تهران- ایسکانیوز: «توماس ترانسترومر»، شاعر سوئدی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۱، درگذشت.

به گزارش ایسکانیوز، این نویسنده، شاعر و مترجم سوئدی و برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۱ یکی از مهمترین نویسندگان اسکاندیناوی پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده و شعرهای او به بیش از ۶۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

به گزارش گاردین، این شاعر برجسته سوئدی در سال ۱۹۹۰ دچار سکته مغزی شد و تا حدود زیادی قدرت تکلم خود را از دست داد، اما همچنان به نوشتن ادامه می‌داد تا این که در سن ۸۳ سالگی در استکهلم دیده از جهان فروبست.

وی در ۱۵ آوریل سال ۱۹۳۱ در شهر استکهلم متولد شد. مادرش معلم مدرسه بود و پدرش به کار روزنامه‌نگاری اشتغال داشت. ترانسترومر در سال ۱۹۵۰ پس از تمام کردن مدرسه دستور زبان لاتین، در رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه استکهلم مشغول تحصیل شد و پس از تحصیل در دانشگاه، در سال ۱۹۵۷ کارش را در حوزه روانشناسی آغاز کرد. وی نخستین مجموعه شعر خود را با نام «۱۷ شعر» در سال ۱۹۵۶ و زمانی که در کالج مشغول به تحصیل بود، منتشر کرد.

از وی تا کنون بیش از ۱۰ کتاب به زبان سوئدی منتشر شده و آثارش به بیش از ۶۰ زبان مختلف در سراسر جهان از جمله فارسی ترجمه شده است.

مضمون اغلب شعرهای ترانسترومر که به عنوان یکی از مهمترین شاعران اسکاندیناوی پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود، "تأملات درونگرایانه" است که به رابطه انسان با طبیعت می‌پردازد و انزوای بشر را به تصویر می‌کشد.

آکادمی نوبل، چهار سال پیش در بیانیه‌ای، دلیل اعطای جایزه ادبیات این آکادمی به «توماس ترانسترومر» را وجود تصویرهایی موجز و شفاف در آثار این شاعر عنوان کرد که از طریق آنها واقعیت به گونه‌ای نو در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد.


کد خبر: 245169

وب گردی

وب گردی