شراره فر نژاد: به هیچ عنوان چنین پایانی را برای آریان تصور نمی کردم

تهران – ایسکانیوز:  سالهای واپسین دهه هفتاد  و آغاز دهه هشتاد، زمان درخشش پر فروغ دو گروه موسیقی در جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب ایران. گروه (کوچ )به خوانندگی علیرضا عصار، و گروه (آریان) بود. دو آلبوم عشق الهی علیرضا عصار و گل آفتابگردون گروه آریان در زمان انتشار خود تا مدت ها رکورد دار بالاترین میزان فروش آلبوم های موسیقی پاپ بودند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در آن سالها رقابت تنگاتنگی هم بین گروه کوچ و گروه آریان در عرصه برگزاری کنسرت جریان داشت. تا مدتها این دو گروه علاوه بر رکورد داری در زمینه فروش بالای آلبوم از بالاترین میزان استقبال هوادارن از اجراهای زنده هم برخور دار بودند. این دو گروه قادر بودند تا در طی  پانزده شب با سی اجرا صندلیهای سالن میلاد نمایشگاه بین المللی را از هوادارن پر کنند. عده بسیاری موفقیت و  شهرت کم نظیر گروه اریان را مدیون آلبوم اول این گروه یعنی گل آفتابگردون و طرح جلد ان میدانند.

150638808344740_100001958641446_301416_623398_n

در عرصه موسیقی پاپ بعد از انقلاب،  آلبوم گل افتابگردون اولین آلبومی بود که بر روی جلد آن عکس سه نوازنده زن به چشم می خورد. که به اعتقاد بسیاری از مهم ترین علت های اقبال این گروه در روزهای اول حضور خود در موسیقی ایران بود.

شراره فر نژاد نوازنده گیتار،و از همخوانان این گروه یکی از این سه بانوی جوان آن روزها بود. او متولد 1354 است و علاوه بر موسیقی به عکاسی هم می پردازد.هنگامی‌که پیام صالحی و علی پهلوان گروه آریان را ایجاد کردند از دوستان خود برای همکاری دعوت به عمل آوردند. در ابتدا شهروز فرنژاد قرار بود به گروه ملحق شود که بنا به دلایلی این امر میسر نشد. سپس از شراره فرنژاد و دخترخاله‌های ایشان سحر کاشمری و ساناز کاشمری برای همکاری در این گروه موسیقی به عمل آوردند.

انتشار آلبوم خداحافظی گروهآ آریان که بنوعی اعلام رسمی انحلال این گروه هم بود. بهانه ای شد تا با شراره فرنژاد به گفت و گو بنشینیم. که می خوانید.

 

sharareh-farnejad-biographya-com-2

  * شما هم عکاسی می کنید و هم کار موسیقی. کدام یک برای شما اولویت اول را دارد. بعبارت دیگر. شراره فر نژاد خود را عکاس میداند یا موسیقیدان؟

- مدتی است فعالیت عکاسی ندارم. اما این به این معنا نیست که عکاسی دیگر علاقه من نباشد. قدری بواسطه درگیری ها و مشغله ها از عکاسی دور شده ام.

* به این ترتیب شما هنرمندی هستید با نگاه ویزوال و ذهنی با موزیکالیته بالا. تفکر استتیک و یا زیبایی شناسانه شما بیشتر تحت تاثیر کدام یک از این خصیصه ها قرار گرفته است؟

- من بیشتر تصویر گرا هستم. اجازه بدهید راحت تر بگویم ترجیح میدهم یک فیلم ببینم تا اینکه یک کتاب بخوانم. تصویر به اعتقاد من حتی موسیقی را شنیدنی تر می کند. بسیاری از ترانه ها در دنیا هم بواسطه کلیپ های چشم نواز و زیبایشان مطرح می شوند و در بین مخاطبان محبوب می شوند.

