ایسکانیوز: "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل ازسخنان نژادپرستانه خود درباره عرب های اسرائیلی که در جریان انتخابات هفته گذشته پای صندوق های رای حاضر شده بودند، اظهار تاسف کرد.او گفت قصد نداشته به رای دهندگان عرب اسرائیلی توهین کند.

به گزارش اشپیگل آنلاین، بنیامین نتانیاهو روز انتخابات در پیامی در فیسبوک به هوادارانش هشدار داده بود که "حاکمیت راستگراها در خطر است" چون سازمان های چپگرا "با اتوبوس" درحال آوردن اعراب برای رای دادن هستند.

ائتلاف موسوم به فهرست مشترک، متشکل از احزاب عرب در انتخابات عذرخواهی نتانیاهو را رد کرده است.

نخست وزیر اسرائیل بیم آن را داشت که رای دهندگان محافظه کار پای صندوق ها نروند اما علیرغم انتظارات پیروز شد.

نتانیاهو اکنون می گوید امیدوار است که ظرف دو یا سه هفته دولت تشکیل دهد.

او در مورد اظهاراتش گفت:‌ "می دانم چیزهایی که چند روز پیش گفتم باعث ناراحتی بعضی از شهروندان اسرائیل شد. اقدامات من به عنوان نخست وزیر، از جمله سرمایه گذاری عظیم در بخش های اقلیت، خلاف آن را ثابت می کند."

"به همین ترتیب فکر می کنم که هیچ عنصری در خارج از اسرائیل نباید در فرآیند دموکراتیک کشور ما مداخله کند."

ایمن اوده رهبر فهرست مشترک احزاب عرب که ۱۳کرسی در انتخابات هفته پیش به دست آورده به کانال ۱۰اسرائیل گفت:‌ "ما این عذرخواهی را نمی پذیریم."

او گفت:‌ "ما می خواهیم شاهد اقدامات عملی باشیم، این عذرخواهی را چگونه در عمل نشان خواهد داد؟ آیا برنامه ها برای برابری را پیش خواهد برد."

اظهارات نتانیاهو در روز انتخابات با انتقاد کاخ سفید روبرو شد که گفت "عمیقا نگران" این "شعارهای تفرقه انگیز" با هدف به حاشیه راندن اعراب اسرائیل است.

آقای نتانیاهو پیش از رای گیری گفته بود که اگر انتخاب شود اجازه تشکیل کشور فلسطینی را نخواهد داد.

اتحاد صهیونیسم، ائتلافی از احزاب میانه و چپ که با حزب راستگرای لیکود رقابت می کرد قول بهبود روابط با فلسطینی ها و جامعه بین المللی را داده بود.

آقای نتانیاهو بعد از زمان انتخابات در مصاحبه ای با شبکه آمریکایی ام اس ان بی سی در موضع خود نرمش نشان داده است.

اما دنیس مک دانا مشاور کاخ سفید روز دوشنبه گفت که "نمی توان وانمود کرد که این اظهارات هرگز بر زبان نیامده."

اعراب اسرائیلی از اعقاب ۱۶۰هزار فلسطینی هستند که پس از تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸در آنجا ماندند و ۲۰درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند.
کد خبر: 243981

وب گردی

وب گردی