تهران-ایسکانیوز: مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 لحظات و روزهای حساس خود را در حالی سپری می کند که مدتی است به عنوان خبر یک رسانه های معتبر در سطح دنیا تبدیل شده و لحظه به لحظه همگام با آخرین تحولات رایزنی های دیپلماتیک شاهد ارائه تحلیل ها و اخبار متعددی هستیم که به زعم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این تحلیل ها نباید به عنوان منبع اصلی اخبار مذاکراتی ایران قرار بگیرند. اما با اینحال ششمین دور رایزنی های سخت و فشرده هسته ای ایران با 1+5 در مونترو سوئیس روز گذشته پس از چهار روز به پایان رسید که شاهد خروجی بیشتری از نتایج و روند این دور از گفتگوها بر عکس مذاکرات هفته گذشته ژنو در رسانه های خبری بودیم.


حساسیت پرونده هسته ای ایران برای کسب نتیجه نهایی به عنوان هدف کشورهای درگیر در این مسیر چنان روبه فزونی است که نخست وزیر رژیم منحوس صهیونیستی به دعوت برخی جمهوری خواهان آمریکایی به منظور ایراد سخنرانی جهت وقفه و تلاش برای شکست قطعی مذاکرات ایران با 1+5 به کنگره امریکا رفت. این سخنان در حالی در بحبوحه مذاکرات ادا شد که این روزها تمام مسئولان و مقامات درگیر در مذاکرات بنا به گفته های خود در تلاش برای رسیدن به توافق کامل هستند و به همین خاطر است که گفتگو ها در این هفته ها و در زمان های کوتاه، بی وقفه ادامه می یابد.

در مقابل اقدامات کارشکنانه دشمنان مذاکرات هسته ای در آمریکا گروهی از فعالان این کشور در صدد بودند که مردم را ترغیب کنند که با اعمال فشار، سناتورها و نمایندگان خود در کنگره را وادار کنند که سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره را تحریم کنند و در آن شرکت نکنند و البته این تلاش چندان هم بی نتیجه نماند و بسیاری از مقامات آمریکایی از رفتن به کنگره  در روز سخنرانی نتانیاهو سرباز زدند.

از آن طرف جان‌مک‌کین که بارها سیاست خارجی کاخ سفید در قبال ایران، روسیه و اوکراین را ضعیف خوانده در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» سیاست خارجی باراک اوباما را توهم‌آمیز خواند و در مقابل علاوه بر انتقادات و واکنش های تند مقامات وزارت خارجه و حتی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه نتانیاهو حرف جدید برای گفتن نداشت و با این ادبیات به ملت امریکا توهین کرده، نوام چامسکی، زبان شناس، نظریه پرداز و تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی هم به انتقاد از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره پرداخت و گفت: مهم ترین هدف نتانیاهو و نمایندگان تندرو در کنگره  که عمدتاً جمهوری خواه هستندـ تضعیف هر گونه مذاکره بالقوه ای است که می تواند تمامی موضوعات فیمابین با ایران را حل کند.

خبرنگار آسوشیتدپرس به نقل از مقام آمریکایی اینطور خبر داد که «سخنرانی نتانیاهو موضوع مهمی برای صحبت در میان مذاکره‌کنندگان حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران نبود». وی همچنین تاکید کرد که «وندی شرمن» عضو ارشد هیات مذاکره آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای،‌ طی روزهای آینده از طریق تلفن یا ویدئو کنفرانس رژیم صهیونیستی را در جریان آخرین خبرهای هسته‌ای قرار می‌دهد.

خبرنگار آسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اینطور خبر داد که هدف واشنگتن «فهم و تفاهم مشترک با ایران تا پایان مارس است و نه توافق اولیه هسته‌ای.

در این میان مقامات رسمی کشورهای عضو مذاکره کننده به اظهارنظرهای مختلفی درباره روند مذاکرات  هسته ای پرداختند که می توان به سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین اشاره داشت مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده است.

