راه حل های خلاقانه ای را معرفی کرده ایم/ توافق دومرحله ای نخواهیم داشت/ برای خیلی مشکلات راه حل پیدا شده/می شود به یک راه حل رسید/خروج اورانیوم از کشور اصلا در برنامه ما نیست/در مقاطع پایانی مذاکرات هستیم/شانس توافق حتما وجود دارد/همه تحریم ها باید در یک چارچوب مشخصی لغو بشود/ ما دنبال این هستیم که لغو تحریم ها را تصویب بکنیم/

تهران-ایسکانیوز:  عباس عراقچی در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم در لوزان سوئیس به امکان دستیابی به توافقی بین ایران و گروه 5+1 اشاره کرد اما در عین حال گفت: توافقی دو مرحله ای درکار نخواهد بود.

وی افزود: تلاش برای دستیابی به راه حل ها برای همه مسائل مربوط به برنامه هسته ای در جریان است.

وی افزود: ما در دو محور مذاکره می کنیم. یکی بحث اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ای ایران که مورد خواست طرف مقابل ما است و یکی هم درخصوص احترام به برنامه هسته ای ایران و رفع تحریم ها، که مورد خواست ما است. در هر دو موضوع مذاکرات ادامه دارد. هریک از این موضوعات به خودی خود شامل بحث های مختلف می شود.

عراقچی گفت: ما به راه حل های خوبی رسیدیم و پیشرفت های خوبی در مذاکرات داشتیم. برای خیلی از مشکلاتی که در مذاکرات وجود داشته و خیلی از مسائل سختی که وجود داشته است، راه حل هایی پیدا شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز درخصوص موضوعاتی مذاکره ادامه دارد و به راه حل دست یافته نشده است، افزود: تلاش همه هیئت ها این است که ما به راه حل برسیم. ظرف دیروز و امروز که وزرای خارجه وارد شدند، مذاکرات شدت بیشتری گرفته و در مسیر جدی تری قرار دارد و ملاقات هایی بین وزیران خارجه اعم از وزیر خارجه ایران با 5+1 و بین وزیران خارجه 5+1 با یکدیگر و همینطور به صورت جمعی جریان دارد.

عراقچی گفت: ما ناامید نیستیم و فکر می کنیم که می شود به یک راه حل رسید ولی این مستلزم است که همه طرف ها بخصوص طرف مقابل ما تصمیم جدی بگیرد و همانطور که بارها گفته شده است بین توافق و فشار یکی را انتخاب بکند. حتما این دو با هم جمع شدنی نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درباره مطالب برخی از رسانه های غربی مبنی بر اینکه توافق حاوی موافقت ایران با انتقال بخشی از اورانیوم خود به خارج و روسیه خواهد بود، گفت: هیچ کدام از اخبار و گزارش هایی که داده می شود، الان از دقت کافی برخوردار نیست و مورد تایید ما نمی باشد، خصوصا این نکته ای که اشاره کردید. خروج اورانیوم یا مواد غنی شده اورانیوم از کشور اصلا در برنامه ما وجود ندارد. ما این را از ابتدا گفته ایم و مجددا تکرار می کنیم که قصد خارج کردن مواد خودمان را از کشور نداریم ولی راه حل های دیگری وجود دارد که نسبت به وجود این ذخایر اعتماد سازی شود و نگرانی ها نسبت به هرگونه احتمال بهره برداری برای مقاصد غیر صلح آمیز برطرف بشود. از نظر ما راه حل های مختلفی وجود دارد و می شود این کار را کرد.

وی افزود: ما روی این راهها بحث کرده و تقریبا به نتایجی هم رسیده ایم ولی خروج مواد از کشور در دستور کار ما نبوده و نیست.

عراقچی درپاسخ به سوال دیگری درباره روند موفقیت مذاکرات گفت: ما می توانیم بگوییم که پیشرفت های خوبی کرده ایم. اینکه واقعا چه درصدی از کار انجام شده و چه درصدی انجام نشده است یا شانس توافق چقدر است و آیا 50 درصد هست یا خیر، شاید نشود به دقت ارزیابی کرد. ما در مقاطع پایانی مذاکرات هستیم. مذاکرات الان بسیار سخت و نفس گیر شده است و واقعا نمی شود هیچ درصدی را گفت اما مهم این است که ما امیدوار هستیم و مهم این است که می دانیم شانس توافق حتما وجود دارد ولی این نیازمند این است که طرف های مقابل ما، این اراده ای را که دارند، در عمل بتوانند نشان بدهند و تصمیماتی که لازم است، بگیرند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به سهم خودش تصمیمات سخت را قبلا گرفته است. تصمیم قاطع ما تعامل سازنده است و ایجاد یک شرایطی که اعتماد سازی صورت بگیرد و برای این کار انعطاف های لازم را داشتیم و تدبیرهای لازم را اندیشیده ایم و راه حل های خلاقانه ای را معرفی کرده ایم و نوبت طرف مقابل است که آنها هم به سهم خودشان در رفع تحریم ها عمل بکنند و همه تحریم ها باید در یک چارچوب مشخصی لغو بشود و ما دنبال این هستیم که این را تصویب بکنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال تاثیر گذاری حمله ارتش سعودی به یمن بر روند مذاکرات هسته ای تاکید کرد: موضوع مذاکرات ایران و 5+1 فقط برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران است اما اینکه تحولات اخیر در منطقه تاثیری داشته است یا نه، البته در عالم سیاست هر چیزی بر هر چیزی تاثیر گذار است و نمی شود که بهرحال هیچ تاثیری نداشته است، قطعنا تاثیرات خودش را دارد ولی همه طرفها مصمم هستند، هم ایران و هم طرف های مقابل ما که تاثیر عوامل خارجی بر مذاکرات به حداقل برسانند و اجازه ندهند که هیچ عامل خارجی در مذاکرات دخالت بکند. ما قبلا هم از این موارد داشتیم مثلا در بحث اوکراین یا جاهای دیگر. همه طرف ها این دقت را داشته اند که هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای بر این مذاکرات تاثیر نگذارد.الان هم همین طور است، بنابراین واقعا می شود گفت که تاثیر خاصی نداشته است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی خود از موضع فرانسه در مذاکرات هسته ای تصریح کرد: ما با مجموعه 5+1 مذاکره می کنیم. مواضع تک تک این کشورها البته مهم است ولی ما علاقمند هستیم که با یک صدای واحد مذاکره بکنیم.اگر مواضع فرانسه یا انگلیس یا آلمان یا بقیه کشورهای 5+1 با یکدیگر اختلافاتی دارد، این به عهده آنها است که این مواضع را با یکدیگر یکسان کنند و بعد با ما از موضع یکسان صحبت کنند. برای ما موضع 5+1 مهم است نه موضع تک تک کشورها.
کد خبر: 245120

وب گردی

وب گردی