ایسکانیوز: جنگنده های ارتش رژیم سعودی از نیمه شب چهارشنبه تجاوزگری خود علیه مناطق مختلف یمن را آغاز کردند.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جنگنده های سعودی به چندین پایگاه نظامی در شهر صنعا پایتخت یمن حمله کرده و آنها را بمباران کردند.

عادل الجبیر سفیر سعودی درآمریکا با اعلام این خبر افزود که 10 کشور از جمله پنج کشور شورای همکاری خلیج فارس به استثنای یمن در این تجاوز نظامی علیه یمن شرکت دارند.

الجبیر افزود: عملیات هوایی تحت عنوان "عاصفه الحزم" به حملات هوایی محدود می شود و این عملیات با هماهنگی آمریکا انجام می گردد.

وی مدعی شد که این عملیات با استناد به منشورهای سازمان ملل و اتحادیه عرب به منظور حفاظت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن است.

پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت در بیانیه ای به زعم خود عبدربه منصور هادی را رئیس جمهور یمن خواندند و اعلام کردند: "تصمیم گرفتیم که به درخواست عبدربه منصور هادی برای حفاظت از یمن و ملت آن پاسخ مثبت دهیم".

این بیانیه همزمان با اظهارات عادل الجبیر سفیر سعودی در آمریکا بود که دولت عبدربه منصور را به زعم خود "قانونی و مشروع" خواند و اعلام کرد: هدف از عملیات نظامی در یمن، حفاظت از دولت مشروع و قانونی این کشور است".

در همین حال، برخي خبرها حاكي از مشاركت هواپيماها و كشتي هاي جنگي پاكستان در تجاوزگري عربستان به يمن دارد. این خبرها همچنین حاکی است که مصر و اردن در تجاوز هوايي ارتش عربستان به یمن مشارکت کرده اند.

خبرنگار شبکه العالم در یمن پیش از این اعلام کرد که ارتش و کمیته های مردمی به طور کامل دو استان عدن و ابین در جنوب این کشور را به کنترل خود درآوردند.

خبرنگار شبکه العالم گفت: جنگنده های سعودی در یک حمله هوایی فرودگاه بین المللی صنعا را هدف قرار دادند و پدافند ضد هوایی ارتش یمن نیز به مقابله با آنها پرداخت.

وی افزود: منابع امنیتی تایید کردند که در این حملات هوایی ارتش سعودی چند موضع نظامی در شهر صنعا از جمله پایگاه هوایی الدیلمی و تیپ موشکی هدف قرار گرفت.

در تجاوز هوايي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به فرماندهی عربستان سعودی، پايگاه هوايي الدليمي، پادگان نيروهاي ويژه در پايتخت يمن و پايگاه هوايي العند در استان لحج در جنوب این کشور نیز هدف قرار گرفت.

ارتش و کمیته های مردمی روز چهارشنبه توانستند بعد از تسلط کامل بر شهر عدن بویژه کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه، کنترل کامل استان ابین را به دست بگیرند و محمود الصبیحی وزیر دفاع سابق یمن را که عملیات عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و شبه نظامیان وابسته به وی را فرماندهی می کرد، بازداشت کنند و این درحالی است که اخبار ضد و نقیضی درباره فرار او از یمن به خارج از این کشور در دست است.

ارتش یمن و کمیته های مردمی چهارشنبه توانستند شمار زیادی از شهرها و روستاها را در مسیر پیشروی خود به سمت یمن و پایگاه هوایی العند به کنترل خود در بیاورند. نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه چند روز پیش آن را تخلیه کرده و از یمن خارج شدند.

ارتش و کمیته های مردمی همچنین توانستند شهر لحج و شهرک کرش در نزدیک عدن را بعد از دستگیری وزیر دفاع سابق یمن به کنترل خود در بیاورند و بر بندر المخاء مشرف بر باب المندب در غرب عدن که به گفته یک منبع امنیتی، گذرگاه مهم تجارت بین المللی به شمار می رود، مسلط شوند.

مسئولان آمریکایی روز چهارشنبه گفته بودند که رژیم سعودی نیروهای خود را در مرز با یمن مستقر کرده است.

به گفته این مسئولان، نیروهای سعودی از جمله سامانه های پدافند هوایی و واحدهای توپخانه خود را در مرز با یمن مستقر کرده اند.

در تجاوز هوايي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به رهبري عربستان سعودي، فرودگاه بين المللي صنعا، پايگاه هوايي الدليمي و نيز اردوگاه نيروهاي ويژه در پايتخت يمن هدف قرار گرفت.

در همین حال، كاخ سفيد نیز از مشارکت خود در تجاوزگری ارتش رژیم سعودی به عربستان پرده برداشت و اعلام کرد: واشنگتن در عمليات يمن، كمك هاي لوجستيكي و اطلاعاتي ارائه خواهد داد.

کاخ سفید افزود كه در حال هماهنگي با عربستان و برخي هم پيمانان عرب در خصوص تجاوز به يمن است.

در همین حال، جنبش انصار الله یمن این تجاوزگری ارتش عربستان را اعلام جنگ علیه یمن توصیف و تاکید کرد: ملت یمن شجاعانه با آن مقابله خواهند کرد.

کد خبر: 244348

وب گردی

وب گردی