تهران-ایسکانیوز: زنان ایرانی همواره در طول تاریخ با فراز و نشیب ها و موانع فراوانی در زمینه کسب علم و دانش روبه رو بوده اند پیش از تشکیل مدارس به سبک نوین، تعلیم و تربیت سنتی در ایران به سه شکل مکتب‌خانه‌ها، تدریس خصوصی در منازل و حوزه‌های علمیه وجود داشت. مکتب‌خانه‌ها در تمام دوره قاجاریه و حتی تا دوره پهلوی نیز پا به ‌پای روش‌های نوین آموزشی در جامعه حضور داشت و بیشتر زنان و دختران نیز از این طریق به یادگیری سواد و تحصیل علوم متداول زمان می‌پرداختند.با گذشت زمان و بهبود شرایط جامعه حضور زنان در عرصه های علمی نیز رو به فزونی گذاشت و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کردند,به طوری که شاهد درخشش بانوان نخبه ایرانی چه در سطح داخلی و چه در سطوح بین المللی بوده ایم, از جمله پرديس ثابتی، فارغ‌التحصيل دكترای پزشكی از دانشگاه هاروارد، ژنتيكدان پزشکی است كه با طراحی الگوريتمی موفق به نمايش اثرات ژنتيك بر پيشرفت بيماری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایسکانیوز ابولا یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود. این ویروس از خانواده فیلوویروس ها است که پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شد.البته از ۴گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد.

مبارزه با ویروس ابولا

ابولا اولین بار در سال ۱۹۷۶در یکی از استان های سودان و نیز منطقه ای در نزدیکی زئیر جایی که هم اکنون جمهوری دمکراتیک کونگو واقع شده است پیدا شد.بین ژوئن تا نوامبر آن سال ، ۲۸۴نفر به این بیماری مبتلا شدند که در نهایت ، ۱۵۱نفر، جان خود را از دست دادند.طی سالهای بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته و هرچند سال یکبار تعدادی کشته و قربانی برجا می گذارد.البته فقط آفریقا درگیر نشده و بیماری پای خود را از آفریقا نیز بیرون گذاشته است. بار دیگر در سال ۱۹۹۵ابولا شایع شد و این بار ۸۰درصد مبتلایان کشته شدند.

ابولا گاه به گاه به طور مرگباری در میان انسانها و میمونها در آفریقا شایع می شود. این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا درمی آورد و خیلی سریع گسترش می یابد.

با شیوع مجدد ابولا از مردادماه 93 بیش از 8هزار و پانصد نفر بر اثر ابتللا به این بیماری هولناک جان خود را از دست دادند.

پیشرفت این بیماری بسیار سریع است تا جاییکه «ایتار تاس» خبرگزاری روسی در این گزارش آورده است که تاکنون 21 هزار 296 مورد ابتلا به ویروس ابولا گزارش شده است.

بر اساس این گزارش پزشکان زیادی از سراسر جهان کار تحقیق بر روی این بیماری را آغاز کرده اند که نتایج مطلوبی را نیز به دنبال داشته است که پردیس ثابتی یکی از پژوهشگران برتر در این زمینه تا کنون بوده است.

پرديس ثابتی هم‌اكنون  دانشیار دانشگاه هاروارد است و سرپرستی گروه محققان براي خواندن ژنوم انسان و تمام كروموزوم‌هاي موجود در ويروس ابولا را بر عهده دارد. اين دانشمند ٤٠ ساله ايرانیکه ساكن ماساچوست امريكا محسوب می شود، اخيرا به عنوان يكی از ۱۰۰چهره نابغه جهان از سوی گروه بين‌المللی Creators Synectics  معرفی شده‌ است،همچنین در سال ٢٠٠٧ نيز از سوی شبكه خبریcnn به عنوان «یکی از ۸نابغه عصر نوين» معرفی شد.

این گزارش می افزاید: مجله تايم در آخرين انتخاب ٢٠١٤ خود از چهره‌هاي برتر جهان، فهرستي از تلاشگران و محققان فعال در كنترل و تحقيق درباره بيماري ابولا تهيه كرد كه در جمع ٢٢ نفره در اين فهرست، نام پرديس ثابتی به عنوان محقق و استاد ايرانی هم ثبت شده است.

نشريه نيويوركر هم در بخشی از گزارش خود درباره تحقيقات علمیدانشمندان براي مبارزه با ويروس ابولا، به فعاليت‌های ثابتی به عنوان يك دانشمند امريكایی ايرانیتبار پرداخته است.

ثابتی همچنين در مسير تحقيقات خود در زمينه بررسی ژنوم مالاريا، موفق به دريافت بودجه تحقيقاتی ٢ ميليون دلاری از بنياد بيل و مليندا گيتس (Gates Foundation Grant) شده ‌است.

فارغ التحصیل هاروراد و موسیقی دان

ثابتی سومين زن در تاريخ حيات دانشگاه هاروارد است كه با معدل ۱۰۰و مدارج كامل از مدرسه پزشکی اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده است. جالب اينكه وی در موسیقی نيز فعاليت دارد و به علت تمركز بر تحقيقاتی كه بر ابولا انجام داده انتشار چهارمين آلبوم او با تاخير مواجه شده است.

گفتنی است: با انتخاب پرديس ثابتی از سوی مجله تايم، فهرست ايرانيانی كه طی ٨٧ سال گذشته به عنوان شخصيت سال مجله تايم معرفی شده‌اند به سه نفر رسيد.

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 240625

وب گردی

وب گردی