما داریم به سالگرد بدون متولی بودن این دانشگاه نزدیک می‌شویم.

وی تأکید کرد: چرا وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیریت نیلی مخالفت می‌کند، برخی مقاومت کرده و جلسات را تعطیل می‌کنند. آیا معنی استقلال این است.

منصوری اظهار داشت: در بسیاری از دانشگاه‌ها برای انتخاب رئیس انتخابات برگزار کردند و وقتی دیدند یک فرد حزب‌اللهی و متدین بیشترین رأی را آورد به خاطر اینکه باب میلشان نبود مکانیزم رأی‌گیری را بر هم زدند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: اخیرا رئیس یک دانشگاه معرفی شده، این فرد کسی است که مقدمه یک کتاب را که بر آزادی جنسی تأکید می‌کند نوشته و آن را هم تحسین کرده است. آیا این حرکت با منطق سازگار است.

وی ادامه داد: در دانشگاه علامه قبلا کسی معرفی شد که در سوابق وی مسائلی مانند بازداشت، عضویت فعال در گروهک‌ منافقین وجود دارد،‌ خواهر وی نیز اکنون در اردوگاه لیبرتی است و قبلا در اردوگاه اشرف بوده است، این فرد به سفارش توفیقی در این دولت به کار دعوت شده است.

منصوری اضافه کرد: برای رفع مشکلات به نظر می‌رسد ابتدا باید در لایه مدیریتی تجدیدنظر شود و این لایه تا اصلاح نشود سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وی در قسمت دیگری از سخنان خود در پاسخ به این بحث که تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌ها طرفدار ندارند،‌ گفت: یکی از موضع‌هایی که آقایان انجمن اسلامی و اصلاح‌طلب داشتند این بوده که همیشه اپوزیسیون بوده‌اند و ژست روشنفکری می‌گیرند، در این حال به همه هم سنگ‌پرانی می‌کنند.

منصوری به تهمت‌های اصلاح‌طلبان به دولت قبل اشاره کرد و ادامه داد: اگر انگ زدن از جانب شما جرم است چطور می‌شود شما به یک دولت، تهمت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌زنید. وی ادامه داد: برخی‌ها این استدلال را دارند که فلانی چون فرمانده جنگ بوده باید وزیر شود و انسان کاملی است نه اینطور نیست ما در این کشور قائم مقام رهبری، نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور،‌ رئیس مجلس و افراد مختلفی داشتیم که در جنگ هم حضور داشتند ولی از مسیر خارج شدند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه به مطرح کردن بحث بورسیه‌ها اشاره کرد و افزود: این بحثی بود که بسیار جنجالی مطرح شد. من لیستی دارم از افرادی که همه در دولت اصلاحات بورس شدند و همه آنها ایراداتی را که امروز به دانشجویان بورسیه گرفته می‌شود را داشتند

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی چارچوب مشخصی دارد، شما می‌گوئید اساتید دانشگاه‌ها فیلترهای مختلف را گذرانده‌اند و با سواد هستند ما هم قبول داریم ولی آیا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌سواد هستند و مورد تأیید نیستند چرا با نظر آنها مخالفت می‌کنید. منصوری ادامه داد: استقلالی که ما از آن حرف می‌زنیم به این معنی است که یک اتاق فکر در طبقه شانزدهم وزارت علوم نخواهد این وزارتخانه را اداره کند، استقلال یعنی اینکه وزیر اختیار داشته باشد و بتواند معاونان خود را جابه‌جا کند.

وی خاطرنشان کرد: آقایانی که دم از آزادی می‌زنند چرا در 16 آذر مجوز سخنرانی‌های تشکل‌های انقلابی را لغو کردند. منصوری به افتتاح دفاتر انجمن اسلامی در دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بررسی کنید ببینید در مدت کوتاه که دولت فعالیت می‌کند، چقدر از انجمن‌های اسلامی مجوز گرفتند. رئیس محیط زیست هم که به خاطر افتتاح یکی از این انجمن‌ها وظیفه اصلی خودش را رها می‌کند. این نگاه سیاسی است که برای ما تشکل‌ها مشکل درست کرده است.

وی تصریح کرد: ثمره اینگونه مدیریت‌ها افت شدید مرتبه علمی کشور طبق آمار های جهانی ،انحلال سازمان فضایی .مدیریت در این حوزه ها مشخص است. منصوری ادامه داد: کسانی دم از آزادی می‌زنند که دولت‌های خودشان افرادی امنیتی بودند. رئیس جمهور گذشته در میان دانشجویان حضور پیدا می‌کرد و دوستان شما عکس وی را جلوی او پاره می کردند. و وی واکنشی عادی نشان می داد.

دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان گفت: رئیس جمهور فعلی در دانشگاه به دانشجو اجازه صحبت نمی‌دهد. حال نمی‌توان دراین دولت حرف از آزادی و عدالت را کوک کرد. در این دولت به هر کس انتقاد کرد گفتند بی‌سواد، بی‌شناسنامه، برو به جهنم. آیا اینها آزادی است.

وی ادامه داد: باید به شعور مردم و دانشجو احترام گذاشت. وقتی بیائیم بگوئیم تورم در یک ماه صفر بوده است. واقعا درست است. منصوری تاکید کرد: آیا نابسامانی‌ها فقط نشات گرفته از دوره  هشت ساله قبلی بوده یا از دوره 18 ساله ریاست شما هم نشات می‌گیرد. ما در این دوره هم رکود سیاسی، اقتصادی داشتیم. وی اضافه کرد: آیا مدیریت کردن آقای معین بر وزارت علوم حافظ استقلال آن است؟ ما نگران ورود جریان سکولار به دانشگاه هستیم. جریانی که امریکا را کدخدا می‌نامند و استقلال دانشگاه را تهدید می‌کند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خاتمه خطاب به اصلاح‌طلبان گفت: مرجع مشروعیت بخشیدن به قانون اساسی شما نیستید. به قانون همه باید احترام بگذارند. در صورتی که آقای نوبخت گفتند ما در سال 84 دلمان با رئیس دولت صاف نشد یعنی خلاف رای مردم و قانون.

دانشگاه باید به مردم وفادار باشد و اگر غیر از این باشد دیگر دانشگاه نیست/کسانی که حادثه کوی را رقم زدند. کمترین تعلقی به نظام و مقام معظم رهبری نداشتند

رضا نظری دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در ادامه این مناظره در پاسخ به این بحث که دانشگاه باید مستقل باشد، گفت: ابتدا ما باید ببینیم از چه منظری به نهادها و موسسات نگاه می‌کنیم، باید ببینیم دولت، قوه قضائیه، مردم یا هر پایگاهی که ما روی آن می‌ایستیم و بقیه را تفسیر می‌کنیم چه هست؟ به نظر من این پایگاه انقلاب اسلامی است.

نظری ادامه داد: وقتی ما از پایگاه انقلاب اسلامی به مسائل نگاه کنیم قطعا همه مسائل رنگ و بوی دیگری پیدا خواهد کرد. وقتی تعریف ما از انقلاب اسلامی، اهداف، آرمان‌ها و وظایف یک نوع تعریف باشد به یک نتیجه می‌رسیم و اگر تعریف ما از اهداف انقلاب چیز دیگری باشد نگاه دیگری خواهیم داشت و مثلا می‌گوییم دانشگاه باید به حال خودش رها باشد یا مثلا با لفظ دیگری می‌گوئیم استقلال داشته باشد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: وقتی ما دانشگاه را از منظر انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم آن موقع نمی‌توانیم به دانشگاه فقط به چشم یک ساختمان، یکسری استاد و دانشجو نگاه کنیم. آن زمان رسالت‌هایی را برای دانشگاه تعریف خواهیم کرد و استقلال دانشگاه را نیز در پایبندی به این رسالت‌ها می‌بینیم.

دبیرجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر دانشگاه می‌خواهد مستقل باشد باید پایبند به ارزش‌ها باشد. تفسیر ما از انقلاب اسلامی تفسیر خاصی است. اختلاف اصلی ما در برداشت از انقلاب اسلامی است. وی گفت: امام (ره) انقلاب اسلامی را با یکسری اهداف و شاخص‌ها تعریف کرده و در ذیل آن برای دانشگاه رسالت‌های را مشخص می‌کنند که یکی از رسالت‌ها بحث استقلال است.

نظری ادامه داد: آیا منظور از استقلال دانشگاه،‌ استقلال از نظام و انقلاب اسلامی است. دانشگاه باید به مردم وفادار باشد و اگر غیر از این باشد دیگر دانشگاه نیست.

وی ادامه داد: آگاهی و آزادی 2 ویژگی است که باید در جامعه نهادینه شود. دانشگاه اگر آگاهی و آزادی نداشته باشد با مشکل روبرو خواهد شد اما این دو ویژگی باید در کنار هم باشد. برخی‌ها به بهانه آزادی آگاهی را از دانشجویان می‌گیرند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران یکسال است که بدون رئیس اداره می‌شود آیا 1 نفر انسان علمی پیدا نمی‌شود که این دانشگاه را اداره کند. نمی‌دانم چه اصراری است که فردی که زمانی خودش خدمتی سیاسی کرده حتما رئیس دانشگاه تهران شود.

دبیرجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اضافه کرد: می‌گویند رئیس دانشگاه با رای‌گیری انتخاب شود. در همین راستا در یکی از دانشگاه‌ها برای انتخاب رئیس دانشگاه رای‌گیری کردند ولی بعد نفر آخری را که رای آورد به عنوان رئیس معرفی کردند، زیرا کسی که رای آورد باب میل‌شان نبود. آیا معنی انتخابات این است.

وی ادامه داد: کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری 88 به رای مردم لگد زدند چگونه می‌توانند در دانشگاه آزادی و استقلال ایجاد کنند. نظری خاطرنشان کرد: نوآوری‌های که در دولت جدید در دانشگاه تهران رخ داده بی‌نظیر است. سرپرست به جای سرپرست می‌گذارند با انتخابات رئیس انتخاب می‌کنند و بسیاری از کارهای عجیب دیگر در این دانشگاه انجام می‌شود.

وی گفت: بهتر است ما و انجمن اسلامی بیائیم انتخاباتی را در دانشگاه تهران بین اساتیدی که مطرح هستند برگزار کنیم و هرکس رای آورد آن را برای ریاست پیشنهاد بدهیم. نظری به انتخابات ریاست جمهوری 88 اشاره کرد و اظهارداشت: ما با اینکه کسی بگوید تقلب شده مشکل نداریم ولی باید از راه قانونی پیگیری کنیم. در فتنه 88 تقلب رمزی بود برای آشوب و خیلی افراد از بیرون از کشو ر(از گوگوش تا سروش)برای ساقط کردن نظام در آن دخیل بودند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: ما هم قبول داریم رای مردم حق‌الناس است این رای فقط سال 88 که حق‌الناس نبود بلکه سال های 84 ،92 هم حق‌الناس بود. نظری در ادامه خطاب به نمایندگان انجمن اسلامی، تصریح کرد: این که دائما بگوئیم ما در اقلیت بودیم و یا ما تحت فشار بودیم، درست نیست. طی سال‌های گذشته هم وضع چنین نبوده است.

وی گفت: در قضیه 88 من در کوی دانشگاه بودم قطعا کسانی که حادثه کوی را رقم زدند. کمترین تعلقی به نظام و مقام معظم رهبری نداشتند. البته ابن را هم باید گفت که همین افراد آکادمیک و اصلاح طلب، درب شانزده آذر دانشگاه تهران را شکستند.

نظری خاطرنشان کرد: روحانی چند بار به دانشگاه تهران آمد. در 16 آذر به تشکل‌های دانشجویی 2 سهمیه دادند. و سوال ما اینجاست که بقیه سالن چگونه پر شد؟

وی در خطاب به اصلاح‌طلبان و نمایندگان انجمن اسلامی دانشگاه تهران افزود: وقتی دولت دست شما نیست فقط نقش اپوزیسیون می‌گیرید. وقتی دولت دست شماست و وزارت علوم دست بچه‌های انجمن اسلامی است این کار را نمی‌کنید. این درست نیست که ما از آزادی آکادمیک حرف بزنیم و استاد را به خاطر نقد توافق ژنو دادگاهی کنیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما موافق هستیم که فضا باز شود و دوستان بیایند حرفشان را بزنند. انتقادی که به برخی بدنه اصولگرا وارد است این که بگذارید شیرزادها و صادق زیباکلام‌ها که روی آمریکایی‌ها و غربی‌ها راسفید کردند، بیایند صحبت کنند.

وی ادامه داد: ما برای شخصیت حقیقی نیلی احترام زیادی قائل هستیم. ولی وی را برای  مدیریت دانشگاه مناسب نمی‌دانیم. نظری ادامه داد: ما چه تعداد دانشگاه بدون رئیس داریم. آیا افراد علمی کم داریم که فقط دست می‌گذاریم روی افراد حاشیه‌دار و کسانی که پرونده دارند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اگر قرار است در دانشگاهی انتخابات برگزار شود باید در همه دانشگاه‌های کشور باشد و نه فقط برخی دانشگاه‌های خاص تهران که حدس می‌زنند طرف خودشان رای می‌آورد.

وی گفت: ما ناراحت هستیم کلید دانشگاه تهران به دست کسانی بیفتد که خط و ربط سیاسی‌شان معلوم است و نتوانستند تا حدودی وزارت علوم را بچرخانند. آقای فرهادی گفت رئیس دانشگاه تهران نظر شخص رئیس جمهور است. آیا وزارت علوم استقلال دارد؟
کد خبر: 235373

وب گردی

وب گردی