تهران-ایسکانیوز: خطیب نماز جمعه تهران گفت: در حین مذاکره به محض اینکه به توافق رسیدیم، طرف مقابل باید همه تحریم ها را لغو کند و بدون لغو تحریم ها ملت زیربار مذاکره نخواهد رفت.

حجت الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با محکوم کردن حمله و تجاوز به یمن گفت: پس از آنکه رئیس جمهور وقت این کشور به تعهدات خود عمل نکرد و اقدام به کارهای غیرقانونی کرد حالا یک ائتلاف مصنوعی که پس قضیه آنها اسرائیل و آمریکا هستند به این کشور حمله کرده اند.

وی با بیان اینکه مردم بصیر یمن با انقلاب خود خواستند خودشان صاحب رای شوند و بتوانند امور کشور را به عهده بگیرند، افزود: حالا حکومت هایی که با مردم خودشان سازگاری ندارند به این کشور حمله کرده اند.

امام جمعه موقت تهران با تسلیت و تبریک شهادت تعدادی از مردم یمن در این حملات گفت: این امر احساسات مردم دنیا به وی‍‍ژه ملل اسلامی را جریحه دار کرد.

صدیقی افزود: این اقدام تجاوزکارانه و انفعالی زوال کشورهای حمله کننده را تعجیل خواهد کرد و ما آن را دخالت در امور داخلی یمن می دانیم و محکومی می کنیم.

رفع تحریم ها نتیجه مذاکرات نیست، متن مذاکرات است
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای به مرحله حساس خود رسیده است، گفت: اوباما در بیانیه نوروزی خود به اصطلاح می خواست توپ را به زمین ایران بیندازد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید به خاطر برخی تفکرات در داخل ایران است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: این درحالی است که هم مقام معظم رهبری ، دولت و ملت ما تاکید دارند که ما اهل مذاکره و منطق هستیم اما در ایران همه از جمله مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده معتقد هستند که ملت ایران زیربار زورگویی های آمریکا نخواهند رفت.

حجت الاسلام صدیقی آمریکا را شیطان توصیف کرد و گفت: شیطان کار شیطانی می کند و خاصیت او عداوت است و اینها شیطان بزرگ هستند.

وی افزود: یکی از خط قرمزهایی که بیان شده است مقابله با زورگویی و تحمیل خلاف عرف جهانی و اخلاق سیاسی و قوانینی است که این حق را به ما داده است که انرژی صلح آمیز داشته باشیم.

حجت الاسلام صدیقی گفت: مقام معظم رهبری به نکته جدیدی تاکید کردند، که مسئله رفع تحریم ها نتیجه مذاکرات نیست بلکه متن مذاکرات است.

وی افزود: این به این معناست که در حین مذاکره به محض اینکه به توافق رسیدیم، طرف مقابل باید همه تحریم ها را لغو کند و بدون لغو تحریم ها ملت زیربار مذاکره نخواهد رفت.

خطیب نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن 12 فروردین روز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: با اینکه برخی گروهک ها و روشنفکران در اوایل انقلاب با برقراری جمهوری اسلامی موافق نبودند اما امام خمینی(ره) قاطعانه فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش.

حجت الاسلام صدیقی همچنین یاد و خاطره رزمندگان دفاع مقدس در عملیات فتح المبین و بیت المقدس را گرامی داشت و افزود: این دو عملیات جزو نقاط عطف دفاع مقدس ما بود.

وی با اشاره به سخنرانی بسیار حساس و پرمحتوای مقام معظم رهبری در روز اول فروردین در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: ایشان شعار امسال را همدلی و همزبانی دولت و مجلس قرار دادند و در واقع به نکته بسیار حساسی اشاره کردند.

صدیقی افزود: تا مردم اعتماد کامل به مجریان خود و قوای سه گانه نداشته باشند دولت مانند دولت های دیگر دلگرمی در داخل نخواهد داشت.

وی گفت: دولتی موفق است که از متن مردم باشد و بخصوص با مستضعفین و پابرهنه ها بیگانه نباشد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: دولتی موفق است که به گرانی ها و مشقت هایی که قشر ضعیف جامعه به آن مبتلا هستند حساسیت بیشتری داشته باشد و دردشناس باشد و مشکلات را رفع کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: دولتی موفق است که هر جا که نمی تواند وعده خلاف ندهد بلکه با مردم همدردی کند و از خود مردم کمک بگیرد.

