تهران - ایسکانیوز:  اولین کنفرانس خبری مربوط به فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران ، و با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، کنفرانس خبری علی رهبری پس از تعطیلات نوروز، آخرین حلقه از زنجیره ای بود که پیش از عید و با آغاز تمرینات ارکستر سنفونیک به رهبری علی رهبری بافتنش شروع شد. زنجیره ای از اخبار و حواشی و البته اجرایی که نوید بخش آغاز بکار ارکستر سنفونیک تهران پس از سه سال سکوت و خاموشی بود.

139312261248463594939204

رهبری در این نشست با تشریح برنامه شش ماه آینده ارکستر، در مقام پاسخ به حواشی اخیری که پیرامون ارکستر پیش آمده بود پرداخت و وعده های جذابی را مطرح کرد. وعده هایی که تنها گذر زمان میتواند بر عملی شدن آنها صحه گذارد و این کنفرانس خبری در شرایطی آغاز بکار کرد که بیلبوردی بزرگ از برنامه شش ماهه ارکستر به رهبری علی رهبری و با شرکت نوازندگان سولیست ایرانی و اروپایی خبر می داد. هدف این نوشته البته بازگویی رسانه ای محتوای این نشست نیست و سعی بر تحلیل این برنامه و سخنان رهبری در این نشست دارد.

دو نکته بسیار مهم

پیش از هر چیز دو نکته در این نشست مهم بود. اول شیوه برخورد مسئولانه رهبری در قبال رسانه ها. طبق گفته وی این نشست بنابر درخواست خود رهبری تشکیل شده بود. همچنین او متعهد شد که هر ماه این قبیل نشست ها را با اهالی رسانه و مطبوعات برگذار کند و در مقابل رسانه ها پاسخگو باشد وعده ای که امید است به تحقق بپیوندد.

دوم رپرتوار آموزشی-اجرایی است که رهبری با درایت و هوشمندی کامل و با شناخت آینده نگرانه وی از ارکستر ترتیب داده است. در نخستین برنامه از سلسله کنسرت های وی، سرناد برای ارکستر زهی و سنفونی پنجم بتهوون آماده می شود. هر دو قطعه هم به لحاظ جذب مخاطب ایرانی دارای ارزش های اجرایی و تبلیغی هستند و هم از نظر چیدمان ارکستر، تکیه اصلی بر بخش زهی ارکستر است. بدین ترتیب رهبری موفق خواهد شد تا برای تطبیق بخش بادی های ارکستر که پس از بروز مشکلات جدید و مطرح شده در رسانه های مجازی، اقدام به بازسازی آن کرده و تغییرات اساسی در آن بوجود آورده، زمان کافی را بدست آورد.

بزرگان موسیقی کلاسیک جهان در راه ایران

در دومین کنسرت نیز قرار است نوازنده چیره دست پیانو، نوین افروز با ارکستر به اجرای کنسرتوی پنجم بتهوون در کنار سنفونی نهم دورژاک (آهنگساز اهل چک) بپردازد.

برنامه کوتاه مدتی که رهبری برای ارکستر در نظر گرفته، بیشتر برنامه ایست آموزشی تا بتواند همراه با رضایت مخاطبان سطح کیفی ارکستر را نیز ارتقا ببخشد. همچنین در زمینه آشتی عامه مردم با موسیقی کلاسیک نیز، برنامه وی اجرای سنفونی نهم بتهوون در دوازده نوبت است.

رهبری به طیف موسیقیدانان کلاسیک حرفه ای نیز توجه داشته و ظرف شش ماه آینده برنامه 5 رسیتال و کنسرت تکنوازی حرفه ای را نیز تدارک دیده است که توسط سولیست های همکار ارکستر به اجرا در خواهند آمد.

وقتی سیاست نقطه قوت می شود

نقطه قوت رهبری در سیاست وی است. او تصمیمش مبنی بر استفاده از تمام رهبران ایرانی مقیم ایران و خارج از ایران بعنوان رهبر مهمان برای ارکستر را نیز در برنامه های آتی خود عنوان کرد. بدینوسیله رهبران ایرانی که ممکن است احساس رقابت با وی را در خود احساس کنند، پس از این تصمیم و دعوت آتی وی برای رهبری ارکستر کدورت ها را کنار گذاشته و میتوانند از دانش و تجربه های خود برای ارتقای ارکستر استفاده کنند.

اما تصمیمات رهبری برای ترکیبات جدید نوازندگان نیز از سیاست مدار بودن وی حکایت میکند. قطع همکاری وی با نوازندگانی که ادعای سابقه در همراهی با ارکستر را میکنند اما درواقع از مناسبات پشت پرده برای لاپوشانی ضعف های خود استفاده میکنند. اینان از سوی رهبری کنار گذاشته شده و نوازندگانی به کار گرفته خواهند شد که آینده موسیقایی معقولی و امید بخشی دارند و از تخصص بیشتری نیز برخوردارند. نمونه این امر تعیین سه کنسرت مایستر برای ارکستر است. رهبری با این تاکتیک امکان رشد برای نوازندگان جوانتر را نیز فراهم کرده و از منوپل شدن سمت های نوازندگان جلوگیری میکند. به این ترتیتب او ارکستری در اختیار خواهد داشت که ضمن یادگیری اصول موسیقایی، به یادگیری دیسیپلین ها و پرنسیپ های خاص یک ارکستر سنفونی نیز نایل شوند.

تغییر نگاه به هنرستان ها

همچنین وی از بازسازی و بازنگری در برنامه هنرستان ها خبر داده. هنرستان ها مهمترین مرکز آموزش نیروی جایگزین برای ارکستر ها هستند. البته وی از جزئیات این برنامه اطلاعی بدست نداد. برنامه وی برای هنرستان ها را تنها باید به گذشت زمان و آغاز سال تحصیلی جدید منوط کرد و شاهد و ناظر آن بود.

تمامی این تاکتیک ها و استراتژی های علی رهبری، موید این امر است که انتخاب رهبری برای ارکستر سنفونیکی که قرار است ققنوس وار سر از خاکستر بی نظمی ها و مدیریت های غلط سالیان گذشته بر آورد، بهترین انتخاب بوده است.
یادداشت: محسن ثقفی


کد خبر: 248800

وب گردی

وب گردی