تهران -ایسکانیوز:بازگشایی خانه احزاب در دولت یازدهم  با اعلام آمادگی وزارت کشور و درخواست احزاب کلید خانه احزابخورد لذا با توجه به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اعلام آمادگی برای بازگشایی خانه احزاب ،  امید  احزاب برای فعالیت و بازگشایی این خانه قوت گرفت.


 خانه احزاب ایران  در سال 1379 با مرکزیت اصلی در تهران برای مدت نامحدود  به منظور ايجاد فضاي سياسي در كشور و ارتقاء و گسترش فرهنگ حزبي و فعاليت گروهي و تقويت روحيه تعاون و تفاهم بين احزاب و گروههاي سياسي  به عنوان نهادی مدني،غيردولتي ، داراي شخصيت حقوقي مستقل،متشكل از نمايندگان احزاب و گروههاي سياسي پروانه دار تشكيل شد.


  اما درمرداد ماه سال  89 فعالیت خانه احزاب در دولت دهم پس از 9 سال در موعد برگزاري ششمين انتخابات مجمع عمومي، ازسوی وزارت کشور غیر قانونی اعلام شد و از صدور مجوز برگزاری انتخابات خانه احزاب به دلیل عدم اصلاح اساسنامه و  تمدید پروانه از سال 83 و وجود مشکلات قانونی جلوگیری شد.


   احزاب  در جلسه‌ای که در بهمن ماه سال 92 با وزارت کشور داشتند پیرامون  سه موضوع خانه احزاب، یارانه احزاب و معاضدت حقوقی به بحث نشستند  و به گفته محمد حق شناس  حاضرین در این جلسه با احیای خانه احزاب  توافق داشتند و  وزارت کشور اعلام آمادگی کرد تا  بدون اینکه دخالت خاصی داشته باشد، هر کمکی برای فعال شدن احزاب انجام دهد.


 رحمانی فضلی وزیر کشور در نشستی با استانداران و دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی در تالار  وزارت کشور پیرامون احیای خانه احزاب گفت: ما آمادگی داریم که کمیته سه جانبه مجلس، احزاب و دولت را برای بازگشایی خانه احزاب تشکیل دهیم ؛باید گروهی از جناح‌های مختلف تشکیل شود تا پیگیر خانه احزاب شوند و من خودم پیگیر این مسئله هستم.


  همچنین  وزیر کشور تاکید کرد ما این آمادگی را داریم که اگر با این شیوه بازگشایی خانه احزاب به نتیجه نرسید، به دنبال تشکیلاتی جدید با نام دیگری باشیم. ما خانه احزاب را صنفی می‌بینیم و دلمان می‌خواهد کانونی برای احزاب وجود داشته باشد.


 بعد از نخستین جلسه احزاب و وزارت کشور کارگروهی برای تهیه و تدوین  پیش نویس خانه احزاب تشکیل شد و قائم مقام سخنگوی وزارت کشور  در  اینباره تصریح کرد: برنامه‌های عملیاتی مربوط به خانه احزاب در وزارت کشور در حال تهیه و تدوین است و احزاب با مراجعه به پیش‌نویسی که از قانون احزاب در سایت وزارت کشور قرارگرفته است می توانند نظرات خود را در این باره اعلام کنند لذا یک گروه کارشناسی در وزارت کشور تشکیل داده‌ایم که این گروه نظراتی که احزاب اعلام کرده‌اند را بررسی کرده و تغییرات لازم در این زمینه را اعمال می کنند.


  بنابراین  پس از برگزاری دو نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور، برخی احزاب اقدام به تشکیل کمیته اجرایی برگزاری مجمع عمومی و احیای خانه احزاب کردند که این کمیته  هشت نفره با هماهنگی وزارت کشور تشکیل شد و چهره‌های حزبی اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا حضور  در آن  حضور دارند که وظیفه  فراخوان از احزاب و تشکیل مجمع عمومی را دنبال و پیگیری می‌کنند که حجت الاسلام موسوی تبریزی، عضوومجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ،حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  یدالله طاهرنژاد،عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ،فاطمه راکعی، عضو مجمع زنان اصلاح طلب ،سید محمد میرمحمدی، دبیرکل حزب تمدن اسلامی  اعتدال‌گرا،امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم و نایب رئیس سابق خانه احزاب  ،پور نامداراعتدال‌گرا،اسلامی تبار اعتدال‌گرا کمیته هشت نفره را تشکیل می‌دهند .


