تهران- ایسکانیوز: جامعه در همه جای دنیا یک چارچوب و شاکله ی مشخص دارد؛ یکی از ارکان اصلی در همه ی جوامع، خانواده ها هستند که بنا به دلایل گوناگونی ممکن است از ظاهر عرفی خود که از زن و مرد بهمراه فرزندان است خارج شود و یکی از ستون های اساسی را از دست بدهد. مثل خانواده هایی که به دلایلی مثل فوت یا معلولیت جدی سرپرست، ازکارافتادگی یا جدایی مرد خانواده که حکم ولی و سرپرست را دارد از دست می دهد و مادر خانواده مجبورمی شود در دو نقش پدری و مادری ظاهر شود و اضافه بر کارهای روزمره در منزل به امرار معاش هم فکر کند.

این اتفاق در تهران براساس تحقیقات انجام شده در 15هزار خانواده رخ داده که زنان در این خانواده ها سرپرستی اعضای دیگر را برعهده دارند. در جامعه ی امروز ما زنان راحت تر از گذشته می توانند شغل داشته باشند و در جامعه ظاهر شوند این تا حدی به این خانواده ها کمک کرده است. اما شاغل بودن یک مادر در عین  اینکه باید تربیت و نگهداری از فرزندانش هم داشته باشد کار دشواری است.

از این رو با دکتر غلامعباس توسلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت و گو کردیم. او درباره اشتغال زنان سرپرست خانوار  به ایسکانیوزگفت: زن حتی اگر دارای شغل باشد براساس عرف میزان کار او کمتر از مردها است. اما در این وضعیت زنباید هم کار خانه و هم کار بیرون را انجام بدهد،آن هم به تنهایی زیرا داشتن شغل و انجام کارهای منزل به طور همزمان برای او زمانی که همسرش در کنار اوست و باهم تلاش می کنندبسیار راحت تر است.

او افزود: اگر زنان سرپرست خانوار کارهای اداری، کارگری و سایر مشاغل را دارند و به آن ها مشغول هستند باید به نحوی شایسته و با برنامه ریزی ساماندهی شوند و به دغدغه های آن ها هم توجه شود. در سایر کشورها تامین اجتماعی این روند را برعهده می گیرد و نیازهای افراد شاغل را به طور کامل برطرف می کند. اما متاسفانه این نوع پیگیری ها و فعالیت ها در ایران کم تر از سایر کشورهای چهان به ویژه کشورهای پیشرفته است. و اثر بخشی آن کمتر خواهد بود.

دکتر توسلی  در ادامه گفت: با توجه به شرایط زنان سرپرست خانوار یکی از راهکار های پیشنهادی افزایش مشاغل خانگی است. که مشکل رفت و آمد و هزینه های تردد در شهر را هم برای این افراد کاهش بدهد و در عین حال این امکان را برای این خانواده ها فراهم کند که افراد در منزل با نظارت صحیح و کامل به فرزندان خود بتوانند به حرفه ای هم مشغول بوده و کسب درآمد کنند.

او افزود: زیرا بسیاری از مواقع مشاهده شده که این فرزندان در این خانواده ها به سمت انحرافاتی کشیده می شوند بیشتر به دلیل عدم وجود نظارت والدین یا والد و بی توجهی هایی که نسبت به نیاز ها و خواسته های روانی این افراد پیش می آید.

استاددانشگاه تهران گفت: بنابراین شغل های خانگی برای این گروه از افراد در جامعه مناسب تر است و تضاد ها و تفاوت ها را کاهش می دهد و فضا را متعادل تر می کند. این مشاغل می تواند رشد و توسعه را هم برای جامعه به شیوه ی غیر مستقیم به وجود بیاورد و به این افراد که به نوعی جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند کمک شود و مورد حفاظت از آفت های اجتماعی باشند.

 
کد خبر: 236475

وب گردی

وب گردی