تهران-ایسکانیوز: رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه اتاق های بازرگانی باید سر چشمه های فکر، ابتکار و طرح در جامعه باشد، گفت: عزم دولت تدبیر و امید بر این است که کار را به بخش خصوصی واگذار کند و دولت وظیفه خود را تنها رفع موانع تولیدی و صادراتی در کشور می داند.

محمد نهاوندیان،رییس دفتر رییس جمهوری صبح پنج شنبه و در جمع اعضای اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان گیلان با تاکید بر تلاش دولت و بخش خصوصی برای جهش صادراتی مستمر و ایجاد رونق در کشور اظهار داشت: باید اثر ملموس امید بین مردم که با روی کار آمدن دولت یازدهم و بهتر شدن تعاملات جهانی بوجود آمده است را بیش از گذشته احساس کنیم.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در حال حاضر بزرگترین معضل خانواده ها بیکاری جوانان است و اتاق های بازرگانی می توانند با ایجاد فرصت های شغلی شادابی و سرزندگی را به خانواده های ایرانی بازگردانند.
نهاوندیان ادامه داد: هر فسادی از بیکاری حاصل می شود و باید همه کمک کنیم که سرزندگی و ابتکار عمل در جامعه جاری شود زیرا این امر بزرگترین کمک را به حل مشکلات فرهنگی می کند.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت اقتصاد اثرات بسیار بزرگی بر حل مسائل فرهنگی و حتی سیاسی کشور خواهد داشت ،ضرورت انسجام و همدلی در اتاق های بازرگانی را یادآور شد و گفت: هر چه همدلی و همفکری در اتاق های بازرگانی بیشتر باشد نتیجه اثرگذاری بخش خصوصی بر جامعه نیز بیشتر خواهد شد.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: در سال جاری اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی نباید احساس میهمانی کنند بلکه باید احساس میزبانی داشته باشند چراکه بخش خصوصی عهده دار کار در جامعه است.
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود و جبران رکود در سال های گذشته نیاز به تحریک تقاضا داریم، اظهار داشت: تقاضای داخلی با رونق ایجاد می شود که البته دولت ها در گذشته با افزایش نقدینگی، تقاضا در جامعه را تحریک می کردند اما تورم ناشی از آن منجر به از بین رفتن قدرت خرید مردم می گردید.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: هوشمندانه ترین راه برای ایجاد رونق در جامعه استفاده از تقاضای صادراتی است و در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که با بهبود روابط با چند کشور همسایه، فرصت صادراتی کم نظیری پیش رو داریم.
نهاوندیان با اشاره به ظرفیت های بالای استان گیلان برای صاردات کالا به کشورهای خارجی گفت: این استان به دلیل تجربه، مهارت و ارتباطات بالای خود در صف اول آماده ترین استان های کشوربرای توسعه صادرات کالای ایرانی قرار دارد.
رییس دفتر رییس جمهوری در ابتدای این جلسه با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان بخش خصوصی استان گیلان با اشاره به نتایج مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی گفت: سال ۹۴ به دلیل سرمایه انسانی حاصل شده و ایجاد روحیه امیدواری بین مردم در ابتدای سال می تواند سال جهش اقتصادی باشد و هیچ چیز به اندازه همین روحیه مثبت، نگاه خوشبینانه به آینده، حالت عزم و احساس باز بودن فضای کسب و کار نمی تواند کشوری رابه جلو ببرد.
دکتر نهاوندیان با اشاره به فرصت های بوجود آمد در کشور پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و بهتر شدن تعاملات ایران با کشور های دنیا، اظهار داشت: خداوند فرصت ها را فراهم می کند اما این ما هستیم که با تدبیر ، ابتکار عمل و کارآمدی و بهره وری می توانیم از دیگران پیش بیفتیم.
رییس دفتر رییس جمهوری بر حفظ روحیه امیدواری بین مردم تاکید کرد و افزود: همه اقشار جامعه بویژه فعالان بخش خصوصی باید کاملا توجه داشته باشد که رفع تحریم ها به تنهایی قادر نخواهد بود که کشور را به پیش ببرد بلکه آن عامل پیش برنده ابتکار عمل است.
نهاوندیان با اشاره به وضع تحریم های ظالمانه علیه کشور در سال های گذشته، گفت: با لطف خداوند، غل و زنجیری که به دست و پای ملت ایران و فعالان بخش خصوصی زده شده بود، برداشته خواهد شد و اگر ما پس از رفع تحریم ها حرکت و تلاشی نکنیم، فرقی با گذشته نخواهیم داشت.
پیش از سخنان رییس دفتر رییس‌ جمهوری تعدادی از تولید‌کنندگان و تجار‌حاضر در اتاق بازرگانی گیلان دیدگاه‌هایی خود را در خصوص لزوم حمایت دولت از بخش تولید و صادرات، نظیر ارایه تسهیلات بانکی با سود کم، رفع مشکلات مالی برای صادرات به کشورهای مختلف، ثبات قوانین و مقررات، بیمه و مشخص شدن تکلیف عوارض بازرگانی و گمرک مطرح کردند.
اقتصاد ایران قابل پیش بینی شده است/ امیدواریم در سال جاری شاهد کاهش نرخ سود بانکی باشیم
همچنین دکتر نهاوندیان در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت برای حمایت از بخش خصوصی و ایجاد رونق اقتصادی در کشور گفت : دولت وظیفه و نقش خود را رفع موانع بر سر راه تولید ، سرمایه گذاری و صاردات بخش خصوصی می داند و به همین جهت از اولین مصوبات دولت در سال ۱۳۹۲ مصوبه معروف به بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید بود که بلافاصله بعد از آن لایحه ای برای خروج از رکود اقتصادی تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی است که امیدواریم با ابلاغ آن بتوانیم برخی قوانین و مقررات پیش روی تولید و صادرات را از سر راه برداریم.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: با کاهش تورم و برگشت ثبات به بازارها این امکان برای واحدهای تولیدی و صادراتی پیش آمده که بتوانند بهتر برنامه ریزی کنند و در حال حاضر اقتصاد ایران قابل پیش بینی تر از گذشته شده است .
وی با اشاره به تعاملات سازنده دولت تدبیر و امید با کشورهای دنیا گفت: مناسبات خارجی که در حال حاضر در کشور بوجود آمده است امکان صادرات کالای ایرانی را در سطح جهانی گسترش می دهد.
نهاوندیان در ادامه به برنامه های دولت برای کاهش تورم اشاره و اظهار امیدواری کرد با کاهش تورم در اولین ماه های سال جاری شاهد کاهش سود بانکی نیز باشیم تا هزینه تمام شده کالاهای ایرانی پایین تر آمده و فضا رقابتی تر می شود و با مجموعه این تدابیر طرف تقاضا خواهد توانست به تولید کمک کند و رشد تولید منجر به ایجاد فرصت های شغلی شود .

 
کد خبر: 250522

وب گردی

وب گردی