تهران-ایسکانیوز: در دو سال گذشته ارتباطات ایران با تمام همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. در طول یک سال و نیم گذشته ۲۰ سفر در سطوح وزیر و بالاتر از وزیر و روسای جمهور بین دو کشور صورت گرفته است.
محسن پاک آیین، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به اینکه سال 1394 سالی پر تحول برای مناسبات دو کشور است گفت: ایران و جمهوری آذربایجان در سال 1394 شاهد تبادل هیات های مختلف خواهند بود.
خبرگزاری ایسکانیوز برای جویا شدن سطح روابط فعلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، نقش عوامل ثالث در روابط دو کشور، موضوع لغو روادید جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی و آینده روابط دو کشور به سراغ محسن پاک آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان رفته است و نظرات وی را در این موضوعات جویا شده است. در ادامه متن این مصاحبه از نظر می گذرد.

وضعیت کنونی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
الحمدلله با توجه موفقیت فعالیت‌های اعتمادسازانه از سوی تهران و باکو و سیاست منطقه‌ ای ایران در دولت یازدهم مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی ایران به ارتقای روابط با همسایگان، فرصت مناسبی برای ایجاد تحولات مثبت در روابط ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد شده است. دیدار مهم دو رییس‌جمهور در فوریه 2014 در اجلاس داووس سوییس، بر وجود اراده سیاسی دو طرف بر تحکیم و تقویت ارتباطات دوستانه صحه گذارد و این جمع‌بندی حاصل شد که توسعه مناسبات، علاوه بر تامین منافع ملی و امنیت منطقه‌ ای می‌تواند دو کشور را به شریکان راهبردی تبدیل کند. در سال گذشته روسای جمهور چهار بار با یکدیگر دیدار کرده اند و بیش از بیست هیات در سطح وزیر و بالاتر مبادله شده و در مجموع روند فعلی روابط مثبت ارزیابی می‌شود. اجرای مفاد اسناد امضا شده در این سفرها نیز موجب رشد مبادلات خواهد شد.

از نظر جنابعالی آیا در دولت یازدهم روابط نسبت به دولت دهم بهبود یافته است و اگر این طور است در چه زمینه هایی بوده است؟
در دولت یازدهم توجه به تحکیم و تقویت روابط با همسایگان بیشتر شده و این سیاست علت موفقیت های منطقه ای ایران است. با توجه به مشترکات فراوان ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های فرهنگی، دینی و مذهبی و نگاه مثبت دستگاه دیپلماسی به توسعه روابط با این کشور، در حال حاضر اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور بر توسعه روابط استوار است و در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و بین المللی دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

کشورهای فرامنطقه ای و عوامل ثالث در روابط دو کشور چه تاثیراتی دارند؟
عواملی همچون برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و همچنین گروهک های قومگرا،علاقه مند به توسعه روابط ایران و جمهوری اسلامی ایران نیستند اما هشیاری مسئولین دو کشور  ترفندهای آنان را خنثی کرده و خواهد کرد.


آیا رئیس جمهور کشورمان و یا مقامات دو کشور برنامه ای برای سفر در ماه های آینده به کشورهای یکدیگر دارند؟
سال 1394 نیز فکر می کنم سال پر تحولی برای مناسبات دو کشور باشد و ما در این سال شاهد تبادل هیات های مختلف خواهیم بود که پس از قطعی شدن تاریخ سفرها،اطلاع رسانی خواهد شد.

همانطور که می دانید چندی پیش شب یلدای ایرانی در سازمان یونسکو به نام جمهوری آذربایجان ثبت شد. آیا ایران در این زمینه اقداماتی انجام داده است؟ و اینکه چه عواملی باعث شده است که چنین سنت ایرانی به نام جمهوری آذربایجان ثبت شود؟
شخصا در صحت این خبر تردید دارم.در عین حال حتما مسئولین ایرانی در یونسکو و سازمان میراث فرهنگی در این مواقع اقدام لازم را انجام خواهند داد.

موضوع لغو روادید برای اتباع ایرانی برای سفر به جمهوری آذربایجان به چه مرحله ای رسیده است؟
جمهوری آذربایجان با هیچ کشوری قانون لغو روادید برای گذرنامه های عادی ندارد. در عین حال برای ایرانیان تسهیلات نسبتا خوبی مثل صدور ویزا در مبادی مرزی برای ورود به نخجوان و صدور ویزای سریع برای تجار در نظر گرفته شده است. تلاش سفارت برای حل مشکل ویزای اتباع ایرانی به جمهوری آذربایجان در سال 1394 هم ادامه خواهد یافت.

آینده روابط دو کشور را چطور می بینید؟
برنامه کاری طراحی شده برای آینده روابط ایران با جمهوری آذربایجان یک برنامه پیشرفته و دارای اولویت است و می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کند. البته برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به کار و تلاش بیش‌تر است؛ اما فکر می کنم ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به اشتراکات و ظرفیت‌های موجود، می‌توانند متحدان همیشگی یکدیگر در منطقه باشند و اجرای برنامه‌های دو طرف برای تقویت روابط، نویدبخش دوستی دائمی بین دو ملت خواهد بود.

تهیه و تنظیم: فاطمه سرلک
کد خبر: 237128

وب گردی

وب گردی