وی افزود: رمز موفقیت مردم هم این است که دولتی صادق، امین، کارآمد، واقع بین و در راس آن متدین داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر سه قوه قداست خود را از دست بدهد ناکارآمدی کامل خواهد داشت.

حجت الاسلام صدیقی با اشاره به دوره ای از تاریخ انقلاب افزود: همانطور که دیدید در دوره ای که تساهل و تسامح بود عفت و حیا کمرنگ شد، بدحجابی آمد و بر نماز و روزه و حیا تاکید نشد و دیدید که نتیجه بسیار بدی داشت.

وی با تاکید بر اینکه مردم ما را دین نگه داشته است، گفت: این مملکت در سنگر دیانت و خدمت به اهل بیت(ع) محفوظ است.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: بنابراین ارکان مختلف نظام هم باید بر روی اصول و فروع دین و همچنین بالابردن فرهنگ و اخلاق در جامعه تلاش کنند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

حجت الاسلام صدیقی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه جاری شود، گفت: در راس معروف ها تشکیل نظام اسلامی و حمایت از آن است و دولت و ملت باید دست در دست یکدیگر در حفاظت از آن بکوشند.

وی از رشد اقتصادی، اعتلای علمی، حفظ آبروی ملت و بالابردن سطح فرهنگ عموم از طریق همدلی دولت و ملت به عنوان معروف نام برد و افزود: بزرگترین منکر هم تضعیف نظام، ارتباط با دشمنان نظام و تقویت دشمنان نظام است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: باوجود اینکه مردم ایران در سالهای قبل نوروز را با جشن و سرور آغاز می کردند اما امسال به خاطر این ایام نوروز را با عزاداری همراه کردند و این ایام را گرامی داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با تقدیر از کسانی که در مسیرها امسال نمازخانه درست کردند، گفت: مردم دیدند مسئولان و دولتشان برای نماز حساب بازکرده اند زیرا قبلا خیلی ها از اینکه در بین راهها به نماز رسیدگی نمی شد و جای مناسبی برای این کار نبود شکایت داشتند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین درگذشت خواهر رهبر معظم انقلاب، مادر رئیس جمهور و همسر دبیر شورای نگهبان را تسلیت گفت.

امام جمعه موقت تهران گفت: پیامبر اکرم(ص) به مردم توصیه کرده اند که مشکل آنها گناهان آنان است و این گناه تنها ربا، تهمت و رشوه نیست بلکه ترک امر به معروف، ترک جهاد و ترک واجبات است.

حجت الاسلام صدیقی در نخستین خطبه نماز جمعه سال جدید با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و انجام واجبات و فرایض دینی و ترک معاصی افزود: ترک مسئولیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جزو گناهان است و گناه مانع عاقبت بخیری ما می شود و ما باید از گناهان خود حتی از کوچکترین گناهان هم از درگاه خداوند استغفار داشته باشیم.

وی ادامه داد: استغفار باعث می شود که خدا دست انسان را بگیرد تا دچار گناه نشود و اگر مرتکب گناه شدیم باید به خدا پناه ببریم و استغفار کنیم.

حجت الاسلام صدیقی خطاب به نمازگزاران گفت: امسال را سال مراقبه و ترک گناه قرار دهیم، در خانه عصبانی نشویم، به همسایه، مشتری و خانواده دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و سعی کنیم واسطه و دلیل خیر و محبت در خانه و جامعه باشیم.

وی افزود: در هر یک از روزهای سال باید یک محاسبه از کارهای خود داشته باشیم که ببینیم چه کارهایی را انجام داده ایم و چه کارهایی ما را به گناه نزدیک کرده است و تقوای اعتقادی، فکری و اخلاقی را نصب العین خود قرار دهیم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: هر عملی که در این دنیا انجام می دهیم مانند بذری است که در آخرت آن را درو می کنیم و هر عملی چه خیر و چه شر نتیجه آن به خود ما برمی گردد.

حجت الاسلام صدیقی گفت: سال جدید مزین به نام حضرت زهرا(س) است و مردم جلوه هایی از ارادت به حضرت زهرا(س) را در سوگواری آن حضرت به نمایش گذاشتند.

وی تاکید کرد: جلوه های عملی و‌ آموزنده آن حضرت از جمله صبر را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم و در انجام همه امور سعه صدر داشته باشیم.

حجت الاسلام صدیقی یادآور شد: حضرت زهرا(س) در همه عرصه ها از جمله عرصه های فرهنگی و سیاسی هم پرچمدار بودند و ما باید در همه عرصه ها از آن حضرت درس و الگو بگیریم.

 
کد خبر: 244601

وب گردی

وب گردی