تهران- ایسکانیوز: مراسم اختتاميه «روزهاي فرهنگي ايران» در تركمنستان، شب گذشته 17 اسفند با حضور وزير فرهنگ تركمنستان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و علاقمندان به فرهنگ و هنر ايران در سالن سینماي «تركمنستان» شهر عشق‌آباد برگزار شد.
به گزارش ایسکانیوز، برنامه اختتامیه «روزهای فرهنگی ایران» در تركمنستان طي مراسم باشكوهي با شركت تعداد كثيري از اقشار مختلف مردم ترکمنستان و با شرکت شخصیت‌های فرهنگی و هنری، دانشگاهی، علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین ایرانیان مقیم، بازرگانان، کارکنان سفارت ايران در عشق‌آباد، معلمان مجتمع آموزشی ايران، اساتید و فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگي كشورمان به همراه خانواده‌هایشان و همچنين با حضور وزیر فرهنگ ترکمنستان و ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم، آنناگلدی قاراجا‏‌يوف، وزیر فرهنگ ترکمنستان، در سخناني ضمن ارزیابی مثبت و موفقیت‌‏آمیز برنامه‌‏هاي روزهاي فرهنگي ايران در ترکمنستان، گفت: درخشش فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در قالب روزهای فرهنگی در چارچوب برگزاري نمایشگاه فرهنگي و هنري شامل صنایع دستی، نقاشی، میناکاری، مینیاتور، هنر سینما و نیز معرفي شیرینی و غذاهای سنتی، موسیقی اصیل، خطاطی و ... همه ما را خرسند كرد.
وي افزود: روابط و همکاری‌‏های فرهنگی و هنری میان ایران و ترکمنستان به همت و توجه سران دو کشور دوست در حال توسعه و گسترش است که در روزهای فرهنگی ایران در عشق‌‏آباد با جلوه‏‌ جدیدي ظاهر شد و مورد استقبال خوب مردم  قرار گرفت.
قاراجايوف در ادامه با تقدير و تشكر از مسئولان برگزاري روزهاي فرهنگي ضمن ابراز خرسندي از حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين جشنواره، از وي براي سخنراني در مراسم اختتاميه دعوت به عمل آورد.
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان خود ضمن تشکر از دولت و مردم ترکمنستان و ريیس جمهور این کشور براي فراهم كردن امکانات و شرايط لازم برای برگزاری روزهای فرهنگی ایران در تركمنستان، اظهار كرد: دوستی مردم ایران و ترکمنستان، یک دوستی ریشه‌دار و عمیقی است و رهبران ما روابط فرهنگی دو کشور دوست، ایران و ترکمنستان به خوبي پایه‏‌گذاری کرده‌‏اند. در چند روز آینده قرار است ريیس جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان سفر كند كه اميد داريم در راستاي توسعه بخشیدن به روابط دو کشور گام‌هاي مهمي برداشته شود.
ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تبريك به بانوان حاضر در جلسه به مناسبت هشتم مارس روز زن در اين كشور، از حضور در برنامه‌هاي فرهنگي ابراز خرسندي و از شركت گرم مردم  عشق‌آباد در تمامي برنامه‌هاي روز هاي فرهنگي تشكر كرد.
همچنين سويدانلويي، مديركل ميراث فرهنگي استان خراسان شمالي كه در رأس گروه فرهنگي و هنري اين استان به تركمنستان سفر كرده است، با حضور در جايگاه در سخناني كوتاه، ضمن قدرداني از دست اندكاران تركمني از برگزاري خوب و در سطح عالي روزهاي فرهنگي ايران ابراز خوشنودي كرد و در خصوص ويژگي‌هاي موسيقي محلي استان خراسان شمالي مطالبي را ارايه داد.
در ادامه مراسم، کنسرت موسیقی مشترک هنرمندان برجسته و سرشناس از ایران و ترکمنستان برگزار شد. گروه موسیقی شاه اسماعيل «خطايي» اعزامی از مرکز (استان اردبيل) به سرپرستی هنرمند هيكل‌تراش، نقاش، نوازنده و خواننده برجسته كشورمان استاد ودود مؤذن، قطعه‌هايي از موسیقی سنتی فارسی و آذربایجانی را اجرا کرد كه بسيار مورد استقبال و توجه حضار قرار گرفت. همچنين گروه موسیقی سنتی فولکلوریک «استان خراسان شمالي» نیز برنامه‌ای اجرا کردند که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.
پس از پایان مراسم اختتامیه رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليه ميهمانان ايراني و هنرمندان و تعدادي از کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی ايران در ضیافت شام وزارت فرهنگ ترکمنستان که به مناسبت روزهای فرهنگی ایران برگزار شد، شركت كردند.
نمايش فرهنگ و هنر ايراني
روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان با همکاری سازمان میراث فرهنگی ایران، اداره‌‌کل میراث فرهنگی و جها دانشگاهي استان خراسان شمالی و اداره‌‌کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در تركمنستان و نیز با همکاری نزدیک وزارت فرهنگ ترکمنستان در عشق‏‌آباد، پایتخت کشور ترکمنستان، برگزار ‌شد.
بنا بر اعلام اين گزارش، در روزهای فرهنگی ایران در تركمنستان، انواع صنایع دستی از قبیل آثار برجسته معرق‌کاری، میناکاری، خاتم‌کاری، سفال‌گری و نمایش آثار خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، گليم‌بافي، فرش و سفره تركمني و كردي، چاروق‌دوزي، تراش سنگ‌هاي قيمتي از هنرمندان کشورمان از استان خراسان شمالي كه به همت اداره‌كل ميراث فرهنگي اين استان ساماندهي شده بودند، به نمايش گذاشته شد.
همچنين برگزاري جشنواره شیرینی‌جات و غذاهای ملی و سنتی ایرانی و ترکمنی و نیز نمایش 4 فیلم سینمایی ایرانی در سینماهای ترکمنستان، اجرای کنسرت موسیقی اصیل ایرانی (مقامي و فولكلوريك) و اجرای کنسرت موسیقی مشترک با گروه‌های موسیقی ترکمنستان، از مهم‌ترین برنامه‌هاي روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان بود که به صورت جداگانه در بهترین تالارهای عشق‏‌آباد، به مدت 3 روز برگزار شد.
نمایشگاه کتاب و آثار فرهنگی و منشورات رایزنی فرهنگی کشورمان در تركمنستان و نیز نمایش کتاب‌های ایران‌شناسی، تصاویري از مفاخر كشور و عکس‌هايي با موضوع ایران و ایران‌شناسی كه با همكاري جهاد دانشگاهي استان خراسان شمالي تهيه شده بود، از ديگر بخش‌های ديدني این نمایشگاه بود.
همچنين در طول برگزاري اين جشنواره كنسرت ويژه هنرمندان ايران در سينما وطن تركمنستان با شركت تعداد كثيري از اقشار مردم و ايرانيان مقيم برگزار شد كه بسيار مورد استقبال و تشويق شركت‌كنندگان قرار گرفت.
كليه برنامه‌هاي روزهای فرهنگی ایران در عشق‏‌آباد، در رسانه‌‏های ملی ترکمنستان اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بازتاب گسترده‌‏ای داشت و رسانه‏‌های ترکمنستان این مراسم را در قالب گزارش‌هاي تصویری ویژه، مصاحبه با هنرمندان اعزامی ایرانی و نیز پوشش خبری، به صورت گسترده منعکس کردند.
کد خبر: 238040

وب گردی

وب گردی