تهران-ایسکانیوز: به همت کارگروه دختران جوان «وفاق»، میزگردی با موضوع بررسی «مطالبات جنبش زنان در جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد.

در میزگردی که  مجمع جوانان اصلاح طلب گلستان روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت مقام زن برگزار کرد، صاحبنظران و فعالان حوزه زنان در استان گلستان به نقد و بررسی مطالبات زنان در ادوار مختلف جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

این میزگرد در پنج پنل تخصصی و با موضوعات «نقش و مشارکت زنان در دوره های مختلف تاریخ جمهوری اسلامی ایران»، «مطالبات زنان و تعامل با سیاست گذاران و قانون گذاران»، «زنان و تجربه جامعه مدنی در ایران»، «سیر جنبش زنان از دولت هاشمی و خاتمی تا دولت روحانی»، «بررسی وضعیت مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در استان گلستان» تشکیل شد.

گفتنی است این نشست تنها برنامه غیردولتی و تخصصی بوده که در استان گلستان جهت تکریم روز زن برگزار شد. به گفته مسوولین برگزاری این برنامه، قرار است با توجه به موارد مطروحه در این نشست، مطالبات و مسایل مهم عرصه زنان در قالب بیانیه ای تشریح و برای مسولان استانی در حوزه مرتبط ارسال شود.

در این نشست نیکان آرخی سخنگو، مهلا بهمنی رییس کمیته فرهنگی، و شیماسادات شریف الحسینی دبیر شورای مرکزی وفاق که از جمله فعالان مدنی محصل در رشته حقوق هستند، با سوالات خود بحث های میزگرد را هدایت و مدیریت می کردند. قسمتی از مهمترین سخنان حاضران در پنل های تخصصی میزگرد به شرح زیر است.

نرگس رحمانی: مشارکت زنان در دولت اصلاحات به اوج رسید

نرگس رحمانی، کارشناس علوم سیاسی پیرامون نقش زنان در ادوار تاریخی ایران، گفت: در مقایسه نسل جوان زنان قبل انقلاب و بعد انقلاب، انصافا انقلاب اسلامی زمینه مساعدی را برای پیشرفت و شکوفایی زنان فراهم کرد.

پایه گذار نخستین تشکل غیردولتی زنان در استان گلستان ادامه داد: انقلاب، زمینه ظهور زنان را با شرکت در راه پیمایی ها به صورت نمادین فراهم کرد. اما بعد انقلاب با اینکه شرایط تحصیل برای زنان تسهیل یافت، اما در بطن فعالیت های اجتماعی زنان به حاشیه کنار گذاشته شدند و نقششان کمرنگ ماند. البته فعالیت های سازمانی مثل حزب جمهوری اسلامی وجود داشت ، اما کافی نبود.

رحمانی با اشاره به جنگ هشت ساله با عراق، گفت: زمان جنگ زنان به عنوان نیرو های پشتیبان و امدادی پشت جبهه و یا در خط مقدم مشغول شدند. اما با روی کار آمدن دولت هاشمی، اولین بار بود که شهلا حقیقی یک فعال زن، بعنوان مشاور امور زنان انتخاب شد که نشان داد نگاهی دوباره در جهت پررنگ ساختن نقش زن ایجاد شده است. به این صورت بستر ها برای فعالیت های اجتماعی و مردمی زنان هم فراهم آمد.

رحمانی تصریح کرد: دولت هاشمی با وجود فضای سنگین امنیتی در واقع شروع فعالیت های زنان بود و با امضای کنوانسیون که البته تاکنون هم به تمام آن عمل نشده مشارکت زنان در زمان آقای خاتمی به اوج خود رسید. در دولت خاتمی، در زمینه های مختلف جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد زنان مشارکت سیاسی و اجتماعی جدی را تجربه کردند.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در گلستان با اشاره به دولت احمدی نژاد گفت: در 8ساله دوره احمدی نژاد، سازمان های مردم نهاد فعال که نگاه اصلاح طلبانه داشتند و بیشتر در حوزه زنان فعال بودند، مورد بی مهری قرار گرفتند و به حاشیه رانده شدند. اما نهاد مردمی هیچ وقت با تغییر دولت ها از بین نمی رود.

رحمانی افزود: جنبش زنان، در دولت روحانی نه مثل دوران اوج خود، اما توانسته دوباره کار خود را آغاز کند. امیدواریم نسل جوان با استفاده از تجربیات نسل های قبل با شناخت نقاط ضعف و قوت راه را ادامه بدهد و پیگیر مطالبات زنان باشد.

