تهران- ایسکانیوز: سال 93 سینمای ایران با تغییرات و اتفاقات فراوانی همراه بود. این تغییرات گاه در ساختار جشنواره فجر رخ داد و گاه خود را در قالب تغییرات گسترده در بنیاد سینمایی فارابی نشان داد.

سینما
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، مهم ترین تغییر به وجود آمده در سینمای ایران، مربوط به دگرگونی های شکل گرفته در بنیاد سینمایی فارابی است. با بازگشت محمدرضا جعفری جلوه به سازمان صداوسیما و انتصاب رمضان‌علی حیدری خلیلی به سرپرستی بنیاد سینمایی فارابی، تغییرات بنیادینی که تاکنون در این نهاد رخ نداده بود، آغاز شد.

فارابی کوچک شد
از اتفاقاتی که در سال 93 در بنیاد سینمایی فارابی رخ داد، ساماندهی نیروی انسانی است. همچنین مدیریت مجموعه‌های تحت مدیریت بنیاد سینمایی فارابی از جمله سینمافرهنگ به مؤسسه سینماشهر که اساساً متولی سینماهای کشور است منتقل شد در ضمن پروژه دیجیتالی کردن سینما‌ها نیز توسط همین مؤسسه انجام خواهد شد. همزمان تجهیزات سخت‌افزاری از جمله تجهیزات سنگین فیلمبرداری فارابی نیز به این بخش منتقل می شود.
بخش بین‌الملل فارابی نیز به مؤسسه رسانه‌های تصویری که از این پس مسئولیت کل حوزه بین‌الملل سینما در آن متمرکز خواهد شدانتقال می یابد و در مقابل، مسئولیت اصلی رسانه‌های تصویری که‌‌ همان خرید رایت فیلم‌های سینمایی برای شبکه خانگی بود و با توسعه بخش خصوصی به حاشیه رفت به بنیاد سینمایی فارابی محول می‌شود؛ البته این یکی از وظایف جنبی این بنیاد گشته و در واقع بخش بین‌الملل فارابی حذف ‌و به رسانه‌های تصویری منتقل می‌شود.
وظیفه حمایت از کارگردان‌های فیلم اولی سینما که پیش از این در اختیار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود، به بنیاد سینمایی فارابی منتقل  شد. بنیاد سینمایی فارابی، تنها در حوزه سینمایی داخل کشور، مسئولیت حمایت از تولید پروژه‌های سینمایی را خواهد داشت و وظایف اجرایی مفصلی که با توسعه بخش خصوصی، حضور بخش دولتی در آن‌ها ضرورتی ندارد، کاملاً حذف خواهد شد و به همین ترتیب، ساختار عریض و طویل این مجموعه نیز کوچک خواهد شد.
این تغییرات اجتناب ناپذیر که باید به مرور زمان و متناسب با تغییر نقش دولت و فارابی در حوزه سینما رخ می‌داد، اکنون با استقرار حیدری خلیلی مشاور ایوبی و از مدیران سینمایی که در دوره شمقدری نیز نمایندگی معاون سینمایی در خانه سینما را بر عهده داشت آغاز خواهد شد. طی چهار ماه، تغییرات در فارابی کاملاً اجرایی می‌شود .
با تغییراتی که در نحوه فعالیت بنیاد سینمایی فارابی از سوی سازمان سینمایی کشور صورت گرفته است. مقرر شد که سینما فرهنگ زیر نظر سینما شهر فعالیت کند به همین منظور از ۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ این امر محقق می‌شود و مدیریت این سرگروه سینمایی زیر نظر مدیریت سینما شهر صورت خواهد گرفت. البته در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر، انتقال سینما فرهنگ از فارابی به سینما شهر طی یک مراسم انجام شد اما از ابتدای سال ۹۴ سینما شهر به عنوان سرگروه جدید سینمای ایران فعالیت خواهد کرد.
با رفتن محمد رضا جعفری جلوه به ریاست شبکه دو سیما، رمضانعلی حیدری خلیلی مدتی به عنوان سرپرست این سازمان اتنخاب شد تا اینکه، علیرضا تابش که پیش ا آن مدیر عامل سینمای جوان بود از سوی حجت الله ایوبی به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی برگزیده شد.