از آن طرف فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه  ضمن رد اظهارات نتانیاهو به صورت محتاطانه نسبت به امکان حصول توافق هسته‌ای با ایران اشاره و ابراز خوش‌بینی کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکانيز گفت: در مذاکرات هسته‌ای با ایران شاهد پیشرفت‌هایی بوده، اما همچنان «شکاف‌های چشم‌گیر» وجود دارد و مذاکرات  کماکان در حال پیگیری است.

یک مقام ایرانی حاضر در مذاکرات هم به خبرگزاری ایتارتاس گفته که در صورت پیشرفت در مذاکرات چارچوب زمانی ممکن است تمدید شود.

ایران و آمریکا که از روز دوشنبه 11 اسفند ماه به مدت سه روز در شهر مونترو سوئیس به رایزنی درباره توافق جامع هسته‌ای پرداختند. پس از پایان این دور، از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند اما تاکید کردند که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

در کنار روند مذاکرات هسته ای ، فعالیت ها و گزارش های متعددی از آژانس بین المللی اتمی به گوش می رسید و نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ایران درخواست کرد تا همکاری با دیده‌بان هسته‌‌ای سازمان ملل برای رفع نگرانی‌‌ها در زمینه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای این کشور را افزایش دهد و اینکه تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران نباید بی‌نهایت باشد و تا ابد ادامه داشته باشد.

آمریکا در حالی خواستار افزایش همکاری ایران و آژانس شد که جنبش عدم تعهد، با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، از همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و دیپلماسی و گفت‌وگو را تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران خواند.

حساسیت و تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران فقط محدود به تیم ایرانی با طرف مقابل نیست و بنا بر اخبار شنیده شده به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی با اشاره به اینکه پیشرفتهایی در این دور از مذاکرات صورت گرفته گفت که وزیر خارجه این کشور روز شنبه در پاریس با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و مذاکرات پیشرفتهایی داشته اما هنوز چالش‌های زیادی وجود دارد.

شبکه سی ان ان به نقل از منابع آگاه از مذاکرات هسته‌ای گزارش کرد که ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به توافق در زمینه زمان گریز هسته‌ای یکساله نزدیک شده‌اند اما دو طرف در جدیدترین دور از مذاکرات برای رسیدن به اتفاق نظر در خصوص برنامه تحقیقاتی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها پیشرفت اندکی داشته‌اند.

سی ان ان گزارش کرد که آمریکا و دیگر شرکای این کشور در گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران به پیشرفت‌هایی دست پیدا کردند اما احتمالاً زمان کافی برای کاهش اختلافات چشمگیر ظرف مدت کمتر از یک ماه تا رسیدن اولین مهلت ماه مارس برای رسیدن به چارچوب توافقات وجود نخواهد داشت.

این منبع اعلام کرد که ایران تلاش می‌کند تا تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درست بعد از حصول توافق لغو شود اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی تمایل دارند که قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کنند اما تمایل ندارند آندسته از قطعنامه‌هایی که مرتبط با گسترش سلاح هسته‌ای است را لغو کنند.

این منبع ادامه داد که ایران همچنین تمایلی به دست کشیدن از تولید سانتریفیوژهای پیشرفته تر خود ندارد. طبق این گزارش، طرفین مذاکره به توافق برای کاهش زیرساخت‌های هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند تا اینکه زمان گریز هسته‌ای را یکسال تعیین کنند. این زمان گریز تضمین می‌کند که ایران نمی‌تواند زیر یکسال سلاح هسته‌ای تولید کند و این از طریق کاهش تعداد سانتریفیوژها و فراوری ذخایر اورانیوم ایران است.

با این وجود و طبق اخبار نسبتا خوشایند از مذاکرات مبنی بر پیشرفت های حاصله از تلاش های دیپلماتیک، جمهوری خواهان آمریکایی دست بردار نیستند و همواره به عنوان اهرم فشار علیه سیاست خارجی باراک اوباما به ایفای نقش از خود می پردازند و مثلا باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت هنوز تاریخی برای بررسی و رأی‌گیری در مورد طرح الزام دولت به ارائه توافق هسته‌ای به کنگره برای تصویب، تعیین نشده است و بر اساس این طرح که کورکر همراه با رابرت منندز سناتور دموکرات آن را به کنگره برده‌اند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را برای تصویب نهایی، به کنگره ارائه دهد و این طرح در صورت تصویب نهایی، اجازه نخواهد داد تا رئیس‌جمهور تا 60 روز پس از توافق، تحریم‌های ایران را تعلیق کند.

