عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد
خمیر مایه دکان شیشه گر سنگ است
طاهر قزوینی 


جلال برزگر-لوزان سوئیس شاهد دور آخر و حساس مذاکرات هسته ای در سال  1393 است؛ مذاکراتی که حالا شرایط و ویژگی های خاص خود را یافته است، از یک سو مذاکرات فنی درکنار مذاکرات سیاسی در بالاترین سطح خصوصا بین ایران و آمریکا در جریان است. از دیگر سو جمهوری خواهان کنگره آمریکا و صهیونیست ها نهایت سعی خود را به کار گرفته اند تا مانع از شکل گیری آنچه شوند که توافق بد آمریکا با ایران می نامند. این در حالی است که در کارگاه و دکان فن آوری صلح آمیز هسته ای ایران به قول طاهر قزوینی شاعر ایرانی، همواره خمیر مایه سنگ و سختی و عدو سبب خیر بوده است.


این روزها نیز اوضاع و طریق چرخش ایام برهمین منوال است، از سخنرانی و تلاش های نتانیاهو گرفته تا نامه 47 نماینده کنگره آمریکا مبنی براین که دولتشان را قبول ندارند و شماری از دیگر رویدادها برای ایران سبب خیر بوده است، چه آن که جهانیان وجتی تصمیم سازان غربی را متوجه درستی و صلابت منطق ایران ساخته وموجب تقویت موضع ایران در مذاکرات گشته است. حال که نوبت به مذاکرات لوزان رسیده است اغلب نشانه ها و قراین حاکی از نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 یه یک توافق است، توافقی که گرچه یکباره و یکپارچه است اما راه حل های آن درحال ترسیم است و بعد آن طبیعی است که نوبت جزئیات و شکل گیری توافق  اصلی خواهد بود؛ البته در این میان هستند کسانی که هنوز دست یابی به توافق را محال قلمداد می کنند، استناد آنها نیز بر نیت های منفی دشمنان انقلاب اسلامی متکی است که فی نفسه بی راه نیست، اما نکته مهم اینجاست که محال اندیشان به چند عامل مهم توجه نمی کنند یکی قدرت اراده یک ملت که می تواند همراه با منطق و استدلال در طرف های مقابل و لایه های تخلف آن اثر بگذارد.


واقع آن است خواسته های ملتی که وجود و توانایی ایستادگی و منطق ومعیاری مشخص دارد را نمی توان نادیده گرفت و کنار گذاشت.
از دیگر سو باید به موقعیت و تغییرات مناسبات بین الملل توجه داشت که شرایط متغیر ایجاد می کنند، کما این که آمریکایی ها که تا چند ماه پیش به کمتر از ریختن خون بشار اسد و حداقل کناره گیری اش از قدرت راضی نبودند، امروز از آمادگی برای مذاکره با این رقیب سرسخت، سخن می گویند. در مذاکرات هسته ی یک سال اخیرا گرچه برخلاف دوره های قبلی ایران اصرار به باز کردن پوشه مسائل منطقه ای وجهانی روی میز مذاکره نداشته، اما سایه این تحولات روی میز مذاکره بوده و مذاکره کنندگان ایرانی با برخورداری از پشتوانه های متعدد از جمله مسائل منطقه و جهان در مذاکرات حضور داشته اند.
مخالفت غرب با ورود ایران به کشورهای برخوردار از تکنولوژی طراز بالای هسته ای مانع از تحقیق این امر نشده، در حالی که عدوهای ایران تا چند سال پیش حتی با نیروگاه بوشهر و علم فیزیک هسته ای در ایران مخالف بودند، نهایت تلاش آنها به اینجا رسیده که بنابر توافق های قبلی وپیش رو ایران نیمی از اورانیوم 20 درصد خود را به 5 درصد و نیمی دیگر را به صفحه سوختت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند.این در حالی است که هم راکتور تهران و بعد از آن راکتور اراک به فعالیت و تولید رادیو دارو ادامه خواهند داد و هم غنی سازی ایران وهم همه مراکز هستهای البته با محدویت هایی زمان دار به کار خود ادامه خواهند داد که این ها درصورت برداشته شدن همه تحریم های هسته ای است که ساز و کار آن در آستانه طرح در شورای امنیت است.


همه این ها موجب ان است که صهیونیست ها از توافق پیش رو به عنوان توافق بد یاد کنند. آنها نیز به سبک و البته نوعی دیگر محال اندیش اند و توجه ندارند که همه آنچه غرب می توانسته در مذاکرات مطرح کند و به اصطلاح برد آنها باشد ایجاد فاصله ایران با گریز هسته ای فرضی به سمت سلاح هسته ای بوده که ایران به شرط رفع تحریم ها با آن مشکلی ندارد و آماده است این برد را به برای طرف مقابل منظور کند.


چندی پیش پس از سخنان مقام معظم رهبری در این پایگاه خبری- تحلیلی در قالب یادداشت و گزارش ها نوشته شد که بعد از این هر توافقی اگر حاصل شود نمی تواند از نظرایران توافق بد دانسته شود و با توجه به حضور و راهنمایی های ایشان، اگر توافقی حاصل آید آن توافق نمی تواند محل نزاع و چالش باشد و همه باید از آن دفاع کنند. پس از تحرکات اخیر کنگره و صهیونیست ها نیز ایشان بیانات مهمی داشتند و در فرازهایی با اشاره به نامه 47 نماینده آمریکایی آن را نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در امریکا دانسته و فرمودند:
مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافق برسیم چگونه عمل کنیم که دولت آمریکا بعدها نتواند زیر آن بزند.
در کنار تعابیر بلند ایشان درباره خوب و امین و دلسوز و تلاشگر بودن تیم هسته ای و اهل خدعه و نیرنگ بودن طرف مقابل توجه به استفاده از فعل های جمع اگر هم به توافق برسیم و چگونه عمل کنیم (به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایشان) بسیار مهم است. بیاییم با هر سلیقه ای از حاصل  تلاش دست اندرکاران خدوم صنعت هسته ای و تیم مذاکره همگان با فعل جمع استفاده کنیم این فن آوری وتوافقات مربوط را اگر شکل گرفت، از آن و مال خود و همه ایرانیان بدانیم.





 
کد خبر: 242264

وب گردی

وب گردی