تهران - ایسکانیوز:  پنجم فروردین ماه مصادف است با سالروز تولد ناصر مسعودی خواننده گیلکی و ملقب به بلبل گیلان است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، پنجم فروردین ماه مصادف است با سالروز تولد ناصر مسعودی خواننده گیلکی و ملقب به بلبل گیلان است. مسعودی به سال 1314 در رشت متولد شد.او قدیمی‌ترین خواننده اشعار گیلکی در قید حیات است که از او آثار ماندگاری چون: میرزا کوچک‌خان (چقدر جنگلا خوسی)، کوراشیم، بنفشه گل و... تا کنون منتشر شده‌است.

NasserMasoudi02

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برای سال‌ها انتشار آثار او را ممنوع بود. ولیکن، تبحر او در موسیقی فارسی و گیلکی موجب شد که سرانجام با ترانه‌های جدیدی به فعالیت خود ادامه دهد. از او در ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه بجا مانده است.

مسعودی در سال ۱۳۲۸ همراه خانواده به تهران آمد و توانست در خدمت استاد علی اکبر خان شهنازی به عنوان شاگرد پذیرفته شود. او سپس در سال ۱۳۳۴ به گیلان بازگشت و در رشته تئاتر به فعالیت پرداخت و همزمان با آغاز بکار رادیو گیلان در سال ۱۳۳۶ به رادیو آمد به عنوان یکی از نخستین خوانندگان در این رادیو به اجرای برنامه پرداخت.

در سال ۱۳۳۹ او توسط یکی از دوستان خانوادگی به استاد احمد عبادی و خانم ملوک ضرابی معرفی شد و این آشنایی به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات زندگی او بشمار می‌رود و تاثیر بسیاری در زندگی او گذاشت.

او در سال ۱۳۴۲ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نامهای بنفشه و بیتا و یک پسر به نام علی است.

از او در ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه بجا مانده که بیش از ۲۰۰ آهنگ فارسی و سنتی ۱۵ برگ سبز و ۱۰ شاخه گل و بیش از ۲۵۰ ترانه محلی گیلکی می‌باشد


کد خبر: 241940

وب گردی

وب گردی