پس از تیرگی روابط عربستان سعودی و سوئد بر سر اعتراض وزیر امور خارجه سوئد به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی، پادشاه سوئد با ارسال نامه ای به پادشاه عربستان سعی کرد روابط دو کشور را بهبود بخشد. اما رسانه های نزدیک یه عربستان سعودی خبرارسال این نامه و متن آن را به عنوان عذرخواهی رسمی دولت سوئد نشان دادند. روزنامه سوئدی سونسکا داگ بلادت(اس وی دی)، در این مورد گزارشی منتشر کرد که قابل توجه است.

ماجرا چه بود؟ بحران دیپلماتیک میان سوئد و عربستان زمانی آغاز شد که عربستان سعودی از سخنرانی مارگوت والستروم [وزیر خارجه] در زمینۀ حقوق بشر ، در گردهمایی سران اتحادیۀ عرب در تاریخ 9 مارس جلوگیری کرد و فردای روزی که سوئد قرارداد همکاری نظامی با عربستان سعودی را به صورت رسمی لغو کرد، عربستان سفیر خود را از سوئد فرا خواند. اختلافات زمانی بالا گرفت که عربستان سعودی صدور ویزا برای تجار سوئدی را متوقف کرد و حتی امارات را برای بازخواندن سفیرش از سوئد با خود همراه کرد.

روز جمعه27 مارس فرستادۀ فرستادۀدولت سوئد، بیورن فونسیدو ، همراه با دو نامه یکی از جانب پادشاه سوئد و دیگری از طرف وزیر کشور،استفان لوین، برای ملاقات با پادشاه عربستان سعودی به ریاض سفر کرد. عصر همان روز کانال العربیه گزارش دادکه سوئد عذرخواهی کرده و سفیر عربستان به سوئد باز خواهد گشت.

به گزارش رونامه اس وی دی نامۀ پادشاه سوئد، کارل گوستاو شانزدهم، به پادشاه عربستان سلمان بن عبدالعزیز یک نامۀ بسیار کوتاه شامل سلام و تعارفات مودبانۀ معمول بود و نه از مشکلات سیاسی پیش آمده بین دو کشور صحبتی شده بود و نه خبری از عذر خواهی در آن بود. نامه در ملاقاتی رسمی میان بیورن فونسیدو فرستادۀ دولت سوند و شاه سلمان و سایر اعضای بلندمرتبۀ دولت عربستان سعودی در روز جمعه  27 مارس تسلیم شد.

بیورن فونسیدو همچنین یک نامۀ دیگر از جانب استفان لوین وزیر کشور سوئد  به همراه داشت. روزنامۀ "اس وی دی" مطلع شد که این ملاقات با سخنان شاه سعودی خطاب به فرستادۀ دولت سوئد مبنی بر اینکه اکنون می توان به رابطۀنرمال خوب سابق میان کشورها بازگشت، پایان یافته است.

رسانه‌های عربی از همان ابتدا ملاقات فونسیدو و نامه را به منزلۀ یک عذر خواهی به خاطر سخنان مارکوت والسترم در مورد نقض حقوق بشر در عربستان توصیف کردند. عرب‌نیوز همچنین یک عکس از فرستادۀ سوئد در حالیکه در مقابل وزیر دفاع عربستان، شاهزاده محمدبن سلمان، در حال کرنش دست میدهد منتشر کرد با این عنوان : سوئدی ها می گویند متأسفیم!
در حالیکه این برداشت[عذرخواهی] هم از جانب وزیر کشور و هم وزیر امور خارجۀ سوئد تکذیب می ‌شود.

روزنامۀ "اس وی دی" بدین وسیله توصیحاتی درموردمحتوای هر دو نامه  ارائه می کند:
نامۀ پادشاه بسارکوتاه است و در واقع چیزی بیش از سلام و تعارفات مودبانۀ مرسوم نیست. این نامه در یک برگۀ A4 با فاصله زیادخطوط نوشته شده و حامل هیچ عذرخواهی و یا چیزی که بتوان آن را یک عذرخواهی پنداشت نیست و به هیچ وجه واژه هایی از نوع پوزش خواهانه در آن مشاهده نمیشود. به اختلاف سیاسی پیش امده میان سوئد و عربستان اساساً اهمیتی داده نشده و نیز هیچ ابراز امیدی برای اینکه بهتر شود نیز نشده است. دلیل و عذری نیز برای نامه نگاری آورده نشده و در واقع فقط به روابط سنتی خوب میان دو کشور اشاره شده است. نامه با همکاری وزارت امور خارجه و دربار نوشته شده و هدف مورد نظر، نشان دادن همراهی این دو بود و نه محتوای نامه.

نامۀ وزیر کشور نیز یک نامه در قطعA4 ولی با فواصل خطوط کمتر و یک محتوای روشن‌تر است. نامه کاملاً در هماهنگی با سخنرانی که مارگوت والستروم در 20 مارس در مجلس و در پاسخ به یک استیضاح در مورد پایان دادن قرارداد همکاری نظامی با عربستان سعودی ایراد کرد، بود. در آن سخنرانی که بسیار با دقت تنظیم شده بود، سخنانی کاملاً حساب شده به عنوان یک پیام مستقیم برای عربستان سعودی وجود داشت. او در آن سخنرانی تاکید کرد که سوئد احترام زیادی برای اسلام به عنوان یک دین جهانی و نیز برای خدمات اسلام به تمدن جهانی مشترک ما قائل است. او همچنین خاطر نشان کرد که پادشاه عربستان مسئول دو تا از مهمترین بناهای جهان اسلام است و نامۀ استفان لوین عباراتی بسیار نزدیک به این سخنرانی را شامل می شد. هم در مجلس و هم در نشستهای بعدی با خبرگزاری‌ها، والسترم تاکید کرد که دولت سوئد هرگز قصد حمله به اسلام و یا بی حرمتی به عربستان سعودی را نداشته و از اینکه در ان بازۀ زمانی سوتفاهمی بوجودآمده ابراز تاسف کرد و همین نکته نیز درنامۀ وزیر کشور ذکر شده بود. پیام مذکور تأثیر موردنظر را داشت و دو هفته بعد زمینۀ ملاقات فرستادۀ دولت سوئد را با مقامات ریاض فراهم کرد و او با تسلیم نامۀپادشاه و وزیر از سوء تفاهمات احتمالی عذر خواهی کرد.

 
کد خبر: 248293

وب گردی

وب گردی