تهران_ایسکانیوز، پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تاکید بر اینکه هنوز رکود سایه خود را از سر اقتصاد کشور برنداشته است،گفت: مادامی که بنگاه های کوچک و متوسط از رکود خارج نشوند، آثار خروج از رکود در اقتصاد یعنی کاهش نرخ بیکاری در کشور مشاهده نخواهد شد.

پدرام سلطانی،در پاسخ به این سوال که آیا رشد 3.6 درصدی اقتصادی در 9 ماهه سال93 ، باعث خروج کشور از رکود شده است؟ به ایسکانیوز،گفت: رشد3.6  درصدی اقتصادی از جنبه آماری نشان می دهد که کشور از رکود اقتصادی خارج شده است، اما از جنبه تحلیلی دربخش های مختلف باید با دقت نظر بیشتری بررسی شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران،  تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی بیشتر بر پایه رشد قابل توجه درچند حوزه صنعتی مانند خودرو، پتروشیمی، خدمات گردشگری و خرده فروشی بوده است، بنابراین تعداد بخش هایی که رشد اقتصادی قابل توجه و مورد قبولی داشته در مقایسه با سایر بخش ها بسیار اندک هستند، به همین دلیل هنوز رکود سایه خود را از سر اقتصاد کشور بر نداشته است.

سلطانی، افزود: مادامی که بنگاه های کوچک، متوسط و بخش هایی از اقتصاد کشور که بار اشتغال بیشتری بردوش آن ها است از رکودخارج نشوند، آثار خروج از رکود در اقتصاد کشور مشاهده نخواهد شد.

کاهش نرخ تورم یعنی کندشدن آهنگ رشد قیمت ها

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران، در پاسخ به این سوال که چرا کاهش نرخ تورم درسال 93 درسبدخانوارها ملموس نبوده است؟ تصریح کرد: کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن نیست، بلکه به معنای کندتر شدن آهنگ رشد قیمت ها است.

وی، با بیان اینکه درنرخ تورم بیش از 30 درصدی به طور متوسط نرخ عمومی قیمت ها بایدحدود یک سوم درطول یک سال افزایش پیدا کند، ادامه داد: نرخ تورم در بهمن ماه به 15 درصد رسید و نرخ عمومی قیمت ها 15درصد افزایش پیدا کرد به همین دلیل همچنان روند رشد نرخ تورم درکشور افزایشی و فقط سرعت رشد آن کند شده است.

سلطانی، افزود: شهروندان با افزایش قیمت ها احساس کاهش نرخ تورم درجامعه را نخواهند داشت اما لازم به ذکر است که رشد قیمت ها درسال گذشته به صورت روزافزون بود، درحالی که رشد قیمت ها درسال 93 با فواصل زمانی زیادی صورت گرفته است.

وی، با بیان اینکه مهم ترین ویژگی رکود اقتصادی افزایش نرخ بیکاری است، تصریح کرد: چنانچه دولت با اتخاذ سیاست های اقتصادی موفق به کاهش نرخ بیکاری در جامعه نشود، بی شک آثار رکود تورمی در اقتصاد کشور دامنه دار خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اگر هر زمان دولت موفق به کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال پایدار در کشور شود، احساس خروج از رکود و تحمل تورم در جامعه بیشتر خواهد شد، زیرا ثروت بیشتری به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه منتقل و تعداد نفرات بیشتری درخانوارها مشغول به کار می شوند و همچنین درآمد متوسط خانوارها افزایش پیدا خواهدکرد.

راه کارهای خروج از رکود دولت برای سال 94 مناسب نیست

سلطانی، در پاسخ به این سوال که آیا راه کارهای خروج از رکود دولت درسال 93، با توجه به کاهش درآمدهای نفتی برای سال 94 نیز مناسب خواهد بود؟ افزود: به طورحتم اثرات راهکارهای خروج از رکودسال 93 کم رنگ تر در مقایسه با اثرات پررنگ کاهش درآمدهای نفتی دولت، درسال 94 خواهد بود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح کرد: دولت به دلیل فشارهای ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت، به تدریج از سیاست های خروج غیرتورمی از رکود فاصله گرفته است.

سلطانی، افزود: درحال حاضر دولت رویکرد خود را درخصوص نرخ مالیات تهاجمی تر کرده به طوری که اکنون نرخ مالیات برارزش افزوده کاملا مغایر با سیاست های اعلام شده دولت است زیرا دولت در ابتدا اعلام به افزایش نرخ مالیات برارزش افزوده برای سال 94 کرده بود.

وی، ادامه داد: ادامه این اصول و رویه سیاستی یعنی دولت از یک سیاست ثابت و راهبردی پیروی نمی کند که به طور حتم این امر باعث نا اطمینانی دراقتصاد کشور خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح کرد: همچنین ممکن است که ناهنجاری ها دولت گذشته هم در دولت کنونی تکرار شود به طوری که تکلیف سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با سیاست و رویکردهای دولت مشخص نباشد.

سلطانی، افزود: کاهش قیمت جهانی نفت در ابتدا اثرات روانی و سپس اثرات منفی در تصمیم گیری های دولت گذاشت به طوری که معتقدم هنوز اتاق فکر دولت درارتباط با تنظیم سیاست ها باقیمت نفت کنونی و تدوین سیاست های منطبق با شرایط فعلی به جمع بندی نهایی نرسیده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در تشریح اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را در دولت یازدهم، گفت: اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در دولت یازدهم عملکرد مثبتی بوده است.

سلطانی، درپایان خاطرنشان کرد: شاید کاهش قیمت جهانی نفت در سال  94  یک تهدید تلقی شود، اما درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک فرصت است، زیرا شکاف قیمتی بین قیمت های حامل های انرژی درکشور با قیمت های فوب خلیج فارس کمتر شده ، بنابراین درحال حاضر از میان برداشتن فاصله قیمتی و اجرای قانون هدفمندی یارانه عملی تر شده است.

 

 

 

 

 
کد خبر: 241711

وب گردی

وب گردی