نرگس رحمانی فعال سیاسی گلستان با اشاره به عملکرد دوره های مختلف مجلس در حوزه زنان، گفت: مجلس ششم اوج اقتدار اصلاح طلبان با نگاه روشن و نزدیک به خط امام بود و پیشرفت زنان در این مجلس هم بخاطر همین نگاه بود. اگر قرار باشد آن شرایط را در مجلس بعد نیز داشته باشیم، راهی طولانی در پیش داریم.عده ای بر این باور بودند که مجلس ششم قصد براندازی نظام را داشته، در حالیکه این مجلس نه تنها دنبال استحکام پایه های نظام بود، بلکه در راستای آرمان های امام و احکام اسلامی حرکت می کرد.

unnamed

صدیقه نصیری:حضور زنان در حوزه عمومی با مرز همراه بوده است

صدیقه نصیری، عضو نخستین دوره شورای اسلامی شهر گرگان، در این میزگرد با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشستها و گفت و گوهایی، گفت: هر گامی که در جهت گفتگو برداشته می شود، باعث رونق و افزایش بار و بهره افراد است.

مشاور اسبق استاندار گلستان در امور زنان با اشاره به فضای پیش از انقلاب، گفت: در آن دوره سعی در تزریق الگوی به اصطلاح مدرن غربی بود که در تضاد با نگاه خانواده های ایرانی بود و باعث ترس از انحراف و آسیب های اخلاقی می شد. همین امر باعث شد تا عقاید و روحیه مردم جریحه دار شود و همین عامل موثر بود که با مدیریت امام منجر به آغاز یک خیزش مردمی شد. همچنین در کنار آن عوامل، بی عدالتی هایی که در این مسیر به مردم تحمیل می شد، نارضایتی عمومی را تشدید می کرد.

نصیری با اشاره به همراهی زنان و مردان در صحنه های تاریخی افزود: زنان پا به پای مردان کنار هم قرار داشتند و به دور از نگاه های جنسیتی و تفکیک طبقاتی، با دغدغه عدالت پای انقلاب ایستادند.

این کارشناس علوم تربیتی درمورد انتظار جامعه زنان پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: وقتی انقلاب شد همه منتظر بودیم که در مدیریت کلان از خانم های تحصیل کرده و کارآمد استفاده شود، اما این انتظار آنطور که باید محقق نشد. عده ای بر این نظر بودند که زن محدود به محیط خانه و فرزند آوری و فرزند پروری است، البته امام مقابل این عقیده ایستاند و بر این نظر بودند که زنان همانطور که در انقلاب به صحنه آمدند، باید در همه مقدرات کشور نیز حاضر باشند. حتی در بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه ها امام به شدت مخالفت کرد و اجازه ادامه این سیاست را نداد. اما در واقعیت حوزه های عمومی حضور زنان همیشه با مرز بوده است.

به گفته نصیری در دولت هاشمی حرکت ها به سمت وحدت و انسجام زنان رفت. نصیری افزود: در سال 1990 سند پکن حرکتی به سمت جلو برای جامعه زنان بود و نگاهی جدید به بسیاری از مشکلات زنان اعم از بهداشت؛ سواد؛ نا آگاهی از حقوق مدنی و... ایجاد کرد.

این فعال مدنی با اشاره به ادوار مختلف مجلس و دولت ها گفت: مجلس ششم اوج و تجلی حضور زنان در عرصه اجتماعی بود. اگرچه تعداد زنان در مجلس ششم نسبت به مردان بسیار ناچیز بود، اما این تعداد کم صدای بلند و انگیزه بالا داشتند و دائما در حال چانه زنی برای احقاق حقوق زنان و سایر مسائل بودند. آنها برای رسیدن به این حقوق، جلسات طولانی و زیادی با مجتهدین داشتند تا آنها را از مسائل روز زنان با خبر کنند.در مجلس ششم روی بحث هایی مثل حضانت، ارث و دیه زنان کارهای زیادی را پیگیری کردند. کنوانسیون حقوق زنان در این مجلس با بحث های طولانی پیگیری شد، گرچه ایران آن را امضا نکرد.

نصیری با اشاره به دوره های بعدی مجلس، افزود: بعد از مجلس ششم فراکسیون زنان به دلیل عدم انسجام تقریبا علیه زنان بود. نتیجه آن بحث ها هم موضوعات مطروحه ای چون ازدواج مجدد و صیغه مردان شد. در دوره بعدی مجلس وقتی قانون حمایت خانواده در حال تصویب بود و مواردی از آن دارای ایراد و نفی حقوق زنان بود، نمایندگان مجلس زن هیچ حرکتی نداشتند، در حالی که قانون داشت تصویب می شد. کسانی که مانع این مسئله شدند، نمایندگان مجلس ششم بودند که با مذاکرات پیاپی با نمایندگان و ریاست مجلس به این مهم دست یافتند. لذا هر زمان گفتگوی آرام و منطقی در جریان باشد باشد پیروزی را به همراه خواهد داشت.

