تهران ایسکانیوز: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطالبه محققانه موضوعات هسته‌ای را حق مردم و به ویژه دانشجویان کشور دانست و گفت: باید برای تأمین منافع ملی از حرف‌های سطحی و شعارها دوری کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، صبح دیروز فضای مجمع به واسطه‌ی حضور پرشور جمعی از دانشجویان 27 دانشگاه سراسر کشور متفاوت بود و رئیس مجمع  نیز در این دیدار، سخنانشان را متفاوت آغاز کرد و جوانان دانشجو را سرمایه بزرگ ایران و انقلاب دانست و گفت: خدا را شاکریم که راه برای تحصیلات عالیه همه جوانان باز است.
ایشان همچنین  در خصوص رشد کمی و کیفی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: باید در همه دانشگاه‌های کشور به تحقیق و پژوهش بها دهیم تا خلاقیت‌های جوانان، توسعه کشور و رفاه مردم را فراهم نماید.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هموار کردن مسیر حرکت تحصیل جوانان را در مقاطع عالیه و فراهم نمودن زمینه‌ها برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات، وظیفه حاکمیت و دولت دانست و گفت: توسعه دانش محور به عنوان محور سند چشم‌انداز، از مصوبات مجمع تشخیص و ابلاغ مقام معظم رهبری است و اولین و مهمترین شرط آن، جوانان تحصیلکرده هستند.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه و شرایط آن در زمان فترت دو ساله، گفت: یکی از برنامه‌های ما تأسیس و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان و استادان کشور پس از مراحل آزمایشی، به مرحله عمل برسند.
ایشان پژوهش را یک مرحله اساسی بین آموزش و اجرا خواند و گفت: رشد و پیشرفت هر کشوری در گروی توجه به علم و دانش و دانشمندان است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر مردمی بودن ساختار نظام اسلامی، گفت: مسؤولین کشور از عالی‌ترین مقام تا نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری، رئیس جمهوری و دولت و شوراهای شهر و روستا با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساختار نظام را مترقی و متناسب با شرایط روز دانست و گفت: اگر انتقاداتی باشد، مربوط به اجراست.
ایشان در خصوص مسایل هسته‌ای و مذاکرات تیم ایرانی با طرف‌های 1+5، به سابقه آن در دولت‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در تمام این سال‌ها با هدف استفاده از مواهب صلح‌آمیز و دوری از استفاده‌های نظامی کار کردیم و تمام دستاوردهای آن بومی است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان زوایایی از مفاد مذاکرات برای دانشجویان و تشریح خواسته‌های جمهوری اسلامی، گفت: امضای توافق هسته‌ای، اعتراف به حق ایران و حضور ایران در باشگاه هسته‌ای بین‌المللی است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اختلافات کنگره آمریکا با دولت اوباما، گفت: جمهوری خواهان نمی‌خواهند مذاکره و توافق با ایران در کارنامه دولت دمکرات‌ها باشد و به همین خاطر کارشکنی می‌کنند و درصدد کم کردن دل نگرانی‌ای رژیم جعلی اسرائیل هستند و اگر دولت امريكا بخواهد در اين مسئله موفق شودمي تواند قبل از آنكه صهيونيست ها و مخالفان دولت مشكل ايجاد كنند در مذاكرات فشرده، سريع كار توافق را به نتيجه برسانند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به اهمیت فاصله زمانی تا امضای نهایی توافق‌نامه، گفت: در سراشیبی شرایط فعلی باید هوشیار باشیم که خواسته و ناخواسته آب در آسیاب دشمنان، به خصوص صهیونیست‌های کینه‌جو و غیرمنطقی نریزیم.
ایشان با توضیح سابقه بحث سامانه موشکی اس-300 بین ایران و روس و امتیاز این سیستم موشکی برای کشور، اعلام آمادگی جدید پوتین برای دادن اس-300 را اولین تأثیر توافق ایران با غرب در موضوعات هسته‌ای دانست و گفت: به شما جوانان اطمینان می‌دهم که وضع کشور از لحاظ دفاعی بسیار خوب است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقایسه اجمالی ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه، امنیت موجود را نتیجه همدلی و همزبانی مردم و دولت توصیف کرد و گفت: باید با همین سرمایه به راه انقلاب تا رسیدن به اهداف آرمانی ادامه دهیم.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش به اتفاقات یمن اشاره کرد و با تشریح تاریخ و جغرافیا و توضیح درباره فرقه‌ها و ترکیب جمعیتی این کشور، گفت: هیچ کشوری، مخصوصاً مدعیان مسلمانی حق ندارند به مردم مظلوم، قانع و هوشیار یمن ظلم کنند.
ایشان با بیان اعتقادات زیدی‌ها و تفاوت‌های آنها با دیگر فرقه‌های اسلامی، گفت: هیچ کشوری حق ندارد به خاطر مسایل مذهبی در کشور دیگری دخالت کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اشتباه استراتژیک عربستان در ارتکاب جنایت بمباران مناطق غیرنظامی یمن گفت: همه باید بدانند که تنها راه حل مسایل، مذاکرات سیاسی است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص مطالبات دانشجویان، به خصوص آزادی بیان و پس از بیان، گفت: هیچ مسؤولی حق ندارد با هیچ توجیهی جلوی سخنان عقلانی دانشجویان را بگیرد، چون با دلسوزی و مانند فرزندی صالح، اشکالات خانواده را با هدف اصلاح می‌گوید.
ایشان گسترش حضور دانشجویان از همه اقشار جامعه و در همه نقاط کشور را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: بدون شک آینده کشور به دست توانای شما جوانان دانشجو اداره می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تفاوت‌های تخریب و انتقاد، گفت: انتقادهای سازنده دانشجویان علاوه بر اصلاح اشکالات گذشته، مسیر آینده را هموار می‌کند.
در ابتدای این دیدار آقایان ذوالفقاری، نقاشی، دیده ور و خانم آیلار امیری از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور به بیان نظرات خویش درباره معضلات و مشکلات فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها، مسایل سیاسی و اجتماعی روز کشور و مشکلات پیش‌روی دانشجویان پرداختند و محمدمهدی متولی، شعری زیبا و حماسی درخصوص مسایل سیاسی کشور و جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواند.

کد خبر: 250186

وب گردی

وب گردی