 علی رقم اعلام آمادگی وزارت کشور برای بازگشایی و ساماندهی خانه  احزاب اما همچنان شاهد بی تکلیفی این نهاد هستیم   لذا عده‌ای قائل به احیای خانه احزاب با سازوکار پیشین خود اعتقاد دارند و اما برخی که بیشتر از طیف اصولگرایان هستند  معتقدند که در خانه احزاب تقلب‌هایی اتفاق افتاده و با احیای آن مخالف هستند و خانه احزاب را منحل شده می‌دانند و ساختار پیشین را نیز قبول ندارند و معتقدند باید با عنوان جدید شروع به فعالیت کنند از این رو بحث بر سر  باشگاه یا کانون احزاب مطرح شده است .


 در این زمینه حسن غفوری فرد می‌گوید در حال حاضر  80تا 90 حزب، نامه مربوط به خانه احزاب را امضا کرده‌اند اما اصولگرایان فعلا موافق این مسئله نیستنددر حال حاضر بحث محتوایی کمتر است و مباحث بر روی قالب و شکل و فرم متمرکز است؛ نامه‌ای در این زمینه تهیه و گروه‌هایی نیز آن را امضا کردند تا مجمع عمومی تشکیل شود.


 عضو مجمع راه اندازی مجدد خانه احزاب با بیان اینکه اگر دو سوم اعضای خانه احزاب درخواست برگزاری مجمع عمومی کنند طبق اساسنامه باید تشکیل شود،گفت: قرار بود آن نامه درخواست نوشته شود و عده‌ای نیز آن را امضا کردند اما احزاب اصولگرا با توجه به سابقه خانه احزاب با احیای آن مخالف هستند.


 همچنین  رایزنی ها برای بازگشایی خانه احزاب در طول  سال 93 از حرکت باز نایستاد و حسین کاشفیرییس خانه احزاب در دور پنجم از بسترسازی‌ها، مذاکرات و رایزنی‌ها با شخصیت‌های مختلف برای برگزاری مجمع عمومی ششم  سخن می گوید که بر اساس اقداماتی که در راستای برگزاری مجمع عمومی ششم انجام شده کمیته‌ای انتخاب شد تا به صورت فعال این موضوع را با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف دنبال کند تا ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر شاهد برگزاری مجمع عمومی ششم با حضور همه‌ی احزاب و گروه‌های سیاسی باشیم.


از جمله فعالیتی که در راستای بازگشایی خانه احزاب انجام شد این بود که  وزارت کشور مدارک ضبط شده در دولت دهم را به شورای مرکزی خانه احزاب بازگرداند تا شورای مرکزی فعلی با توجه به در اختیار داشتن اسناد و مدارک بتواند به دنبال برگزاری مجمع عمومی برای تعیین و تکلیف‌های بعدی می‌باشد.


 در این راستا نشست سه جانبه سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و محمدحسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور به منظور احیای خانه احزاب و یا راه‌اندازی باشگاه احزاب، 29 بهمن سال93 در محل وزارت کشور برگزار شد و مقرر شد تا راه‌کار عملی‌ به معاون سیاسی وزیر کشور برای احیاء خانه و یا راه‌اندازی باشگاه احزاب ارائه شود و با وجود اینکه تلاش‌های زیادی  برای بازگشایی خانه احزاب در سال 93  صورت گرفت و وزارت کشور قول  بازگشایی آن را در اسفند ماه داده بود اما این هدف  میسر نشد.


  کاشفی دبیر کل خانه احزاب در دوره پنجم گفت: احتمال این که ششمین دوره مجمع عمومی خانه احزاب تا پایان سال جاری برگزار شود ضعیف است لذا ما هنوز پاسخ نامه خود را در این زمینه از وزارت کشور نگرفته‌ایم. وتمام تلاش ما این بود که ششمین دوره مجمع عمومی خانه احزاب تا قبل از پایان سال   93برگزار شود اما با توجه به اینکه هنوز جواب نامه خود را دریافت نکرده‌ایم احتمال این که این مجمع تا پایان سال جاری برگزار شود ضعیف است و به احتمال زیاد ششمین دور مجمع در سال آینده برگزار می‌شود.


  لازمه بازگشایی خانه احزاب  همگرایی همه احزاب موجود در کشور را می‌طلبد تا  زمینه برگزای مجمع عمومی  توسط شورای مرکزی فراهم شود اما مخالفت  و سنگ اندازی  برخی احزاب که  در زمان  تعطیلی  خانه احزاب توسط دولت وقت سکوت پیشه کردند روند به نتیجه رسیدن این هدف را   با توجه به  همکاری های دولت یازدهم کند کرده است .

کد خبر: 239181

وب گردی

وب گردی