ایسکانیوز:خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان خاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

مبارزه به فساد اقتصادی ترجیع بند سخنان روحانی در سال گذشته 

ترجیع‌بند سخنان «رییس‌جمهوری»   در سال گذشته، «مفاسد اقتصادی» بود. او پیش‌تر در دو نامه به معاون اول خود، دستور ویژه مبارزه با مفاسد را صادر کرده و اعلام کرده بود که دولت تدبیر و امید «فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده است.» روحانی در نقد دولت قبلی هم گفته بود: «فسادهایی به‌نام دورزدن تحریم‌ها رخ داده» و احتمال کشف موارد بیشتری را در آینده نزدیک هم وعده داده بود، در اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات هم به روزنامه‌نگاران متوسل شد و با کنایه‌ای به کسی که پیش‌تر مدعی شده بود نام مفاسد اقتصادی را در جیبش دارد از روزنامه‌نگاران خواست که نام مفسدان اقتصادی را منتشر کنند.

روحانی در حالی از خبرنگاران خواست که در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی با دولت همکاری کنند که رسانه‌هایی که قصد انتشار اخبار مفسدان اقتصادی را دارند با دغدغه‌های اساسی روبه‌رو هستند، از ممنوعیت انتشار اسامی مفسدان، پیش از اثبات جرمشان تا فشارهای مستقیم و غیرمستقیم از سوی لابی‌های مریی و نامریی مرتبط با مفسدان اقتصادی. «حسام‌الدین آشنا» مشاور رییس‌جمهوری درباره حمایت دولت از رسانه‌هایی که در زمینه مفاسد اقتصادی افشاگری می‌کنند، به سایت «تدبیر» گفت: «بحث رییس‌‌جمهور معطوف به این نکته است که رسانه‌‌های حقگو به ‌عنوان بازوی نظارتی کشور، بازوی قوه‌قضاییه و بازوی قوه‌مجریه به‌‌عنوان ناظران افکار عمومی و حامیان دولت و حکومت می‌‌توانند عمل کنند. از نظر حقوقی حمایت از مطبوعات افشاگر در زمینه فسادهای اقتصادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور می‌آید. در این قانون سازمان بازرسی کل کشور موظف شده از رسانه‌هایی که کار نظارتی انجام می‌دهند، حمایت کند و رسانه‌‌ها به‌ عنوان ناظران داوطلب سازمان بازرسی فعالیت می‌‌کنند.» «
دولت اگر واقعا دغدغه مبارزه با مفاسد اقتصادی را با کمک رسانه‌ها دارد باید لایحه دستیابی آزاد رسانه‌ها به اطلاعات را با تضمین‌های لازم و بدون آنکه روزنامه‌نگار به خطر بیفتد تهیه می کرد و تاکنون دولت حمایت عملی از رسانه ها نکرده است. یک سال از سخنان روحانی و انتشار نامه هایش به مسئولین برای پیگیری پرونده های اقتصادی می گذرد، با این که دولت توانسته موفقیت های بزرگی در این راستا کسب کند، اما هنوز حسن روحانی تلاشی  برای همراه ساختن رسانه ها  در این مبارزه با خود نکرده است و خبرنگاران برای پیگیری این پرونده ها با چالش های عظیمی رو به رو هستند.

آن بخش از سخنان حسن روحانی که در حمایت از آزادی رسانه‌ها و تقبیح توقیف‌ها ایراد کرده بود واکنش مخالفان دولت و برخی از اصولگرایان را برانگیخت. «حسن روحانی»در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات گفته بود: «توقف‌ها و توقیف‌ها آخرین راه‌حل است، نه اولین راه‌حل» یا اینکه «چطور است که امروز برخی آزاد آزادند اما برخی از آزادی سهم اندکی دارند.» همین گفته‌ها باعث شد روزنامه وطن امروز نزدیک به جبهه پایداری صفحه اول خود را به تصویر مردی اختصاص دهد که با چسب بنفش‌رنگ (رنگ انتخاباتی روحانی) دهانش بسته شده است. کیهان هم در یادداشت خود با اشاره به اینکه مطبوعات باید حدود را رعایت کنند رییس‌جمهوری را اینگونه به پرسش گرفت که: «با این اقدامات وقیحانه و هتک‌حرمت مقدسات چگونه باید برخورد می‌شد؟ طبیعی است که نهادهای ذی‌ربط باید به وظیفه قانونی‌شان در برخورد با چنین نشریاتی عمل می‌کردند.» کیهان هم در تیتر یک خود درشت نوشت: روحانی در جاده یکطرفه منتقدان را زیرگرفت. در مطلب کیهان آمده بود: «در حالی گفته می‌شود؛ «منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود» این منتقدان با شکایت‌های قضایی از نهاد نزدیک به دولت مواجه شده‌اند. «فاطمه آلیا» و «اسماعیل کوثری» دو نماینده اصولگرای مجلس هم واکنش‌های تندی به صحبت‌های «روحانی» داشتند. «آلیا» در واکنش به این سخنان گفت: «این اقدام یک نوع فرافکنی و همه را با یک‌چوب‌زدن بود، درصورتی که رسانه‌های متخلف باید مورد عتاب قرار بگیرند نه رسانه‌هایی که در چارچوب قانون و ارزش‌های اسلامی فعالیت می‌کنند.» «اسماعیل کوثری» هم با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری به‌صورت مبهم درباره رسانه‌ها سخن می‌گوید گفته اگر رسانه‌ها به دولت انتقاد می‌کنند، دیگر نباید بگویند این رسانه‌ها از دژ پولادین برخوردارند، چرا آقای رییس‌جمهور درباره رسانه‌هایی که به اعتقادات مردم و مقدسات اسلام اهانت می‌کنند، سخنی نمی‌گوید و حرفی نمی‌زند؟!
کد خبر: 238704

وب گردی

وب گردی