«یک جاهایی هم هست در اطراف تهران - حالا این را من اینجا بگویم - طرف شرق تهران، یک بوستان بزرگی است، یک منطقه خیلی وسیعی است بین بزرگراه بابایی تا ارتفاعات قوچک؛ یک زمینی است متعلق به ارتش؛ بنده گاهی اوقات در این مسیرهای صبحگاهی در بعضی از روز‌ها از آنجا می‌روم و در ارتفاعات حرکت می‌کنم و  راه می‌روم. من هروقت آنجا می‌روم، دلم می‌لرزد! چون می‌دانم ده‌ها چشم طمعکار متوجه اینجاست. کارهایی هم شروع کردند، ما جلویش را گرفتیم، یک تشری زدیم، دعوایی کردیم؛ می‌دانم موقتاً دست برداشتند، اما منتظرند یک غفلتی صورت بگیرد؛ یا این حقیر نباشم، یا غفلتی پیش بیاید، بالاخره بروند اینجا را تصرف کنند؛ واقعاً انسان دلش می‌لرزد؛ یک بوستان بزرگ شاید چند صد هکتاری - نمی‌دانم چقدر است - که اصلش هم ظاهراً متعلق به ارتش بوده لکن الآن مورد استفاده ارتش نیست و مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطلاعات و اینها است. به نظر من اینجا مال مردم است؛ اینجا باید به‌ صورت یک گردشگاه عمومی مردمی دربیاید. مکرر هم من این را پیغام دادم به مسئولین گوناگون، شهرداری باید برود اینجا را تصرف کند، در اختیار مردم بگذارد. جای بسیار وسیع، خوب، خوش‌آب‌ و هوا در شرق تهران، پُر درخت. حتی من یک‌ وقتی آنجا دیدم یک گله آهو یا بز کوهی بود که از دور دیده می‌شد؛ یک جای این‌جوری. [این] در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم بروند استفاده بکنند. اگر کوتاهی بشود، آنجا هم مثل بعضی جاهای دیگر [خواهد شد] که متأسفانه کوتاهی شد و یک‌وقت دیدیم که ساختمان‌ها آنجا سر بلند کردند و مدعی پیدا شد، بعضی از دستگاه‌ها هم متأسفانه از روی غفلت - نه از روی غرض - فلان زمین‌ها را به کارمندان خودشان دادند، آنها هم به یکی دیگر فروختند؛ این کارها و بی‌انضباطی‌هایی که متأسفانه در زمینه زمین‌ها و در زمینه این منطقه تنفسی شهرهای بزرگ به‌وجود می‌آید و از این قبیل [قبلاً هم] به‌وجود آمده است...»
از آخرین بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان محیط زیست  در 17 اسفندماه سالی که گذشت تا نخستین گام‌ها برای آزادسازی اراضی تحت تصرف برخی نهادهای دولتی تنها چند هفته زمان صرف شد تا درهای بوستان یک هزار و 400 هکتاری یاس به عنوان 2 هزار و صد و بیست و چهارمین تفرجگاه پایتخت به روی شهروندان باز شود. «یاس» که در جنوب و شمال بزرگراه شهید بابایی قرار گرفته؛ صبح جمعه هم میزبان رهبرانقلاب بود تا حضور ایشان تأکید دوباره‌ای بر اهمیت منابع طبیعی و حفظ اراضی جنگلی باشد. این بوستان پیش از این در تصرف چندین نهاد دولتی بود و بنا به گفته مختاری؛ رئیس سازمان پارکها و فضای سبز تهران، وزارت اطلاعات نخستین سازمان پیشرو در تحویل زمین‌های این بوستان به شهرداری تهران بوده است، اگرچه بخش زیادی از زمین‌های بوستان «یاس» هم در تعلق این نهاد قرار داشته و در جریان این بده و بستانها هیچ درختی جابه جا نشده وشاخه‌ای هم نشکسته است؛ اما با وجود این نمی‌توان از این گفته قالیباف در جمع دیروز شورایی‌ها در بوستان یاس گذشت که گذشتن از زمین‌های سند دار در بهترین نقطه تهران، کار ساده‌ای نیست. بویژه آنکه شهردار تهران تأکید کند که در قبال این زمینها حتی یک ریال هم پرداخت نخواهد شد و نباید کسی در این زمینه ادعایی داشته باشد.
بازدید مقام معظم رهبری از بوستان جنگلی یاس
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و و فضای سبز شهر تهران گفت: مقام معظم رهبری در 29 اسفند ماه بازدیدی را از ساعت 30/5 صبح از اقدامات و کارهای صورت گرفته در بوستان جنگلی یاس داشتند.
