ایسکانیوز: چند حزب سیاسی بزرگ یمن علیه حوثی ها ائتلافی تشکیل داده و اعلام کردند، قصد دارند قدرت را به دولت بازگردانند. ائتلاف جدید بازسازی نیروهای امنیتی را هدف خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دویچه وله، نیروهای سیاسی یمن روز شنبه از تشکیل ائتلافی به نام "ائتلاف رهایی ملی" علیه شیعیان حوثی خبر دادند. آنها اعلام کردند، می‌خواهند حاکمیت دولتی را احیا کرده و نیروهای امنیتی تضعیف‌شده را بازسازی کنند.

"ائتلاف رهایی ملی" شامل مسلمانان سنی‌مذهب، احزاب سکولار، نیروهای قومی و اعضای جنبش جنوب یمن است. این ائتلاف همچنین اعضای منشعب از حزب "کنگره عمومی مردم"، حزب علی عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پیشین یمن را نیز در بر می‌گیرد؛ حزبی که مظنون به حمایت از حوثی‌هاست.

ائتلاف یادشده پس از برگزاری گردهمایی رسمی در صنعا هدف خود را بازگرداندن اقتدار به دولت و "جلوگیری از فروپاشی ارتش و نیروهای امنیتی و بازسازی آنها" عنوان کرد. ائتلاف جدید به علاوه از اقدام‌های "غیر قانونی" و اعمال قدرت حوثی‌ها در کشور انتقاد کرد.

ائتلاف می‌گوید، رخدادهای اخیر در یمن برای این کشور پیامدهای "مخربی" به دنبال خواهد داشت.

"ائتلاف رهایی ملی" شامل احزاب بزرگی مانند اخوان‌المسلمین یمن، اسلام‌گرایان افراطی سنی‌مذهب الرشاد و حزب وحدت ناصری یمن می‌شود.

یمن از سپتامبر ۲۰۱۴که کنترل صنعا، پایتخت به دست شیعیان حوثی‌ها افتاد به هرج و مرج فرو رفت. حوثی‌ها سپس تلاش کردند نفوذ خود را به سایر نقاط گسترش دهند.

شورشیان حوثی در فوریه ۲۰۱۵دولت و پارلمان یمن را منحل کرده و پس از استعفای "عبد ربه منصور هادی"، رئیس‌جمهور مورد حمایت غرب این کشور، شورای ریاست جمهوری تشکیل دادند.

‌رئیس‌جمهور که در بازداشت خانگی بود از صنعا به عدن گریخت و این شهر جنوبی را پایتخت جدید یمن اعلام کرد.

مناطق جنوبی یمن یکی از مراکز حضور نیروهای شبکه القاعده است که همراه با قبایل سنی ‌و حامیان حزب الاصلاح در برابر تلاش حوثی‌ها برای گسترش به جنوب ایستادگی کرده‌اند.

همسایه‌های عمدتا سنی‌مذهب یمن به رهبری عربستان سعودی به شدت به حوثی‌ها بدبین‌اند و در هراسند که آنها یمن را نیز به بخشی از حلقه ایران نفوذ که توسط حکومتی مذهبی اداره می‌شود تبدیل کنند.
کد خبر: 240878

وب گردی

وب گردی