تهران- ایسکانیوز: رايزني فرهنگي كشورمان در ايتاليا، در ادامه برگزاري ماه فرهنگي ايران در رم، از دو كتاب «به دنبال شناخت 31 استان ایران» و «ایران؛ شهرها، مسیرها و کاروانسراها» در موزه هنرهاي شرقي رم، رونمايي كرد.
به گزارش ایسکانیوز، در ادامه برنامه‌های ماه فرهنگی ایران در شهر رم، جلسه معرفی کتاب استان‌های ایران با عنوان «به دنبال شناخت 31 استان ایران» که به تازگي و به همت رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا منتشر شده است و همچنین کتاب معرفی معماری کاروانسراهای ایرانی با عنوان «ایران؛ شهرها، مسیرها و کاروانسراها» که با همکاری اين رایزنی فرهنگی و به همت اساتید دانشکده معماری دانشگاه «رم لاسپینزا» به زیور طبع آراسته شده است، 21 فروردين ماه در محل موزه هنرهای شرقی رم که میزبان نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران است، با حضور اساتید دانشگاه رم و اعضای انجمن معماران و مهندسین ایرانی مقیم ایتالیا، برگزار شد.
ايران واقعي را بشناسيم
تیتزیانا چاواردینی، مردم‌شناس و روزنامه‌نگار ایتالیایی که به عنوان کارشناس در شبکه‌های خبری ایتالیا حضور دارد و رخدادهای ایران و منطقه را به گونه‌ای واقع‌بینانه برای عموم تجزیه و تحلیل می‌کند، ریاست اين جلسه را بر عهده داشت.
وي در سخناني در ابتداي اين جلسه اظهار كرد: قادر هستم ساعت‌ها در خصوص ایران صحبت كنم و بسیار خوشحال می‌شوم چنانچه بتوانم حقایقی که توسط رسانه‌ها درباره ایران به صورت عمدی از افکار عمومی مخفی می‌ماند را بازگو كنم و برای این کار از هر فرصتی بهره مي‌برم.
وي همچنين با دعوت عمومی از حضار در جلسه خواست که حداقل برای یک بار از ایران دیدن کنند و این کشور زیبا و ملت مهربانش را بشناسند.
تیتزیانا چاواردینی، گفت: چنانچه ایتالیايی‌ها تاریخ و تمدن ایران را نشناسند، نمیتوانند ادعا کنند که در خصوص تاریخ کشور خویش اطلاعات دارند. تمدن ایران باستان و روم از همان زمان تشکیل با هم ارتباط پیدا کرده و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های خود را سپری کرده و به گونه‌ای در هم عجین شده‌اند که شناخت آن دو تمدن لازم و ملزوم همدیگر هستند.

unnamed
وی در ادامه افزود: امروز در جمهوری اسلامی ایران، میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر اسلام (ص) جشن گرفته می‌شود و همین روز نیز در ایران به عنوان روز گرامی‌داشت مادران و کلیه بانوان در نظر گرفته شده است؛ بنابراين از فرصت استفاده کرده و این روز را به کلیه بانوان و مادران حاضر در این جلسه تبریک می‌گویم.
از تمدن 7 هزار ساله ديدن كنيد
سخنران بعدی جلسه، قربانعلي پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا بود. وي گفت: ایران به عنوان یکی از زیباترین کشورهای جهان با هزاران مکان دیدنی، دارای ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر و علاقمندان به طبیعت و آثار باستانی است. حضور تمدن 7 هزار ساله ایران و فرهنگ دیرینه این کشور که با سنت‌های رنگارنگ و شاداب در مناطق بکر و طبیعی سرزمین کهن پارسی خود را نشان می‌دهد، از لابه‌لای جذابیت‌های توریستی و در فصول چهارگانه زمستان، تابستان، پايیز و بهار، خود را به رخ می‌کشد.
وي افزود: ایران به لحاظ جغرافیايی تغییراتی را در طول دهه‌های گذشته به خود دیده است؛ ولی فرهنگ و آداب و رسوم مردم در حوزه تمدنی ایران زمین، گرما و لطافت خود را نگه داشته است. مرزهای شهری و استانی هم در طول چهار دهه گذشته با توجه به رشد جمعیت و سیاست‌های بومی و داخلی ایران، تغییراتی داشته‌اند که این امر شاید در معرفی فرهنگی و تمدنی حوزه‌های مختلف مؤثر و مفید بوده است.
پورمرجان ادامه داد: در فرهنگ و سنت‌های ایران در شهرها و حتی روستاهای ایران، به اذعان همه توریست‌ها از ملیت‌های مختلف، چیزی غیر از محبت، عشق و دوستی، نمی‌توان یافت و همین امر همواره موجب افزايش تعداد توریست‌های خارجی در ایران بوده است.
