دانشگاه علوم اقتصادی که در گذشته وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی بود درآخرین روزهای سال 93 به طور ناگهانی وبی هیچ اطلاعی با دانشگاه خوارزمی ادغام شد و در فاصله تعطیلات نوروزی سر در آن هم تغییر پیدا کرد. دانشجویان که 16 فروردین برای شروع کلاس ها به دانشگاه رفتند و با سر در دانشگاه خود که حالا دیگر نام دانشگاه خوارزمی بر آن نگاشته شده بود مواجهه شدند و این اتفاق باعث سر در گمی دانشجویان و حتی اساتید دانشگاه شد همان روز دانشجویان تصمیم گرفتند که به کلاس ها نروند و در مقابل دانشگاه تحصن کردند و خواستار پاسخ قانع کننده مسئولان بودند که متوجه شدند این موضوع در 24 اسفند 93 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسیده است.


این ادغام در حالی انجام شد که در مهر 93 پس از مطرح شدن ادغام با دانشگاه علامه طباطبایی و به دنبالش اعتراض دانشجویان، سرپرست دانشگاه اعلام کرد که ادغام لغو شده و حتی در دی ماه همان سال هیات امنا دانشگاه تصویب شد.


زمانی که هیچ کدام از مسئولان دانشگاه حاضر به پاسخگویی به دانشجویان نشدند، آن ها تصمیم به ادامه اعتراضات گرفتند. بعد از پیگیری دانشجویان و وعده های داده شده روز شنبه 22 فروردین برای حضور نماینده ای از وزارت علوم و پاسخ به سوالات دانشجویان تعیین شد. همان روز دانشجویان مقابل دانشگاه تجمع کردند و منتظر مسئولین بودند اما کسی برای پاسخگویی حاضر نشد و دانشجویان تصمیم گرفتند دو روز بعد یعنی دوشنبه 24 فروردین بار دیگر مقابل دانشگاه تجمع کنند .


در روز دوشنبه حسینی، مدیر کل شورای گسترش وزارت علوم با حضور در تجمع دانشجویان به آنها گفت: تبدیل دانشکده علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی غیر قانونی بوده و از همان سال 83 قرار بر این بوده که دانشکده علوم اقتصادی با یکی از دانشگاهای معتبر ساکن تهران ادغام شود. اما سوال دانشجویان این بود که اگر قرار بر این مهم بوده است چرا در این 10 سال این اتفاق نیفتاده است و چرا در این مدت اقدام به پذیرش دانشجو کرده است؟


اکنون تکلیف فارغ التحصیلانی که در طی این سال ها به نام دانشگاه علوم اقتصادی مدرک گرفته اند چه میشود؟


مدیرکل شورای گسترش وزارت علوم در پاسخ گفت : این اقدام و پذیرش دانشجو در طی این سالها غیر قانونی بوده، اما آیا تاوان تخلفات دولت گذشته را چند هزار دانشجوی فارغ التحصیل و همچنین دانشجویان حال این دانشگاه باید بدهند؟


همچنین  حسینی در جمع دانشجویان گفت: این ادغام عملی کارشناسی شده و جهت بالا بردن کیفیت هیات علمی و همچنین افزایش امکانات رفاهی و فضای آموزشی دانشگاه علوم اقتصادی انجام شده است اما آیا این ادغام کارشناسی شده ،با دانشگاه خوارزمی در کرج می تواند نیاز به امکانات رفاهی و همچنین فضای آموزشی دانشجویانی که در تهران تحصیل می کنند را برطرف کند؟ آیا یک دانشجویی که محل تحصیلش تهران است برای استفاده از کتابخانه تا کرج برود؟ طبق بیانیه دانشگاه خوارزمی قرار است که دانشگاه علوم اقتصادی با تمام هیئت علمی و کارکنان در این دانشگاه ادغام شود در این صورت دانشگاه خوارزمی چگونه می تواند کیفیت هیئت علمی دانشگاه را بهبود بخشد؟


در پایان این تجمع مسالمت آمیز وقتی حسینی که فقط برای قانع کردن دانشجویان آمده بود نتوانست پاسخ قانع کننده ای به دانشجویان دهد، گفت: این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به هیچ وجه لغو نمی‌شود.


دانشجویان معترض که هنوز هم قانع نشده بودند برای چهارمین بار عصر روز سه شنبه بیست و پنج فروردین همزمان با جلسه  شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. بعد از جلسه، شورای عالی انقلاب فرهنگی طی بیانیه ای تصویب ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با خوارزمی را تکذیب کرد.


 امید است با توجه به نگرانی دانشجویان برای کلاس های تشکیل نشده و آینده  مبهم تحصیلی آن ها انتظار می رود یک جواب قانع کننده و روشن از طرف مسئولین وزارت برای دانشجویانی که دانشگاه علوم اقتصادی نه خوارزمی را برای تحصیل انتخاب کرده اند داده شود.


سعید قیاسوند

کد خبر: 251187

وب گردی

وب گردی