تهران-ایسکانیوز: چند روز از اختتامیه دهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد 2015 تهران می گذرد و به نظر می رسد آن چه که بیش از راهیابی و نتایج مسابقات اهمیت دارد حضور جوانان ایرانی در عرصه های بین المللی و نمایش شکوه و عظمت علمی و فناوری دانشجویان و جوانان کشور مان است.

در این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد و تیم های دانش آموزی و دانشجویی کشورمان به رقابت با 14کشور  جهان پرداختند که شاهد موفقیت این تیم ها بودیم اما از این گذشته مسابقات ربوکاپ آزاد فرصت مناسبی شد تا با مخترعین جوان دانشگاه آزاد اسلامی و محصولات منحصر به فردشان بیشتر آشنا شویم. خودرو خورشیدی هاوین 2 یکی از اختراعات قابل توجه در این نمایشگاه بود که از سوی تیم دانشگاه آزاد اسلامی در معرض نمایش قرار گرفت.

جعفرخانی یکی از مخترعین تیم مکانیک خودرو خورشیدی هاوین 2 که فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک طراحی جامدات دانشگاه آزاد اسلامی است در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز، در رابطه با این خودرو گفت: خودروی خورشیدی هاوین 2 اولین خودرو خورشیدی در ایران و خاورمیانه است. این خودرو بعد از تلاش 3 ساله اعضای تیم ساخته شد و به مسابقات آمریکا راه پیدا کرد و در این مسابقات رتبه سوم سرعت کسب کرد و الان نیز در نمایشگاه حضور یافته است تا برای دوره بعدی آپتی مایز شود.

18807_408

دانشجوی کارشناسی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با حضور و بازدید معاونت علمی ریاست جمهوری از محصولات دانشگاهی و حمایت ایشان از تولید انبوه آنها، اظهار داشت: نظر کل جامعه دانشگاهی بر این است که محصولی را بسازیم که بتوانیم به جامعه عرضه کنیم و بتوانیم آن را به صورت انبوه بفروش برسانیم . اما با وجود این که معاونت علمی ریاست جمهوری در بازدید خود از نمایشگاه، حمایت خود را از محصولات دانشگاهی اعلام کرد هیچ مسئولی حرف از این که جلوی واردکننده ها را بگیرند نمی زند به طورحتم این اقدام باعث می شود تا محصولاتی با کیفیت پایین تر نسبت به ساخته های دانشجویان را با نصف قیمت وارد بازار نکنند.

وی ادامه داد: این که دانشگاه بتواند کسب و کار و درآمد داشته باشد خوب است، به خصوص که اکثر دانشگاه های خارجی که ما با آنها رقابت داشتند، از این طریق برای دانشگاه درآمدزایی می کنند باید توجه داشت که این دانشگاه ها تمامی شرایط را برای آنها فراهم کرده اند، اگر امکانات ساخت و نیاز مالی برایمان فراهم شود ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم.

عضو تیم مکانیک خودرو خورشیدی هاوین 2 با انتقاد از عدم توانایی ساخت قطعات پایه در خودرو، بیان کرد: به دلیل این که محصولاتی به نام سلول و موتور به هیچ عنوان در ایران ساخته نمی شود، قیمت ساخت خودروی خورشید بسیار بالاست. تمامی شرکت های بزرگ خودروسازی ما قطعات اصلی نظیر موتور وگریبکس را از خارج کشور وارد می کنند. بنابراین اگر نتوانیم چنین قطعاتی را در کشور بسازیم ساخت یک خودرو هزینه بسیاری را در برخواهد داشت و تولید انبوه آنها تا زمانی که توانایی ساخت قطعات پایه را نداشته باشیم هیچ ارزشی ندارد.

وی با بیان اینکه به جز سلول، باتری و موتور تمامی قطعات این خودرو توسط تیم دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده ، بیان کرد: در دنیا ساخت موتور خودروهای خورشیدی در انحصار کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا و ژاپن است و سلول خورشیدی تنها در کشورهای ژاپن و آمریکا ساخته می شود و حتی کشور آلمان که یک کشور صنعتی است از چنین توانایی برخوردار نیست. اینها محدودیت هایی است که قیمت یک خودرو خورشیدی گران درمی آید.

جعفرخانی طرح خودرو خورشیدی را برزگترین طرح دانشگاهی عنوان کرد و افزود: نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان این بزرگ ترین طرح دانشگاهی از نظر ابعاد کاری و مالی محسوب می شود. وقتی چنین طرح های بزرگی در دانشگاه انجام شده بی شک به خاطر حمایت هایی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی و به خصوص ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از آن داشته است.

79d29e9e2dde2a2cab2e953b1ffc00b7_XL

دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با حامیان خودرو خورشیدی بیان داشت: علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی، اسپانسرهای این طرح اسپانسرهای مرتبطی بودند؛ حتی شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا که از آنها توقع می رود که اسپانسر چنین طرح هایی شوند هیچ نگاه و توجهی به این گونه خودروها ندارند.

عضو تیم خودرو خورشیدی هاوین 2 با تقدیر از حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با این وجود تمامی این زحمات به همت و حمایت های بی دریغ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و به خصوص ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانست به مرحله ظهور برسد.

وی با بیان اینکه ما توانستیم با وجود تحریم ها خودرویی با چنین ابعادی را به آمریکا بفرستیم، گفت: خودرو خورشیدی هاوین 2  توانست در مسابقات آمریکا مقام سوم سرعت، در بخش تکنیکال چلنج، تعلیق و دینامیک مقام اول را از آن خود کند. در مسابقات داوری توانستیم چهارمین تیمی باشیم که به دوره بعدی راه یافتیم و در مسابقات پیست، دومین تیمی بودیم که توانستیم به مسابقات جاده ای راه یابیم و در مجموع به عنوان بهترین تیم انتخاب شدیم و در مسابقات جاده ای نیز رتبه هشتم را از آن خود کردیم.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اعضای تیم سازنده خودروی خورشیدی هاوین 2 را 17 نفر عنوان کرد و گفت: تیم ما متشکل از دانشجویان رشته مکانیک، طراحی جامدات، سیالات، هوا فضا و رشته های الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است.

وی با اشاره به موفقیت خودرو خورشیدی هاوین 2 دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بیان کرد: تیم ما در دو روز نخست این مسابقات توانست رکورد پیست را بشکند. ما توانستیم توانایی های کشور عزیزمان ایران و دانشگاه آزاد اسلامی را به جهان اثبات کنیم.

 
کد خبر: 248694

وب گردی

وب گردی