تهران- ایسکانیوز: در سال‌های اخیر، سطح روابط سیاسی ـ امنیتی ایران و ترکیه ارتقاء یافته است و روابط دو کشور به سوی همکاری و همگرایی بیشتر حرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایسکانیوز، از ابتدا هم روابط ترکیه با ایران همواره از روندی منطقی پیروی کرده است، به نحوی که از همان زمان تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923م (1302)، ایران با این کشور همسایه روابط خوبی داشته است. حتی این روابط با پیوستن ترکیه به ناتو در آغاز دهه پنجاه میلادی هم پابرجا و باثبات بود.

از دلیل افزایش همکاری میان دو کشور می توان به از یک طرف به نگاه ترکیه به شرق و نو عثمانی‌گرایی و منطقه‌گرایی و همچنین سرخوردگی ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا بوده است که موجب شده واقعگرایی در سیاست خارجی ترکیه بروز کند ، اشاره کرد و از طرف دیگر سیاست دولت آقای روحانی فصل جدیدی در روابط خارجی با دیگر کشورها گشوده است به طوری که در یک سال اخیر شاهد تحولات زیادی در روابط ایران و ترکیه هستیم و روسای جمهور دوکشور در این مدت 4 بار ملاقات داشتند و درحال تنظیم ملاقات پنجم اقای اردوغان با اقای روحانی در تهران هستیم.

با آمدن آقای روحانی به عنوان رییس جمهور جدید، همچنان که در فضای بین الملل تغییرات مثبتی در رویکرد کشورها نسبت به ایران به وجود آمده، به طریق اولی در روابط ایران و ترکیه نیز تحولات مثبتی به وجود می آید. از این به بعد ترکیه و ایران می توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق مذاکره و گفتگو پیگیری کنند.

ایران و ترکیه دو کشور تاریخی و دموکراتیک، دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی و دو قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه می‌باشند که داشتن مرزهای طولانی و باثبات و وجود زمینه‌های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور و فقدان اختلافات ارضی و مرزی در یک فضای آزاد سیاسی می تواند موجب تشکیل اتحادی قدرتمند، از خلیج فارس تا مدیترانه شود. ترکیه به خاطر همسایگی و اشتراکات فرهنگی و دینی از جایگاه ویژه ای در توسعه روابط ایران با دیگر کشورها برخوردار است.

سیاست خارجی تعاملی روحانی در ارتباط با ترکیه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ ترکیه به منابع انرژی ایران نیاز شدید دارد و همین باعث می‌شود که روابطش را با جمهوری اسلامی ایران در ساختاری تعاملی و نه تقابلی - رقابتی پیش ببرد. از سوی دیگر ترکیه همچنین در دیپلماسی اقتصادی ایران جایگاه ممتازی دارد.

ترکیه علاوه بر اینکه خود دارای بازار بزرگی برای مصرف انرژی است، مرکزی مهم برای معامله و انتقال نفت خام و گاز طبیعی منطقه دریای خزر و خلیج فارس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

مبادلات تجاری میان دو کشور 15 میلیارد دلار است که با توجه به اراده طرفین به حمایت از بخش های خصوصی دو کشور ، فرصت مناسبی فراروی فعالان این بخش برای مشارکت جدی در افزایش مبادلات تجاری وجود دارد.

به طور کلی باید گفت اگرچه روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در برخی از برهه ها و در برخی حوزه های منطقه ای از فراز و نشیب برخوردار بوده اما این روابط همواره جریانی ممتد و رو به گسترش را تجربه کرده که حتی با تغییر دولت ها نیز به روند رو به گسترش آن خللی وارد نشده است.
کد خبر: 238789

وب گردی

وب گردی