وي افزود: تنوع در جاذبه‌های دیدنی ایران مثل کویر، دشت، سواحل زیبا، آرامگاه‌های ادبای معروف، غارهای تاریخی، آثار باستانی، بازارهای سنتی، موزه‌های غنی، موسیقی نواحی، موسیقی سنتی، اماکن دینی و مذهبی در کنار معماری‌های بومی و قدیمی که برخی از آنها را در کاروانسراهای قدیمی می‌توان رویت کرد و نیز پراکندگی اماکن تاریخی و توریستی، ایران را در زمره مقاصد مهم گردشگری جهان قرار داده است.
رايزن فرهنگي كشورمان در ايتاليا، همچنين ابراز كرد: فصول چهارگانه در ایران و تنوع غذايی در مناطق مختلف شهری و روستايی که هم در طرز پخت و هم در مواد به کار رفته و حتی نحوه سرو کردن با همدیگر متفاوتند، شهرهای مختلف ایران را در حوزه غذايی از هم منفک كرده و گاهی هم برخی غذاها به نام محل خاص در مناطق مختلف کشور سرو می‌شوند.
وي ادامه داد: افزایش روند سفر گردشگران به ایران در سال‌های اخیر ما را بر آن داشت تا در قالب کتابی مختصر و مفید، استان‌های 31 گانه ایران را در قالب موضوعاتی همچون تاریخ، جغرافیا، اماکن توریستی، هنر و موسیقی، به طور مصور معرفی كنیم تا راهنمای اولیه برای کسانی بشود که قصد سفر به ایران را دارند. اگر چه این نسخه اولیه است؛ ولی امیدوارم در چاپ‌های بعدی بتوانیم نقص‌های احتمالی موجود در آنرا جبران كنيم.
پورمرجان يخنان خود را اينگونه ادامه داد: امروزه در کنار روابط عالی دوجانبه بین ایران و ایتالیا در همه حوزه‌ها، تعاملات فرهنگی و گردشگری بین ایران و ایتالیا از حالت یک طرفه خارج شده و تعادل نسبی به خود گرفته است و هر چند عوامل مختلفی در این امر دخالت دارند؛ ولی به هر حال در طول سال 2014 بیش از 13 هزار ویزا برای گردشگران ایتالیايی برای سفر به ایران صادر شده است که البته انتظار ما عددی بالاتر از این رقم برای سال 2015 است که قطعاً وجود چنین کتابی در دسترس عموم کمک شایان توجهی می‌تواند برای مردم در اين خصوص باشد.
وي ادامه داد: در همین راستا جای خوشبختی است که تعدادی از اساتید دانشگاه ساپینزا از جمله خانم پروفسورالساندرا دچزاریس، لئورا ولریا فرتی و حسن اصانلو که از مدت‌ها پیگیر تهیه و چاپ آن بوده‌اند، کتابی را با عنوان «ایران؛ شهرها، مسیرها، کاروانسراها» منشر و کاروانسراهای ایرانی را به عنوان معرفی نوعی از معماری در اعصار گذشته معرفی كردند. اماکنی که در کنار معرفی معماری خاص و برای دوره‌های خاص، نشان‌گر صلح و صفا در مسیرهای تجارتی مثل جاده ابریشم و ... بوده و رونق تجاری و گردشگری را در خطه ایران رقم زده است. این کار ارزشمند علمی توسط دانشگاه ساپینزا که با همکاری دانشگاه‌های سوره در ایران و ساپینزا در رم و نیز رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا به چاپ رسیده است، نمونه کاملی از همکاری اساتید ایرانی و ایتالیايی در معرفی اماکن تاریخی و گردشگری است که امیدوارم شاهد استمرار این حرکت در سال آينده هم باشیم.
پس از آن خانم چاورادینی، رييس اين جلسه، در ادامه صحبت‌های پورمرجان، گفت: رشد چشمگير ورود توریست به ایران در سال گذشته، ارتباط زیادی به سیاست‌های دكتر روحاني دارد و همچنين تعامل با دیگر کشورها در اولویت سیاست‌های بین‌المللی وي مي باشد و باعث شده توجه افکار عمومی به جمهوري اسلامي ايران بيشتر جلب شود و بالطبع آمار ورود توریست به اين كشور افزايش رشد يابد. البته اینجانب در تائید صحبت‌های آقای پورمرجان عنوان می‌كنم که تعداد توریست‌ها باید باز هم بسیار بیش‌تر از این افزایش یابد چرا که ایران کشوری با منابع غنی است و شایستگی این را دارد که با کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا، رقابت داشته باشد.
