تهران-ایسکانیوز: پنجمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان ساعت 9 صبح یکشنبه به وقت محلی با دیدار "محمدجواد ظریف" و "جان کری" وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز و دقایقی پیش به پایان رسید.


در این جلسه حسین فریدون، علی اکبر صالحی، سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، وندی شرمن معاون وزیر خارجه و ارنسیت مونیز وزیر انرژی آمریکا حضور داشتند.



وانگ یی وزیر خارجه چین هم که امروز یکشنبه وارد لوزان شد نیز قرار است ساعت 10:45 صبح به وقت محلی با ظریف دیدار کند.


فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز که امروز در لوزان خواهد شد ساعت 14 به وقت محلی با همتای ایرانی خود به گفت‌وگو خواهد پرداخت.


گفتنی است؛ روز شنبه نیز وزیر امور خارجه کشورمان جلسات جداگانه‌ای با همتایان فرانسوی و آلمانی خود داشت که ظریف نتیجه این دیدارها را مثبت ارزیابی کرده بود.


وزیر خارجه چین برای به منظور حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد شهر «لوزان» سوئیس شد.وزارت خارجه چین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود وانگ یی روز یکشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 حضور خواهد یافت.تاکنون میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان هشت دور مذاکره و رایزنی صورت گرفته است.روز گذشته هم گفتگو های فشرده و سازنده ای میان محمد جواد ظریف با همتایان آلمانی و فرانسوی صورت گرفت.

همچنین وزرای خارجه آمریکا و فرانسه روز گذشته در لوزان به گفت‌وگو پرداختند.

این مذاکرات که به منظور رسيدن به تفاهم به منظور دستيابی به توافق جامع است از روز چهارشنبه هفته گذشته در لوزان سوئیس آغاز و تا کنون ادامه دارد.

محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه وزیران انرژی هسته ای و معاونانشان در آخرین مذاکرات، در مهلت چهارماه تعیین شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی پای میز مذاکرات نشستند تا مشکلات و مسایل باقی مانده برای عبور از مرحله مذاکرات بر سر راه‌حل‌ها را بررسی کنند.

این دور از مذاکرات آخرین دوری است که می تواند به حل اختلاف ها و رسیدن به یک فهم مشترک بیانجامد.

پیش از این عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای از احتمال  برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و شش کشور در روز یک شنبه در لوزان خبر داده بود..

 


 
کد خبر: 245000

وب گردی

وب گردی