تهران-ایسکانیوز: امروز سالروز تولد اولین کارگردان زن در سال های پس از انقلاب است. کسی که پیش از انقلاب فعالیتش را با مستندسازی آغاز کرد و پس از آن به ساخت فیلم های بلند سینمایی روی آورد.

pooran
پوران درخشنده فارغ التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.
پوران درخشنده ۷ فروردین سال ۱۳۳۰ در کرمانشاه به دنیا آمد، او تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع به کار کرد كه حاصل آن بيش از 30 ساعت فيلم مستند از جمله «طاعون» ، «چهارشنبه آخر» ، «6 عروس براي آمنه» ، «چرخها مي چرخند» ، «بن بست»، «بلوغ » مي باشد.
او در آغاز فعالیتش فیلم«طاعون» را ساخت .این فیلم به طاعونی که در سال 1328 در کردستان شیوع پیدا کرد می پردازد. بعد از آن در سال ۱۳۵۵ درباره مراسم چهارشنبه سوری فیلم ساخت و فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران، موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد. «موج، جانماز، سجاده»، «تحقیقی درباره زنان»،« اشتغال و صنایع دستی در کردستان» فیلم‌های مستند «چشمه‌های آب معدنی راه هراز» و مستندهای سه گانه «صنایع دستی» فیلم هایی بودند که او در سال های پیش از انقلاب تولید کرد.
او پس از انقلاب نیز ساخت مستند را متوقف نکرد و بین سال های 1358 تا 1359 فیلم مستند «چرخها می‌چرخند» را تولید نمود که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها بخصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) دارد.
اما درخشنده فعاليت سينمائي خود را به عنوان اولين فيلمساز زن پس از انقلاب با فيلم سينمائي «رابطه» در سال 1364 آغاز كرد. این فیلم برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا شد.
پس از آن پوران درخشنده فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» را در سال 1366 ساخت که با آن توانست لوح زرین ششمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. او همچنین از همین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را نیز دریافت کرد. اما جوایز و افتخارات این فیلم به جشنواره های داخلی ختم نشد و درخشنده این بار در سومین جشنواره فیلم زنان در آرژانتین برنده دیپلم افتخار شد پس از آن «پرنده کوچک خوشبختی» برنده مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهدها در کره شمالی شد. او با این فیلم برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان را نیز به دست آورد.
سپس او در سال 1369 مستندی با نام «شوکران» را در 17 قسمت تولید نمود که ساخت آن از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ به طول انجامید. این مستند درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران است و به مسأله قاچاق مواد مخدر و راههای پیشگیری از آن می پردازد. در مورد این مستند باید خاطر نشان کرد که تنها 3 قسمت از آن پخش شد.
فيلمهاي پوران درخشنده در جشنواره بين المللي متعددی شركت كرده و به واسطه آن ها جوایز زيادي را به خود اختصاص داده است . از جمله حضورهای بین المللی این فیلمساز در جشنواره های جهانی می توان به جوایزی که فیلم «هيس! دخترها فرياد نميزنند» اشاره کرد. این فیلم جايزه بهترين فيلم تماشاگران سي و يكمين جشنواره فيلم فجر، جايزه بهترين فيلم بلند از چهارمين جشنواره فيلم هاي ايراني لندن ،جايزه بهترين فيلمنامه و بازيگر و لوح تقدير بهترين فيلم از جشنواره فيلم زنان مستقل آمريكا ،جايزه ويژه تماشاگران از جشنواره بين المللي فيلم ارواين آمريكا، جوايز اصلي هفتمين جشنواره فيلم ايراني سان فرانسيسكو و جايزه ويژه الماس بهترين فيلم بلند داستاني از جوايز بين المللي فيلم مستقل آمريكا را از آن خود کرد.
او عضو مركز بين المللي فيلمسازي براي كودكان و نوجوانان ( CIFEJ ) ، انجمن هاي فيلمسازان زن آمريكا (WIF) ، كارگردانان مستقل آمريكا ( IFP ) مي باشد.
«عشق بدون مرز » ، «شمعي در باد» ، ر«وياي خيس» ، «بچه هاي ابدي» ، «خوابهاي دنباله دار» و «هيس! دخترها فرياد نميزنند» از جمله فیلم هایی هستند که  پوران درخشنده در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.


کد خبر: 243219

وب گردی

وب گردی