تهران-ایسکانیوز: نشست سید عباس عراقچی ,مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل بوغیواژ لوزان برگزار شد.

صبح امروز پنجشنبه نیز دیدار سه جانبه ظریف و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا برگزار می شود.

در این نشست عراقچی, روانچی ,شرمن و اشمید نیز حضور خواهند داشت.

۱+ ۵به ویژه طرف غربی باید تصمیم خود را بگیرند

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک تهران گفت:همواره گفته ایم گروه ۱+ ۵ به ویژه طرف غربی این گروه باید تصمیم خود را بگیرند که آیا یک راه حل مبتنی بر مذاکره می خواهند یا می خواهند به فشار ادامه دهند؟

محمدجواد ظریف در آستانه عزیمت به سوئیس برای دور جدید از مذاکرات با گروه 1 + 5 در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود:  این دوره از مذاکرات بسیار حساس است به ویژه با توجه به اینکه به تاریخ هایی که از قبل برای رسیدن به چارچوب ها تعیین کرده بودیم نزدیک شدیم.

وی گفت :در دور قبل توانستیم درباره  راه حل های مختلف برای موضوعاتی که باقی مانده از قبیل غنی سازی ، تحقیق و توسعه ، فوردو ، رفع همه تحریم ها و برنامه زمان بندی و همچنین زمان اجرای این توافق ها بحث کنیم و توانستیم در مواردی هم به راه حل ها بسیار نزدیک شویم.

وی اضافه کرد: ظاهر امر این بود که گروه 1 + 5  نیاز به فرصتی داشت تا مواضع خود را در داخل گروه هماهنگ کند به همین علت این مذاکرات از چهارشنبه شب  در سطح معاونان و از پنج شنبه  در سطح وزراء ادامه خواهد یافت و احتمال اینکه در پایان هفته یا شنبه هفته آینده سایر وزرای گروه  1 + 5  به مذاکرات بپوندند کاملاً  وجود دارد.

ظریف گفت: این آمادگی را داریم که به استقبال موضوعات برویم و موضوعات را با اراده سیاسی که در جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه حل وجود دارد حل کنیم.

وی افزود : بسیار خوشحالیم که در چند دور اخیر ، هیئت عالی رتبه سازمان انرژی اتمی به ریاست آقای علی اکبرصالحی هم در مذاکرات حضور دارند و توانستند بسیاری از موضوعات را با احاطه ای که به همه بحث ها به ویژه بحث فنی دارند پیش ببرند و امیدواریم این بار هم به برکت دعای مردم و همه خوبان بتوانیم کار را بیشتر از دفعه گذشته به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از مذاکره کنندگان گروه 1+ 5 به ویژه اعضای غربی آن چیست؟  گفت : همواره گفته ایم گروه 1+ 5 به ویژه طرف غربی این گروه باید تصمیم خود را بگیرند که آیا یک راه حل مبتنی بر مذاکره می خواهند یا می خواهند به فشار ادامه دهند؟

ظریف افزود:گرچه برای همه طرف ها کاملاً واضح شده و در صحبت های آقایان کری و اوباما کاملاً مشخص است که گفتند«نمی شود این ملت را به زانو درآورد » و یا اینکه گفته اند « تحریم ها فایده ای نداشته و فقط موجب شده تعداد سانتریفیوژهای ایران افزایش پیدا کند » اما هنوز این باور را به یک برنامه عملی تبدیل نکرده اند تا به یک نتیجه واقعی برسند که با فشار نمی توانند کار را به پیش ببرند.

 با فشار نمی توانند کار را به پیش ببرند
وی گفت : آنچه لازم است گروه 1+ 5 و به ویژه 4 کشور غربی1+ 5 به یک نتیجه قطعی برسند و این نتیجه قطعی را در کار مذاکراتشان پیدا کنند، این است که باید بین توافق و فشار انتخابی صورت گیرد.

ظریف افزود: آنها روش  فشار را برای سی سال گذشته  و به ویژه 7 تا  8 سال گذشته در موضوع هسته ای استفاده کرده اند و انواع فشارها را به ایران وارد کرده اند و تحریم هایی را علیه ایران در شورای امنیت و همچنین تحریم های غیرقانونی دو جانبه را علیه ایران وضع کردند که در تاریخ روابط بین الملل بی سابقه بود ، اما مشاهده کردند که این مردم در ادامه سیاست عزتمندشان پافشاری کردند لذا اگر آنها تصمیم دارند به نتیجه برسند باید میان تحریم و فشار و یا توافق، یکی از این دو را انتخاب کنند.
کد خبر: 244365

وب گردی

وب گردی