ایسکانیوز: در راستای اجرای طرح ساعت زمین، شب گذشته 50 المان شاخص شهر تهران خاموش شدند.

طرح جهانی ساعت زمین شب گذشته راس ساعت 20:30 به مدت یک ساعت در تهران و 14 کلانشهر کشور اجرا شد.

علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با حضور در مراسم خاموشی برج میلاد در جمع خبرنگاران طرح ساعت زمین را یک اقدام جهانی خواند و اظهار داشت: این طرح با مشارکت تمام مردم جهان و با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین، اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه بیشتر مردم به تغییرات آب و هوایی، اقلیم و مقابله با آلودگی هوا از جمله اهداف طرح ساعت زمین است، افزود: سال‌هاست که کشور دچار تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیمی شده و همین مسئله شرایط زیست محیطی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

شاعری با اشاره به اینکه علت اصلی تمامی این پیامدهای نامطلوب و چالش‌های زیست محیطی مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی است، تصریح کرد: متاسفانه 850 میلیون لیتر سوخت فسیلی در کشور مصرف می‌شود.

وی ضمن اشاره به آلودگی 115 روزه هوای تهران در سال گذشته، گفت: متاسفانه شرایط ناسالم محیط زیستی در اغلب کلانشهرهای کشور وجود دارد و شهرهای دیگر نیز در حال درگیر شدن با این مساله هستند.

شاعری اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی در کشور به خوبی قابل لمس است و همین امر موجب شده که ایرانیان نیز مانند سایر ساکنان کره زمین نسبت به این مشکلات احساس مسوولیت کرده و در این اقدام جهانی شرکت کنند.

وی در ادامه به مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی اشاره و بیان کرد: باید مصرف انرژی‌های فسیلی را کاهش داده و به سمت توسعه انرژی‌های نو پیش برویم.

وی با بیان اینکه به ازای 500 لامپ کم مصرفی که در یک ساعت روشن است باید یک متر مکعب گاز طبیعی سوخته شود، افزود: باید مصرف بی‌رویه سوخت نیروگاه‌ها را کاهش دهیم تا از میزان انتشار گازهای آلاینده در هوا کاسته شود.

شاعری به توان مصرفی برج میلاد در زمان اوج مصرف اشاره و بیان کرد: به ازای هر یک ساعت خاموشی در برج مقدار 4100 کیلو وات ساعت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

گفتنی است؛ شب گذشته، چراغ‌های برج میلاد به مدت یک ساعت خاموش شد. در این زمان برنامه‌های مختلفی از جمله روشن کردن فانوس و حلقه زدن شهروندان به دور هم اجرا شد.

علاوه بر المان‌های مهم شهر تهران، المان‌های مهم مناطق 22 گانه نیز در این طرح شرکت کرده و اقدام به خاموش کردن بنای شاخص منطقه خود کردند، به عنوان مثال نور رینگ بوستان ولایت، سردرباغ ملی، سردر دانشگاه تهران، باغ موزه قصر و ... در این روز به مدت یک ساعت خاموش شدند.

به گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، طرح جهانی ساعت زمین شب گذشته راس ساعت 20:30 به مدت یک ساعت در تهران و 14 کلانشهر کشور اجرا شد. در این طرح 162 کشور و بیش از 7 هزار شهر شرکت می‌کنند.
کد خبر: 245076

وب گردی

وب گردی