میچ‌مک‌کونل، سخنگوی اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس سنا روز سه‌شنبه گفت که این مجلس قصد دارد بحث درباره طرحی که خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است را در هفته آینده پیش ببرد.

اما از این کارشکنی ها در کنار تلاش های دیپلماتیک مذاکره کنندگان بگذریم باید بر این نکته تصریح کرد که در حال حاضر مذاکرات مارس اهمیت به سزایی دارد و همگان بر این باورند که طرفین مذاکره کننده بالاخره به نتیجه قابل قبول مبنی بر دستیابی به یک چارچوب سیاسی دست خواهند یافت بر همین اساس رضا نجفی که پس از نشست شورای حکام آژانس در وین اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «قطعا فعلا، هیچ توافقی بر سر طول عمر توافقنامه به دست نیامده است و تا الان کسی نمی‌تواند بگوید که چه زمان و چگونه می‌توان به توافقنامه جامع دست پیدا کرد.

محمد جواد ظریف مصاحبه ای را با شبکه با ان بی سی داشت که اصلی ترین محورهای این گفتگو پس از چهار روز رایزنی فشرده در مونترو بدین شرح است: ایران و ۱+۵ به اتخاذ تصمیم سیاسی نزدیک شدند،خیلی با توافق نهایی فاصله نداریم و حاضر به پذیرش محدودیتها در یک دوره زمانی مشخص هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشومان با تاکید بر اینکه تا پایان مارس توافق نخواهیم داشت، گفت: توانستیم در مورد تعداد قابل توجهی از موضوعات فنی به پیشرفتهایی نائل آئیم و تعدادی از موضوعات فنی و سیاسی هنوز حل نشده اند.

وی ادامه داد: مادامی که ما به توافق نرسیده ایم احتمال رسیدن به آن زیاد نیست و تا زمانی که لازم باشد مذاکره خواهم کرد حتی نوروز.خیلی با توافق نهایی فاصله نداریم. البته ما تا پایان مارس توافق نخواهیم داشت و دشوار است که درباره یک توافق سیاسی صحبت کنیم.حاضریم 24 ساعته کار کنیم تا این توافق شکل بگیرد و معتقدیم که خیلی خیلی نزدیک هستیم و در عین حال می توانیم هم دور باشیم.

اما در نهایت مقرر شد که مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در 24 اسفند ادامه یابد و بنا به گفته رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی در پی ملاقات سید عباس عراقچی با آمانو و توافقات انجام شده و قرار است نشست بعدی ایران و آژانس دوشنبه ۱۸ اسفند ماه در تهران برگزار شود و این در حالی است که عراقچی و آمانو هفته گذشته در وین دیدار و گفتگویی را با یکدیگر داشته اند.

بر همین اساس دور بعدی رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است از 15 مارس (24 اسفند ماه) برگزار شود و این رایزنی‌ها می‌تواند تا ۲۰مارس (۲۴اسفند ماه) ادامه یابد ولی مکان این رایزنی‌ها هنوز مشخص نشده است و احتمالا ژنو مکان این دیدار باشد.

امید بر این است که در نهایت دیپلماسی خردمندانه تیم ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف با تدابیر و حمایت های هوشمندانه و قاطعانه مقام معظم رهبری و با اتخاذ سیاست های مبتنی بر نرمش قهرمانانه به نتایج مطلوب خود برسد. درست همانطور که هوشمندی دیپلماسی ایران دو یار دیرینه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در این هفته مقابل یکدیگر قرار داد و مقامات این دو کشور به صراحت علیه یکدیگر واکنش های تند و تیز داشتند.

 

کد خبر: 235428

وب گردی

وب گردی