تهران- ایسکانیوز: سال گذشته فیلم «معراجی ها» با فروش حدود 4 میلیارد تومان در صدر فروش فیلم های اکران نوروزی قرار گرفت و امسال «ایران برگر» با فروش یک میلیارد تومانی فیلمی است که پیشتاز فیلم های اکران نوروزی از نظر فروش است.«ایران برگر» در  جشنواره فیلم فجر مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت اما اتفاقی که در اکران نوروزی برای آن رقم خورد مسیری کاملا متفاوت را پیمود. با این حال با نگاهی به میزان فروش این دو فیلم پرفروش اکران نوروزی مشخص می شود که مردم امسال کمتر به سینما رفته اند.


غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگویی یکی از دلایل اصلی فروش پایین فیلم ها را در نوروز امسال کم شدن پخش تیزرهای تلویزیونی عنوان کرد. دلیلی که مطمئنا از دلایل مهم در کشاندن مردم به سینماهاست اما با نگاهی به آمار فروش فیلم های اکران نوروزی در سال 93 و 94 این موضوع تا حدی مشخص می شود که کم شدن پخش تیزرهای تلویزیونی از دلایل اصلی این امر نیست.


Movies-645x250به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، وجود تبلیغات تلویزیونی برای یک فیلم از عواملی است که می تواند در فروش آن موثر باشد اما گاهی هم این معادله برعکس عمل می کند و پخش نکردن تیزر بعضی از فیلم ها در تلویزیون می تواند مردم را کنجکاو کرده و به سینماها بکشاند. هر چند این کل ماجرا نیست و در فروش یک فیلم مهم ترین عامل کیفیت فیلم و ارتباطی است که با مخاطبان برقرار می کند.
«طبقه حساس» سال گذشته از جمله فیلم هایی بود که نوروز اکران شد. این فیلم تنها فیلمی بود که در میان پنج فیلم اکران نوروزی تبلیغات تلویزیونی نداشت با این حال بیشترین آمار فروش نوروزی را بعد از «معراجی ها» به خود اختصاص داد و با اختلاف زيادي نسبت به بقيه فيلم ها در صدر فروش روزانه قرار گرفت .
جواد نوروزبیگی تهیه کننده «طبقه حساس» اما در آن زمان در مورد استقبال مردم از این فیلم گفت: مردم خیلی هوشیارند و وقتی می بینند که هر 10 دقیقه یک فیلم از همه شبکه ها تبلیغ می شود سراغ فیلمی می روند که تبلیغ نمی شود.
کمال تبریزی کارگردان «طبقه حساس» است که نوروز امسال هم فیلم «طعم شیرین خیال» از او اکران شد. اما «طعم شیرین خیال» با وجود داشتن تیزرهای تلویزیونی نتوانست موفقیت «طبقه حساس» را در گیشه برای تبریزی داشته باشد.
در بین فیلم های اکران نوروزی امسال فیلم «استراحت مطلق» از عبدالرضا کاهانی نیز در موضعی مشابه با «طبقه حساس» قرار دارد. به این معنی که تلویزیون تیزرهای تبلیغاتی این فیلم را پخش نمی کند.
با این حال «استراحت مطلق» حدود 700 میلیون تومان تا کنون فروخته که در مقایسه با فروش 3 میلیاردی «طبقه حساس» در بازه زمانی مشابه بسیار اندک است و شاید همین گواهی باشد بر تاثیر کمی که تبلیغات تلویزیونی بر فروش فیلم ها می گذارد.
در مقایسه ای میان «طبقه حساس» و «استراحت مطلق» که در هر دوی آنها رضا عطاران بازی می کند شاید بتوان گفت که عدم پخش تیزرهای تلویزیونی یک فیلم از دلایل اصلی افت فروش آن نیست. با این حال همیشه یکی از دلایلی که در فروش فیلم ها موثر است پخش تیزرهای تلویزیونی آن است.
اما چرا تلویزیون تیزر بعضی از فیلم ها را پخش نمی کند؟! فیلم هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و نمایش دارند. این سوالی است که تا کنون سازمان صدا و سیما پاسخ مشخصی به آن نداده است.
با این حال اگر به آمار فروش سه فیلم اول در نوروز سال 93 و 94 نگاهی انداخته شود شاید درمورد تاثیر تیزرهای تلویزیونی بهتر بشود نتیجه گیری کرد.
«چ»، «معراجی ها»، «طبقه حساس»، «خط ویژه» و «با دیگران» فیلم هایی هستند که نوروز 93 اکران شدند.
از 20 اسفند 92 تا 21 فروردین سال 93 «معراجی ها» به فروش 4 میلیارد و 270 میلیون تومان رسید. پس از آن «طبقه حساس» 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و «چ» یک میلیارد و 170 میلیون تومان فروخت.


اما فیلم های « استراحت مطلق»، «روباه»، «طعم شیرین خیال»، «رخ دیوانه» و «ایران برگر» فیلم های اکران نوروزی امسال بودند که «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با فروش بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان در صدر قرار دارد.
لازم به ذکر است که تیزرهای تلویزیونی این فیلم در یکی دو هفته اول اکران از تلویزیون پخش نمی شد.
علی سرتیپی پخش‌کننده «ایران برگر» در مورد تاثیر تبلیغات تلویزونی بر این فیلم گفت: قطعا تبلیغات تلویزیونی و اطلاع‌رسانی خوب تاثیرگذار است اما قبل از این تبلیغات هم «ایران برگر» در اکران نوروزی، رتبه نخست را داشت ولی به هرحال با تبلیغات تلویزیونی گیشه شهرستانها رونق گرفت.
بعد از «ایران برگر» فیلم « رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با فروش یک میلیارد قرار گرفته که در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم آرا مردمی و بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد که با توجه به استقبالی که از آن در جشنواره فجر شد فروش قابل قبولی به حساب نمی آید.
فروش «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز حدود 700 میلیون تومان است. این فیلم در جشنواره فجر حضور نداشت.
با مقایسه بین آمار فروش فیلم های اکران نوروزی سال 93 و 94 مشخص می شود که میزان فروش در سال 94 کم شده اما نمی توان یکی از دلایل اصلی این افت فروش را پخش نشدن تیزرهای تلویزیونی دانست. چون تقریبا شرایط مشابهی بر فیلم های اکران نوروز سال 93 و 94 حاکم است.

کد خبر: 247189

وب گردی

وب گردی