بیژن بیژنی: فقط با بهره مندی از تمام ظرفیت های ارکسترال آلبوم هایم به روی صحنه خواهم رفت

تهران – ایسکانیوز: بیژن بیژنی هنرمند پیشکسوت  خوشنویس و خواننده صاحب سبک کشورمان که با انتشار آلبوم ( نهانخانه دل)  در سال های آغازین دهه هفتاد فضای راکد و ساکت بازار موسیقی ایران در آن سالها را به شدت دگرگون کرد و در اندک زمانی پس از انتشار این اثر با عنوان یکی از مطرح ترین خوانندگان آن سالهای موسیقی ایران معرفی شد و مدتی است که در سکوت به سر می برد گویا قرار است با انتشار آثار جدید خود با حضور مجدد خود در موسیقی ایران هوادارن خود را هم خوشحال کند.با بیژن بیژنی به گفت و نشستیم که می خوانید:

* بعد از مدتها سکوت، گویا در سال جدید آلبوم جدیدی را روانه  بازار موسیقی ایران خواهید کرد؟

- در حقیقت با آثار متفاوتی در بازار موسیقی ایران حاضر خواهم شد. در یک مرحله آلبوم های قدیمی من که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده بود و مدتی است در بازار موسیقی نایاب شده مجددا منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

bijan_bijani_1


*کدام یک از آثار  قدیمی را مجدد منتشر کرده اید؟

- ساخته های دکتر کامبیز روشن روان، یعنی نهانخانه دل، آینه در آینه، سیب سرخ خورشید، و ایران زمین که با صدای من در سالهای گذشته منتشر شده بود و آلبوم گل به دامن ا آهنگسازی پشنگ کامکار و تنظیم ارسلان کامکار که در حقیقت ما حصل همکاری من با گروه کامکارها است  بواسطه استقبال خوبی که از این اثار شده و اینکه در حال حاضر در بازار کمیاب و یا شاید نایاب شده اند را روانه بازر خواهیم کرد.

*کار جدیدی هم آماده انتشار دارید؟

- بله یک کار مشترک دیگر با دکتر روشن روان خواهیم داشت که  در حال حاضر آمده ضبط است. نوشتن موسیقی این اثر به پایان رسیده است. فضای کار شبیه همان کارهای مشترک قبلی ماست. یعنی همان موسیقی ارکسترال با ویژگی های آثار روشن روان. اشعار این آلبوم از بین سروده های ابوسعید ابوالخیر، خیام، مولانا، حافظ فریدون مشیری و ژاله اصفهانی انتخاب شده و قصد داریم در ماه های ابتدایی سال 94 ضبط استودیویی آن را آغاز کنیم.

* گویا کار دیگری هم که آهنگساز آن اقای روشن روان نیست را هم آماده کردید. این خبر حقیقت دارد؟

آلبومی است با آهنگسازی محمد جواد ضرابیان. کار ضبط این اثر به پایان رسیده و مجوز آن هم صادر شده است. این آلبوم ( حرفی دیگر) نام دارد. حال و هوای ساخته های ضرابیان در این اثر هم بخوبی هویداست. او ملودی ساز بسیار توانمندی است. و موسیقی این اثر برای سازهای ارکسترال غربی و سازهای ایرانی نوشته شده است.

* یعنی به نوعی تداعی کننده موسیقی ارکستر ملی است؟  

- بله چنین احساسی را القا می کند؛ البته نباید ذهنتان به سمت موسیقی ارکستر گلها منحرف بشود.

* چطور شد تصمیم گرفتید کتاب "نار و نی" را تجدید چاپ کنید؟

- استقبال از این اثر بسیار خوب بود. در چاپ دوم این اثر تصمیم گرفتم برای مخاطب جذابیت های تازه ای هم ایجاد کنیم. در چاپ جدید این کتاب، یادداشت هایی از احمد شاملو، سیمین بهبهانی، محمد رضا شجریان، ایدین آغداشلو، سید علی صالحی، کامبیز روشن روان، محمد سریر، بهاالدین خرمشاهی و نادر ابراهیمی در باره چاپ اول این کتاب را هم در قسمتهای مختلف این اثر آورده ایم که برای مخاطب خواندن این یادداشت ها از هنرمندان بزرگی که بسیاری از آنها در قید حیات  نیستند جذاب خواهد بود. این کتاب توسط نشر ابان در قطع رحلی با چاپ بسیار نفیس منتشر شده است  که شامل 100 اثر از اثار خوشنویسی من است.

5464b18fd3d1492


 * با توجه به اینکه شما اجرایی با ارکستر فیلارمونیک لندن داشتید که اتفاقا اجرای جذاب و موفقی هم بود چرا تصمیم ندارید در ایران هم بروی صحنه رفته و با مخاطبان خود بصورت زنده رو در رو شوید؟

- اولا باید بگویم که شخصا هم آماده بروی صحنه رفتن هستم و هم بسیار به این امر تمایل دارم. اما دوست دارم اگر قرار است کنسرتی داشته باشم با همه ظرفیت های ارکسترال موجود در آلبوم ها این کار را انجام بدهم. متاسفانه اسپانسر و یا تهیه کننده ای نیست که حاضر به برگزاری چنین کنسرتی باشد. اغلب تهیه کنندگان مایلند که با ارکستری به مراتب کوچکتر این کنسرت برگزار شود که شخصا با این امر مخالفم.


کد خبر: 236199

وب گردی

وب گردی