تهران-ایسکانیوز: طب سوزنی با قدمتی پنج هزار ساله مهم‌ترین شاخه طب سنتی چین است است که با فروکردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه‌های انرژی دانسته می‌شوند باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود.
به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه روچستر در نیویورک که نتایج یافته های خود را در مجله نیچر نوروساینس منتشر کرده اند یکی از مکانیزم های مولکولی که اثرات تسکین دهنده درد طب سوزنی را القاء می کند، کشف کردند.
این محققان دریافتند که سوزن های به کار رفته در طب سوزنی موجب می شود که در سطح بافت تحت درمان، ماده ای به نام "آدنوزین" آزاد شود. این ماده همانند یک مسکن طبیعی عمل می کند.
برپایه این ماده، دانشمندان آمریکایی موفق شدند با افزایش تجمع آدنوزین، اثرات ضد درد طب سوزنی را بر روی موش ها سه برابر کنند.
محققان آمریکایی برای درک این مسئله که طب سوزنی در سطح مولکولی چه عملکردی دارد در پاهای موش ها درد ایجاد و سپس سوزنها را در نقاط حساس به درد وارد کردند.
با بررسی سطح مولکولی، این دانشمندان دریافتند که در محل بافت تحریک شده با سوزن ها آدنوزین ترشح شد.
تاکنون آدنوزین به عنوان ماده ای که اثرات مطلوبی برای خواب ایجاد می کند شناخته شده بود.
براساس گزارش تلگراف، این محققان نشان دادند در موشهایی که با این طب سنتی درمان شدند در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از تحریک با سوزنه ا آدنوزین در بخش دارای درد ترشح شد و تا زمانی که از سوزنها استفاده می شد میزان آن به 24 برابر افزایش یافت با افزایش میزان این ماده، کاهش درد در موشها مشاهده شد.
فوریه گذشته گروهی از دانشمندان انگلیسی دانشگاه یورک کشف کرده بودند که طب سوزنی بیشترین تاثیر خود را بر روی مغز دارد نه بدن و در واقع میزان درد را به جای بدن در مغز کاهش می دهد. این محققان با اسکن مغز گروهی از افراد تحت تحریکات طب سوزنی به این نتایج دست یافته بودند.
درحال حاضر چین، ژاپن و ایتالیا از بیشترین تعداد پزشک طب سوزنی برخوردارند.
در ایران نیز بیش از 90 متخصص در این حوزه در حال فعالیت و تحقیق هستند و مراکز متعددی نیز در این زمینه در حال فعالیت است.
کد خبر: 24507

وب گردی

وب گردی