تهران-ایسکانیوز: حجت الاسلام قلی زاده، رئیس سازمان سما و معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه سازمان سما در 100 شهر مدرسه دارد، با اشاره به مدارس دو زبانه سما، اظهار داشت: مدارس دوزبانه در ایران آرام آرام در حال جا افتادن است. به این معنی است که دانش آموز در حین درس هایی که به زبان فارسی ارائه می شود زبان انگلیسی را نیز می آموزد و دغدغه زبان انگلیسی آنان کنار می رود و این آموزش فقط به مقطع خاصی از تحصیل او معطوف نمی شود.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم که اگر مدارس سما دو زبان شود به دلیل این که دانش آموزان از سنین پایین و دوره های پیش دبستانی با زبان دوم آشنا می شوند زبان انگلیسی در جانشان می نشیند و دیرتر فراموش می کنند.

حجت الاسلام قلی زاده با اشاره به مدارس آی بی سازمان سما، اظهار داشت: مدارس "آی بی" مدارس خاصی هستند یعنی تمامی دروس دانش آموزان مانند علوم و جغرافیا ، اجتماعی و ... از نظر محتوا و چهارچوب براساس اصلوبی که از مرکز آی بی برای ما تعیین می شود به زبان انگلیسی برگردان می شود و دانش آموزان علی رغم این که باید زبان فارسی را پیش ببرند و آن را یادگیرند باید دروس مختلف آموزشیشان را با محتوای انگلیسی یادگیرند.

یادگیری زبان انگلیسی پنجره ای رو به دنیای جدید 

رئیس سازمان سما در ادامه افزود: در دانش آموزان پیش دبستانی و کلاس اول مدارس سما تحول عمیقی ایجاد شده است. درکشان بالاتر رفته است و تا حدودی می توانند انگلیسی صحبت کنند و بنویسند. وقتی دانش آموز در همین چهارچوب رشد کند تمامی دروس او به زبان انگلیسی تدریس خواهد شد بدون آنکه کلمه ای فارسی بین دانش آموزان و معلم رد و بدل شود. این شکل آموزش فهم کودکان را بالا می برد و پنجره دنیای جدیدی را بر روی آنها می گشاید و از دغدغه آینده برای آنها می کاهد. حقیقت این است که امروز برای این که بتوانید در عرصه های علمی ورود پیدا کنید باید زبان انگلیسی را بدانید. در مدارس آی بی سما این اتفاق رخ می دهد و به دانش آموزان از ابتدا زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

حجت الاسلام قلی زاده در خصوص مزیت های آموزش زبان دوم در مدارس سما بیان کرد: دانش آموزانی که با چنین سیستمی رشد می کنند مقبولیت بیشتری برای پذیرش در دانشگاه های ایران و جهان دارند. به خصوص در کشور ما که آرام آرام کنکور در حال حذف شدن است این دانش آموزان می توانند به راحتی در دانشگاه های معتبر وارد شوند. به طور مثال تنها کافی است که دانشگاهی بداند که داوطلب ورود به دانشگاه دارای مدرک آی بی است و  مهمترین دغدغه و مهارت یعنی دانستن زبان انگلیسی را پشت سر گذاشته است.

آموزش به سبک آی بی در بسیاری از مدارس آسیا 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش زبان دوم به کودکان با چنین روشی تأثیر منفی نمی گذارد؟ بیان کرد:  این سختگیری نیست. اتفاقا وقتی که آموزش زبان انگلیسی از پایه  آغاز شده و تا سنین بالا می آید هیچ سختگیری وجود ندارد. از طرف دیگر بسیاری از مدارس معتبر دنیا از این سیستم و روش استفاده می کنند. اردن، لبنان، عمارات در آسیا بسیاری از مدارس تحت نظام آی بی است.

معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: روانشناسان قوی بر روی این روش تدریس کار کرده اند و از اساتید بزرگ حوزه آموزش در این رابطه کار کرده اند. در حقیقت مدارس زیادی با این روش در دنیا در حال فعالیت هستند. متاسفانه این سیستم آموزش در ایران دیر راه افتاد اما خوشبختانه سازمان سما در حال شروع پایه گذاری مدارس آی بی در کشور است. البته یکی از مدارس پسرانه در تهران به صورت دو زبان فعالیت دارد تا بعد انجام مراحل لازم بتوانیم به مدارس آی بی برسیم.

استعدادها را شکوفا کنیم

حجت الاسلام قلی زاده در پاسخ به این سوال که ملاک آموزش در سازمان سما یادگیری است یا تست زدن، بیان کرد: من به هیچ کدام از موسساتی که حرص و طمع مردم را تحریک می کنند و سالها زندگی را از خانواده ها می‌گیرند، اعتقادی ندارم و به هیچ وجه بر این باور نیستم که بچه هایمان را طوری تربیت کنیم و آموزش دهیم که رتبه یک کنکور را کسب کنند. من معتقدم که اگر کار به درستی صورت گیرد و محتواها دقیق و تدریس درست باشد و نظام آموزش و پرورش وظیفه اصلی خود را اجرا کند، استعدادها خود به خود شکوفا می شوند. قرار نیست که همه دانش آموزان نفر اول کنکور باشند بلکه باید با شناخت استعدادها و جهت دهی آنها به رشد فرزندان کشورمان کمک کنیم.
کد خبر: 241527

وب گردی

وب گردی