تهران-ایسکانیوز: زهره رشمئی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیک گرایش اتمی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات، برای نخستین بار، طرح تصفیه و گندزدایی آب به روش پلاسمای سرد اتمسفریک در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما انجام داده است.

رشمئی در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز، در ابتدا در خصوص این طرح گفت: طرح تصفیه و گندزدایی آب با استفاده از پلاسما بدین معنا است که پلاسما را بر روی سطح آب می تابانیم و آب به وسیله پلاسما گندزدایی خواهد شد.

دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم تحقیقات علاقه خود نسبت به این طرح را دلیل اصلی پیگیری این طرح دانست و افزود: با توجه به علاقه ای که نسبت به این موضوع بین رشته ای داشتم، علاقه ام با خواندن مقالات مختلف بیشتر شد و با توجه به اینکه قبلا کسی راجع به این موضوع کاری نکرده بود، مطالعات مختصری انجام دادم و شروع به عملیاتی کردن طرح کردم.

او در رابطه با مدت زمان طراحی و به ثمر رسیدن طرح تصفیه آب و گندزدایی گفت: این طرح دو سال طول کشید.  ابتدا آن را در حجم های آزمایشگاهی امتحان کردیم که خدا را شکر به نتیجه رسید.

رشمئی ادامه داد: هم اکنون این طرح را با کمک مرکز پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه می دهیم و قصد داریم به مرحله اجرایی برسانیم و ان شاء الله با همکاری مرکز پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم از این طرح در حجم های زیاد استفاده کنیم. البته امیدوارم در این راه ارگان های دولتی هم به ما کمک کنند.

وی در ادامه در خصوص کارکرد این طرح بیان کرد: برای اولین بار این طرح را در حجم کم با بار میکروبی بسیار زیاد یعنی چیزی در حدود 150 میلیون باکتری در هر سی سی امتحان کردیم و اکنون در نظر داریم طرح تصویه آب و گندزدایی  را در حد استاندارد آب مجاز مورد ارزیابی و امتحان قرار دهیم.

دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم تحقیقات در ادامه در خصوص سوابق پژوهشی خود، اظهار داست: من قبلاً هیچ کار پژوهشی انجام نداده بودم و این اولین بار بود که یک کار تحقیقاتی را بر عهده گرفتم.

رشمئی با اشاره به نادر بودن این  طرح در دنیا بیان کرد: این طرح تنها در تعداد معدودی از دانشگاه ها و پژوهشگاه ها  کار شده است و من برای اولین بار به صورت گسترده و بر روی نوعی باکتری های خاص این کار را انجام دادم.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به کمبود منابع آبی در دنیا گفت: با توجه به اینکه ما در طرح تصفیه آب و گندزدایی از باکتری های خود فاضلاب برای تصفیه آب استفاده می کنیم؛ امیدوار هستیم که این طرح به‌زودی در سطح پایلوت به نتیجه برسد و بتوانیم آن را مورد استفاده عموم قرار دهیم.

او در ادامه گفت: این طرح دو سال طول کشید که 6 ماه آن صرف مراحل تحقیقاتی شد و بقیه آن در سازمان آب علوم تحقیقات و واحد پلاسما در مراحل اجرایی طی شد.

وی با اشاره به حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در به نتیجه رسیدن طرح تصفیه و گندزدایی آب، اذعان کرد: این طرح با کمک استاد راهنما، سازمان آب علوم تحقیقات و واحد پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی به سرانجام رسید. دانشگاه آزاد اسلامی مرا برای به اتمام رساندن این طرح تنها نگذاشت و از دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر پشتیبانی از این طرح قدردان هستم.

رشمئی در ادامه با اشاره به تفاوت طرح تصفیه آب با طرح آب شیرین کن، گفت: گاهاً این طرح با طرح آب شیرین کن اشتباه می شود که اصلاً این گونه نیست و این دو با هم کاملا فرق دارند.

دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم تحقیقات در پایان افزود: فعلاً تمام تمرکز خود را بر روی این طرح و اجرای آن در حجم زیاد گذاشته ام. این هم بدلیل حساسیت این کار است. در کشور ما برای گندزدایی، کلر به آب اضافه می شود و به دلیل شیمیایی بودن آن هر چند به مقدار خیلی کم بالاخره با ضررهایی همراه است اما با استفاده از پلاسما دیگر ضرری برای آب و کسانی که از آب استفاده می کنند، وجود نخواهد داشت.
کد خبر: 241599

وب گردی

وب گردی