جشنواره ای که دو تکه شد
اما تغییر دیگری که پس از دگرگونی ها در فارابی، از مهم ترین تغییرات محسوب می شود، جدایی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر است. مهمترین تغییر جشنواره سی و سوم نسبت به ادوار گذشته همین جدایی بخش بین الملل از ملی بود. بر اساس این تغییر، سی و سومین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه امسال برگزار شد فقط به اکران فیلم های سینمای ایران اختصاص داشت. بخش بین الملل این جشنواره قرار است، اردیبهشت سال 94 با نمایش فیلم هایی از ایران و سینمای جهان برگزار شود.

سیمرغ های استاندارد شده

یکی دیگر از اتفاقات جشنواره سی و سوم استانداردسازی سیمرغ ها بود. انتخاب 22 فیلم از سوی هیات انتخاب در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش «نگاه نو» تلاشی برای استانداردسازی جشنواره در دوره سی وسوم است.
اما نمایش مستندهای بلند در سالن اصلی برج میلاد نیز اتفاق خوبی بود که در این بخش افتاد. در سال های گذشته فیلم های مستند حاضر در بخش سینما حقیقت جشنواره فیلم فجر عموما در سالن های کوچک برج میلاد به عنوان محمل حضور اهالی رسانه به نمایش در می آمدند و عموما رسانه ای ها از این آثار به دلیل تلاقی زمان نمایش آنها با فیلم های بلند سینمایی استقبال نمی کردند.

انتصاب حبیب ایل بیگی به سمت معاون ارزشیابی سازمان سینمایی
در حالی که محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در هیات انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر حضور داشت احسانی به عنوان مدیر شبکه یک سیما انتخاب شد و با سمت سابق خود وداع کرد، پس از انتخاب احسانی به سمت ریاست شبکه دو سیما،حجت الله ایوبی طی حکمی حبیب ایل بیگی را که تا پیش از این مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران بود، به سمت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منصوب کرد.
فرید فرخنده کیش پس از اینکه حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی سازمان سینمایی شد از سوی ریاست سازمان سینمایی به مدیر عاملی انجمن سینمای جوانان منصوب شد.

تاسیس مدرسه عالی سینما
تاسیس مدرسه عالی سینما نیز یکی از اتفاقات مهم حوزه سینما بود که توسط حجت الله ایوبی انجام شد. نخستین جلسه هیات امنای مدرسه ملی سینمای ایران عرص روز سه شنبه 23 دی با حضور حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی  و رئیس هیات امنای این مدرسه برگزار شد. تجربه های مشابه «مدرسه عالی سینما» در ایران، با ساختاری بسیار ساده‌تر و محدود‌تر، پیش از این در اوایل انقلاب اسلامی، با عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در سال 1359 شکل گرفته بود. مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی تحت نظارت و تولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی، تأسیس و چندی بعد به دلایلی تعطیل شد. در آن زمان، تأسیس مرکزی برای تأمین و تربیت نیروهای جدید در حوزه فیلمسازی بر اساس ضرورت شکل گرفت زیرا هنرمندان قدیمی، با اهداف فرهنگی نظام و انقلاب بیگانه بودند و از دیگر سو، جوانان انقلابی با دانش و کار تجربی و عملی در سینما آشنایی نداشتند.

«هنرو تجربه» تجربه ای تکراری در سینمای ایران

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی فروردین ماه امسال، شروع طرح سینمای «هنروتجربه» را با انتصاب امیرحسین علم الهدی به عنوان مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی کلید زد. اولبن نشست گروه «هنر و تجربه»، 6 مهرماه با حضور حجت اله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و جمعی از فیلمسازان در خانه هنرمندان برگزار شد.

اسفند ماه اما به عنوان آخرین اتفاقی که در حوزه سینما در قالب تغییر خود را نشان داد، برگزاری انتخابات خانه سینما بود. مجمع عمومی خانه سینما عصر روز 11 اسفند ماه در تالار سیف‌الله داد برگزار شد، محمدرضا موئینی، ابراهیم مختاری، بهمن اردلان، کامران ملکی، آتیلا پسیانی، شادمهر راستین و مهدی خادم هیات مدیره‌ خانه سینما شدند.

 
کد خبر: 240079

وب گردی

وب گردی