علی‌محمد مختاری در جلسه شورای شهر گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان محیط زیست و شهرداری اظهارامیدواری کردند که شهرداری تهران اراضی جنگل قوچک را به مکانی برای تفرجگاه شهروندان تبدیل کند.خجیر، سرخه حصار و زیتون؛ اما نام‌های آشنایی برای حافظه هایی بودند که پیش از این با نام تصرف‌های غیر قانونی شناخته می‌شدند. موضع دولت درباره این زمینها هم به مصوبه‌ای ختم شد که با اعطای زمین‌های معوض به ساکنان غیر قانونی شهرک زیتون مسأله را حل و فصل کرد تا مبادا لشگرکشی‌های غیر قانونی ذره‌ای از خاک طبیعت را محو کند. آن‌طور که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به «ایران» می‌گوید: موارد تخلف زمین‌خواری بویژه در اطراف تهران بسیار زیاد است و ما با پرونده‌های زیادی مواجهیم که حکم صادر شده، اما به اجرا در نیامده است، البته در چند ماه اخیر همه این پرونده‌ها که دارای حکم هستند در دست پیگیری قرار گرفته‌اند، به طوریکه فقط در لواسان 90هکتار از اراضی برگردانده شده است. البته این تصرف‌های غیر قانونی در نقاط دیگر کشور مثل منطقه میانکاله، استان هرمزگان و استان فارس هم دیده می‌شد که هم‌اکنون باز پس گرفته شده است. در حال حاضر در دولت کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده تا تصرفات غیر قانونی منابع طبیعی پیگیری شود.
حالا بعد ازگذشت 4 روز از افتتاح رسمی این بوستان جنگلی، خبرهای جایگزین زمین‌های تعاونی مسکن شهرداری تهران در باغ‌های کن که پیش از این سروصدای زیادی براه انداخته و هر نوع ساخت و سازی در آن ممنوع اعلام شده بود هم به طور جدی شنیده می‌شود. آن‌طور که به گزارش خبرگزاری‌ها مهدی چمران، رئیس شورای شهر در نخستین جلسه شورایی‌ها در بوستان جنگلی یاس می‌گوید با توجه به ۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه 94 شهرداری برای تملک باغ‌ها کن پیش‌بینی شده و با تهاتری که بزودی انجام می‌گیرد، زمین‌های معوض در موقعیت بهتری به اعضای این تعاونی مسکن واگذار می‌شود؛ چمران البته تأکید می‌کند که ساخت و ساز در این منطقه به طور کلی ممنوع است و مدیریت شهری هم در نظر داشته که این باغ‌ها را از سوی صاحبان باغ و با فرمول باغ – مسکونی حفظ کند؛ اما این مسأله محقق نشد و بنا به پیشنهاد قالیباف 500 میلیارد تومان برای تملک و تهاتر این باغ در نظر گرفته شده است و این نه به علت تأیید این تعاونی و ساخت و ساز که بیشتر به خاطر مجوز و حکم دادگاهی است که این تعاونی برای ساخت داشته است و حالا زمین معوض داده می‌شود تا اعضا احساس مالباختگی نکنند و درختی هم از ریشه کنده نشود. اما زمزمه‌های بعدی واگذاری‌ها گو اینکه درباره پارک پردیسان و باغ دامپزشکی در منطقه 11 است. آن‌طور که محمد باقر قالیباف می‌گوید پارک پردیسان هم باید به طور کامل به روی مردم گشوده شود حتی اگر سندش به نام شهرداری تهران نباشد و درباره باغ دامپزشکی از آنجاکه براساس طرح تفضیلی و جامع این باغ جزو محدوده فضای سبز محسوب نمی‌شد هم‌اکنون در اختیار تعاونی مسکن قرار دارد؛ اما درباره آن هم تا پایان این هفته تعیین تکلیف‌ها انجام می‌شود.
با این حال محمد حقانی؛ عضور شورای شهر در همین روز از شهردار تهران خواست تا با تبدیل کردن این باغ به یک فضای سبز عمومی مثل دیگر برنامه‌های شهرداری! عیدی دیگری را این‌بار به ساکنان منطقه پر جمعیت 11 تهران بدهد. چراکه حالا با استناد به طرح تفصیلی و تغییر پهنه سبز به مسکونی، تعاونی مسکن در این منطقه در حال ساخت و ساز است و رنگ و بویی از فضای سبز دیده نمی‌شود.

منبع:روزنامه ایران
کد خبر: 246926

وب گردی

وب گردی