عاطفه پهلوان: مطالبات زنان بعد از انقلاب با محدودیت مواجه شد

عاطفه پهلوان، از زنان اصلاح طلب استان با اشاره به فضای جامعه زنان در پیش از انقلاب، گفت: در آن زمان با توجه به نوع خانواده، حجاب را خودم در سال های انقلاب انتخاب کردم و در زمان قبل از انقلاب با محدودیت هایی که عنوان می شود، مواجه نبودم. این فعال سیاسی معتقد است دیدگاه و تفکر انقلابی تفکیک و تبعیض در خود نداشت و همه با حجاب و بی حجاب کنار هم در صحنه انقلاب حضور داشتند.

پهلوان تصریح کرد: بعد از انقلاب هم در دانشگاه، جنبش های دانشجویی و روشنفکری ادامه داشت. گروه های مختلف در دانشگاه ها دارای اتاق، تریبون و رسانه بودند، اما با گذشت زمان نگاه سنتی غالب شد. حجاب اجباری و شعارهای قبل از انقلاب کمرنگ تر شد. دیدگاه غالب و جریان تصمیم گیری برای قانون با وجود روشنفکران مذهبی در مجلس مثل مهندس بازرگان، شهید بهشتی و مطهری به سمت دیگری رفت.

عضو هیئت موسس مجمع مشورتی زنان اضافه کرد: بعد از انقلاب با افزایش محدودیت ها، بر مطالبات زنان افزوده شد چرا که واقعیت این بود که قوانین نوشته و نانوشته محدودگرا بودند. دولت هاشمی رفسنجانی بود که به این باور رسید که باید جایی برای رسیدگی به امور زنان و مطرح شدن مطالبات آنان وجود داشته باشد.

عاطفه پهلوان در مورد نقش مجلس در حوزه زنان، گفت: ارتباط و مذاکرات نمایندگان زن مجلس ششم باعث روشنگری در جامعه ایران شد. بعنوان مثال مراجع ما اطلاع نداشتند که قوانین 1400 سال پیش برای زنان روز، باعث آسیب و معضل است. یا مثلا در بحث بلوغ دختران، ارث و ... این گفتگو ها و روشنگری ها باعث به روزرسانی افکار و مطرح شدن مسائل و مطالبات زنان در سطح عمومی شد. یکی دیگر از فعالیت هایی که در مجلس ششم برای زنان صورت گرفت، نیز آشنایی آنها با حقوق مدنی خود بود.

پهلوان با اشاره به محدودیت های فعالیت مدنی در دولت گذشته گفت: در دولت احمدی نژاد، حرکت های مردم نهاد به منزله یک تهدید تلقی می شد و متاسفانه عدم تفکیک نگرش های سیاسی از فعالت های مردم نهاد توسط نهاد های امنیتی و دولتی نیز حاصل آن دوران است.

رییس سابق دفتر مطالعات استانداری با اشاره به مطالبات زنان در سطح محلی، گفت: دفتر امور بانوان استانداری را می توان به عنوان محل اصلی رسیدگی به امور زنان در سطح محلی تلقی کرد که باید ضمن بکارگیری همه نیروهای فکری و عملی به حفظ آنها نیز بپردازد، اما متاسفانه فعالیت های این حوزه آنطور که پیش بینی می کردیم، پیش نرفت. این ضعف تا حدودی بخاطر شرایط انتصاب ها با حساسیت بالا و نگاه شدید امنیتی است.

پهلوان در پایان توصیه کرد آنچه در این شرایط مهم می نماید ضرورت حضورو پیگیری قوی احیای تشکل ها برای بدست آوردن حقوق و مطالبات زنان است.

فیروزفرد: سهم زنان از فضای مجازی زیاد است

فرخنده فیروزفرد فعال حوزه مدنی در این نشست ضمن اشاره به فعال شدن فضای مجازی، گفت: در دنیای امروز با ورود فضای مجازی به زندگی مردم، الگوهای ارتباطی تغییر کرده است . این فضا باعث شده که نگرانی هایی به وجود بیاد. باید دانست که سهم زنان از کاربران مجازی سهم زیادی است.

به گفته مسوول خانه فرهنگ پرسش فضای مجازی ظرفیتی است که تهدیدها را هم در آن می توان به فرصت های طلایی تبدیل کرد. این فعال حوزه فرهنگ و هنر می افزاید: فضاهای گفتمان مجازی موجبات این را فراهم می کند که نیروی کار و انگیزه ها را بشناسیم. این فضا را باید به صورت جهت دار مدیریت کنیم و این نیرویی که بیکار مانده را تربیت کنیم و به کار بگیریم. باید این نیروها را به سمت فعالیت های داوطلبانه در حوزه بهبود شرایط-که حوزه زنان هم یکی از آنهاست-پیش ببریم. اما نباید فراموش کنیم در کنار این کار داوطلبانه از این نیروهای داوطلب باید مسئولان امر هم حمایت خود را دریغ نکنند. به عنوان مثال در حوزه زنان، دفتر امور بانوان استانداری باید آنطور که در خور جایگاه و البته اختیاراتش هست وارد عمل بشود.
کد خبر: 251128

وب گردی

وب گردی