ایسکانیوز: دنیس مک دانا رئیس دفتر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: "اسرائیل باید به اشغال ۵۰ساله کرانه باختری پایان بدهد."

به گزارش بی بی سی، مک دانا روز دوشنبه با انتقاد شدید از شهرک سازی اسرائیلی ها در کرانه باختری رود اردن افزود که ایالات متحده هرگز از الحاق این منطقه به اسرائیل حمایت نخواهد کرد.

رئیس دفتر باراک اوباما این سخنان را در جمع اعضای گروه "جی استریت" بیان کرده که یک گروه حامی اسرائیل و در عین حال منتقد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای آن کشور است.

سازمان ملل متحد، اشغال کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در جریان جنگ ۱۹۶۷را به رسمیت نشناخته و خواستار تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در این مناطق است.

دنیس مک دانا با ذکر اینکه اسرائیل نمی تواند ملت دیگری را برای ابد کنترل کند، هشدار داد که چنین کاری به "انزوای کامل" آن کشور منجر خواهد شد.او همچنین تاکید کرد که آمریکا "نمی تواند وانمود کند که بنیامین نتانیاهو با تشکیل یک دولت فلسطینی مخالفت نکرده است".

مک دانا با ذکر اینکه اسرائیل نمی‌تواند ملت دیگری را برای ابد کنترل کند، هشدار داد که چنین کاری به 'انزوای کامل' آن کشور منجر خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی در اسرائیل گفته بود که در صورت پیروزی، با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت خواهد کرد.

دولت آمریکا سخنان  نتانیاهو در ایام انتخابات را "تفرقه‌برانگیز" توصیف و اعلام کرد که همچنان طرفدار تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

در پی واکنش آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و گفت که به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی متعهد است اما در صورتی که شرایط منطقه بهبود یابد.

دنیس مک دانا در بخش دیگری از صحبت های امروز خود، اقدامات عده ای از نمایندگان کنگره در مخالفت با توافق هسته ای با ایران را مورد انتقاد قرار داد.

رئیس دفتر باراک اوباما تلاش نمایندگان برای الزامی کردن تصویب توافق احتمالی در کنگره را ضربه به تلاش های دیپلماتیک دولت برای برای حل مساله هسته ای دانست. او در ادامه افزود که چنین مصوبه ای، همچنین ایالات متحده را از متحدانش جدا می کند و اتحاد بین المللی لازم برای مقابله با ایران را دچار شکاف می کند.

مک دانا تاکید کرد: "این کار، همچنین رویه غلطی را ایجاد می کند که توانایی روسای جمهور آینده را در انجام مذاکرات دیپلماتیک محدود می کند."
کد خبر: 243985

وب گردی

وب گردی