تهران-ایسکانیوز: مناظره دکتر حسین نجابت نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی  با دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری با موضوع «آرمان هایی که تحقق پیدا نکرد» به همت انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برگزار شد.
به گزارش ایسکانیوز، در این مناظره که شب گذشته برگزار شد، حسین نجابت در آغاز برنامه گفت:  با توجه به فرمایشات رهبری قلباً باید به تیم مذاکره کننده احترام بگذاریم و حمایت شان کنیم. با بازدید کننده ها دیدارهایی داشتم و حتی آنها نیز واقف بودند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و در زمینه هسته ای پیشرفت های زیادی داشته است .

در ادامه این برنامه مصطفی کواکبیان اظهار داشت:ابتدا برای حادثه ای که برای دکتر مطهری رخ داد ابراز تأسف کردند . برای اولین گام همواره باید در جامعه اخلاق و معنویت را تقویت کرد و متأسفانه همچنان انقلاب ما در این زمینه کم و بیش می لنگد .

نجابت گفت: بنده خودم را منتقد تفاهم نامه می دانم ، البته نقاط مثبتی نیز دارد . توضیحاتی راجع به پیشرفته بودن سانتریفیوژ ها دادند و اینکه دانشمندان این سرزمین توانستند به تولید همچین تکنولوژی نائل آیند . به همین دلیل نباید توانمندی های خودمان را ضعیف جلوه دهیم. انرژی هسته ای فراتر از جناح های سیاسی است . البته خودم همواره به این که یک طرف میز مذاکره ایران است و در طرف دیگر قدرت های دنیا ، ابراز خوشحالی و خرسندی میکنم .

در پاسخ به سخنان نجابت، کواکبیان ادامه داد: خدا را شکر که آقای دکتر کمتر از هم جناحان خود دلواپس هستند! آقای دکتر جزء منتقدین هستند و برخی از دوستان جزء مخالفین هستند و اگر فرمایشات مقام معظم رهبری نبود آقایان مخالف چه کارها که نمیکردند . مهمترین نتیجه مذاکرات به رسمیت شناختن غنی سازی ایران است . " خدایی آن روز ها که آنقدر قطعنامه علیه ایران صادر شد ، آقایان دلواپس ، دلواپس نشدند ؟!"
کواکبیان در ادامه اظهار داشت: با شفافیت ذکر شده که اگر به تعهدات خود عمل نکنند ، ایران به کارهای خود ادامه میدهد و قرارداد ها باطل می شود و همین موضوع تمام دلواپسی ها را از بین میبرد.

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامیگفت: یکی از خطراتی که من احساس میکنم ترس دولت آمریکا از کنگره است و تغییراتی که در قرارداد به دلیل ترس از کنگره به وجود آمد .

در ادامه این مناظره در دانشگاه شیراز مصطفی کواکبیان اشاره کرد: قبل از هر چیزی باید بپذیریم که محدودیت هایی را قبول کنیم و مذاکرات به این مفهوم است که ضمن گرفتن امتیازات باید امتیازاتی نیز داده شود و ما باید واقعاً بپذیریم که دنبال بمب هسته ای نیستیم.
در ادامه این برنامه و در بخش پرسش و پاسخ خای شفاهی نجابت در پاسخ به این سوال که چرا ما باید همیشه تحریم باشیم تا توسعه پیدا کنیم؟ گفت:بنده همچنان معتقدم که تحریم باعث پیشرفت کشور شده البته درست است که کشور متحمل هزینه ای شده ، اقتداری که به دست آمده از برکات تحریم است.

کواکبیان نیز در پاسخ به سوال یکی از حظار جلسه که پرسیده بود: «آقای کواکبیان چرا تنها راه ما مذاکره است ؟ ما یک میلیون بیمار داریم که نیاز به رادیو دارو دارند و این با بیست درصد امکان پذیر است نه سه درصد . چرا میوه تفاهم نامه باید فقط برای گروه خاص سیاسی باشد ؟ چرا نباید برای مردم باشد؟» اظهار داشت:کاتولیک تر از پاپ نباشیم . واقعیت این است که در مورد تیم مذاکره کننده رهبر فرمودند این ها فرزندان ملتند ، آقای صالحی نیز جزء متخصص ترین افراد در مسئله انرژی هسته ای هستند و گفتند در حال حاضر نیازی به اورانیوم بیست درصدی نداریم و برای پنج الی شش سال برای تولید دارو اورانیوم مورد نظر را داریم .

در ادامه این برنامه یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه شیراز از دکتر نجابت پرسید:«از آقای دکتر نجابت جهت منطق ایشان تشکر کردند . ما الگوی تعامل را انتخاب کردیم به جای تقابل ، ملت رأی داد که الگوی تعاملی انتخاب شود و آن الگوی تعاملی یک تیم مذاکره کننده انتخاب کرد . شما (آقای نجابت) فرمودید که از تحریم استفاده کردیم ، آیا این الگوی استعماری نیست ؟ من به عنوان یک روانشناس معتقدم که پیشرفت هرگز به دلیل محرومیت نیست.»

نجابت در پاسخ به این استاد دانشگاه گفت: در جنگ اگر محرومیت نبود انگیزه ساماندهی نمی شد . درست است که انگیزه توسعه را ایجاد میکند و من شاهد بودم که برخی از بچه  ها وقتی دیدند کار چهره بین المللی پیدا کرده است ، واقعاً انگیزه پیدا میکرند .
مناظره نجابت و کواکبیان 1unnamed (2)unnamed
کد خبر: 250513

وب گردی

وب گردی