چاوردینی همچنين گفت: اقدام رایزنی فرهنگی ایران در ايتاليا در تهیه این کتاب، اقدامی شایسته و به لحاظ زمانی درست و حساب شده انجام گرفته است. همه می‌دانیم که کمبود منابع توریستی در ایتالیا در خصوص ایران کاملاً مشهود است و این کتاب می‌تواند تا حدی در رفع این نیاز مؤثر باشد ولی کافی نیست.
وي افزود: باید فعالیت‌های زیادی به ويژه در ایتالیا برای رفع این کمبود انجام شود. ایتالیا کشوری است که درصد بالایی از توریست‌های دنیا را به خود جلب می‌كند؛ ولی در عین حال تعداد توریست‌هایی که از ایتالیا به دیگر کشورها سفر می‌کنند کم نیست و بایستی در خصوص معرفی جاذبه‌های توریستی ایران اقدام كرده و با اختصاص بودجه‌های مناسب، نسبت به انتشار مطالب توریستی اقدام كرد.
افزايش تعاملات دانشگاهي ايران و ايتاليا
سخنران بعدی جلسه، جيوانی ویانللی، مدیر روابط چندجانبه و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه رم بود. وی در خصوص روابط دانشگاه رم با دیگر دانشگاه‌های دنیا، به تاریخ دیرینه این دانشگاه در خصوص برقراری ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: دانشگاه رم در همان بدو تأسیس خود، سیاست ارتباط‌گیری با دانشگاه‌های مختلف دنیا را در صدر سیاست‌های بین‌المللی خود قرار داد و امروز با یکهزار و یکصد دانشگاه در سرتاسر دنیا ارتباط مستقیم دارد.
وي تأكيد كرد: ارتباط با دانشگاه‌های خاورمیانه به ويژه دانشگاه‌های ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه برای این دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. ایران شاید از نظر جغرافیایی از ایتالیا دور باشد؛ ولی از بُعد فرهنگی و تمدنی، ارتباط قوی بین دو کشور از دیرباز وجود داشته و این ارتباط در خصوص دانشگاه‌های دو کشور از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.
جيوانی ویانللی، ادامه داد: حضور مقالات علمی تهیه شده توسط محققان دانشگاه‌های ایرانی در محافل و منشورات معتبر آکادمیک در دنیا به خوبی نشان دهنده توان بالای متخصصان ایرانی در زمینه‌های علمی است.
وي افزود: به گفته آقای پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در ايتاليا، روابط دو کشور در بسیاری از موارد از حالت یک طرفه در حال خارج شدن بوده و روابط بین دانشگاهی خود شاهدی است بر این ادعا؛ چرا که در یک سال اخیر روابط دانشگاه رم با دانشگاه‌های ایران به نحو چشم‌گیری قویتر شده و به نظر می‌رسد که در حال بازگشت به حالت اولیه خود است. البته این امر باعث خوشحالی است و امیدوارم که به همین گونه تداوم داشته باشد.
مدیر روابط چندجانبه و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه رم در ادامه سخنان خود اظهار كرد: دانشکده معماری در این خصوص از دیگر دانشکده‌های این دانشگاه پیشی گرفته است؛ چرا که دارای حضور بیش‌تر دانشجویان خارجی و به خصوص ایرانی است. دانشکده معماری دانشگاه رم به خاطر اهمیت موضوعی همیشه میزبان تعداد زیادی دانشجوی خارجی است و ما بر گسترش ارتباط با مؤسسات علمی ایران و همکاری فرهنگی و علمی با رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا افتخار می‌کنیم و همکاری مشترک این دو مؤسسه در چاپ این کتاب نشان آشکاری بر این مدعاست.
معماري باشكوهي به نام قنات
سخنران بعدی جلسه لودویکو میکارا، استاد معماری دانشگاه پسکارا بود که سخنان خود را با بازگویی خاطرات خویش با دانشجویان ایرانی شروع كرد. وي گفت: در بین دانشجویان من در طول سال‌های تدریس اینجانب در دانشگاه‌های ایتالیا، دانشجویان ایرانی همیشه یک گام از بقیه جلوتر بوده‌اند و به یقین می‌گویم که در بین بهترین دانشجویانم، همواره یک یا دو دانشجوی ایرانی حضور دارد. دلیلش این است که ایرانی‌ها در کشوری زندگی می‌کنند که از هنر زیبای معماری برخوردار است. ایرانی‌ها به گونه‌ای با معماری رشد می‌کنند و به همین دلیل از یک احساس زیباشناسی خاصی برخوردار هستند. در طول چندین سفری که به ایران داشتم همیشه از شکوه و زیبایی معماری ایرانی خواه قبل و یا بعد از ورود اسلام به این کشور حیرت‌زده شده‌ام؛ حتی معماری معاصر ایران که الهام گرفته از معماری سنتی بوده و از زیبایی خاصی برخوردار است.
میکارا در ادامه، به قنات‌های موجود در ایران اشاره کرد و آن را یکی از باشکوه‌ترین و مرموزترین معماری‌هایی نامید که تا امروز به جای مانده و متخصصان همواره با مطالعه سیستم قنات به دقیق بودن و ظرافت آن بیش‌تر پی می‌برند.
وي گفت: هر سانتیمتر قنات، از محاسبه دقیق برخوردار است که با استفاده از سیستم و تکنولوژی که گذشتگان در اختیار داشته‌اند هنوز هم این سؤال باقی است که چگونه می‌توانستند این محاسبات دقیق را به گونه‌ای انجام دهند که اب مورد نیاز خود را کیلومترها جابه‌جا کرده و از نقاط دوردست به شهرهای خود هدایت کنند.
میکارا با اشاره به صحبت‌های رايزن فرهنگي كشورمان گفت: افزایش تعداد توریست باید بین اولویت‌های سیاست ایران قرار گیرد؛ ولی فراموش نکنید که توریست با ورود خویش به کشورهای دیگر ممکن است خساراتی را به میراث فرهنگی وارد كند که دیگر قابل جبران نباشد. توریست‌ها باید بدانند که سفر به ایران یک سفر تفریحی نیست؛ بلکه سفری است در راستای شناخت ریشه‌های تمدنی اجدادمان و از این رو بایستی که احترام مکان‌هایی که مورد بازدید توریست‌ها قرار می‌گیرند حفظ شود.
وي افزود: طبیعت بکر ایران در بعضی از نقاط خیره‌کننده است و نباید اجازه داد که ورود توریست‌ها این زیبایی را از این طبیعت بگیرد.
زيرساخت‌هاي گردشگري توسعه يابد
حسین ماهوتی‌پور، ريیس انجمن مهندسین و معماران ایرانی مقیم ایتالیا، به عنوان آخرین سخنران جلسه هم در سخنان خود به معرفی انجمن مهندسین و معماران ایرانی مقیم ایتالیا پرداخت و گفت: یکی از اهداف انجمن، تقویت روابط دانشگاهی است که در این زمینه موفقیت‌هایی نیز کسب كرده است.
ماهوتی با اشاره به تاریخ معماری در ایران گفت: در ایتالیا متأسفانه در خصوص تاریخ معماری ایران منابع زیادی در دست نیست و برعکس منابع موجود نه تنها هیچ اشاره‌ای به تاریخ معماری ایران خواه قبل و یا بعد از ورود اسلام ندارند؛ بلکه به گونه‌ای عنوان می‌دارند که حضور معماران خارجی در ایران باعث ایجاد تحول در معماری ایران شده‌ است و این در حالی است که به جرأت می‌توان گفت؛ معماری ایران در سیر تحول معماری در دنیا نقش مؤثری داشته و با مراجعه به منابع خارجی می‌توان این ادعا را ثابت كرد.
ماهوتی افزود: معماری ایرانی از غنای خاصی برخوردار است که باید تلاش كرد تا این مهم به مخاطب ایتالیایی شناسانده شود و کتاب کاروانسراهای ایرانی می‌تواند اولین اثری باشد که در این راستا تلاش مي‌كند.
وي در ادامه در خصوص کتاب معرفی استان‌های ایران، گفت: این کتاب مسیر متفاوت با دیگر کتبی که در خصوص معرفی جاذبه‌های توریستی کشورها منتشر می‌شود را برگزیده است. مسیری که به نظر من می‌تواند برای خواننده بسیار جذاب و جالب توجه باشد؛ ولی نکته‌ای که باید به آن اهمیت داد، آماده‌سازی تأسیسات و مراکزی است که باید میزبان توریست‌هایی باشند که به ایران سفر می‌کنند.
با پايان يافتن سخنراني‌ها و در انتهاي این برنامه، شرکت‌کنندگان در این رونمايی، از نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران در محل موزه هنرهای شرقی رم که در آغاز برنامه‌هاي «ماه فرهنگي ايران در رم» توسط علي جنتي، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان، 21 اسفندماه سال گذشته افتتاح شده بود، بازدید کردند. اين نمايشگاه به مدت 40 روز داير است.
کد خبر: 248902

وب گردی

وب گردی