* این ذهن تصویری شما قاعدتا باید روی موسیقی شما هم تاثیر گذاشته باشد. اینطور نیست؟

- دقیقا. من بیشتر در زمانی که اجراهای صحنه ای هم داشتیم کل جریان را از نظر نگاه مخاطب دنبال می کردم. و برای من مهم بود که حدس بزنم مخاطب با چه چیزی روبرو خواهد شد

 * خب این قدری جریان را دکوراتیو می کند. منظورم دکور صحنه نبود. بیشتر دوست داشتم بدانم ذهن خلاقه شما در مواجهه با متن و یا فرم و یا محتوای نقش بسته چگونه برخورد می کند؟ این متن ترجمه تصویری شده و در قالب اثر شما نقش می بندند و یا به صورت مفهوم در لابلای نغمات و نت های شما جاری می شود؟

- من هم منظورم این نبود که به پرداختهای دکوراتیو اجرا دقت می کنم. من بیشتر بر روی جریانی که به صورت توالی تصویر در مقابل چشمان مخاطب و جاری در جریان سیال موسیقی بسط می یابد تمرکز می کنم.

 

16439641716437059354

* آریان با آخرین آلبوم خود از صحنه موسیقی ایران خداحافظی کرد. آیا قبول دارید مرگ تدریجی گروه آریان از خیلی وقت قبل و بواسطه  فقدان خلاقیت و در افتادن در دام تکرار آغاز شده بود؟

به هیچ عنوان حرف شما را قبول ندارم. آریان هرگز دچار بحران خلاقیت نشد. مرگ تدریجی آریان از 4 سال قبل بواسطه درافتادن در دام منیت ها و اعمال نظر های شخصی یک نفر – و تنها یک نفر – آغاز شد.

* قدری گیجم کردید. بیشتر توضیح بدهید لطفا.

- آریان تا زمانی که بشکل گروهی اداره می شد و همه ما حق داشتیم نظراتمان را بگوییم عالی بود. اما از حدود چهار سال قبل علی پهلوان تک رویها و رفتارهای خودسرانه خود را در پیش گرفت. به جرات می گویم مرگ آریان تنها یک دلیل داشت. آنهم رفتار سرشار از منیت و تک روی های علی پهلوان بود.

* آخر چطور می توان حرف شما را پذیرفت. آریان تجربه جدا شدن از اولین نوازنده گیتار باس خود را داشت. پس از آن محمد رضا گلزار و نینف امیرخاص هم از گروه جدا شدند. یعنی نمی شد علی پهلوان را از گروه اخراج کنید؟ اخراج علی پهلوان از گروه، برای آریان تاوان بیشتری از  جدایی محمد رضا گلزار و نینف امیر خاص برای آریان داشت؟

- تردیدی ندارم که اثار نینف و علی عامل بسیار مهمی در موفقیت  آریان از ابتدا تا انتها داشت. اما به هیچ عنوان جدایی محمدرضا گلزار از آریان را برای آریان ضایعه ای جبران ناپذیر نمی دانم. محمد رضا گلزار بواسطه آریان مطرح شد و و بعد از جدایی از آریان وارد سینما شد. در زمان حضور محمد رضا گلزار در آریان او به هیچ عنوان چهره کاریزماتیک آریان و یا یک ابر ستاره نبود.

* من پاسخ خودم را نگرفتم. چرا علی پهلوان را از گروه اخراج نکردید؟

- جریان به این سادگی ها هم نیست. اگر مشکل صرفا علی بود بله حرف شما درست بود. متاسفانه محسن رجب پور ( تهیه کننده) و علی پهلوان دست به دست هم دادند تا آریان را نابود کنند.

* این جریان چه ربطی به محسن رجب پور دارد؟

- آریان از همان ابتدا اشتباه فاحشی کرده بود. تمامی امتیازات آن در دستان محسن رجب پور بود. و متاسفانه این اواخر محسن رجب پور و علی پهلوان با هم دست به یکی کردند. علی تک روی میکرد و از طرفی رجب پور هم حمایتش می کرد. تبانی پهلوان و رجب پور حکم مرگ آریان را امضا کرد.

* بعد از آریان برای ادامه فعالیت های موسیقی خود چه برنامه ای دارید؟

- هرگز فکر نمی کردم آریان چنین پایانی داشته باشد. پایان کار آریان غافلگیرم کرد. دوست ندارم فعلا در این باره حرفی بزنم . اما فقط همینقدر بگویم که با همکاری برخی از دوستان قدیمی و جدید برنامه هایی داریم که در زمان خودش از آن با خبر خواهید شد.

* یعنی باز هم فعالیت شما در فرمت گروهی خواهی بود؟

- من زن هستم و در ایران اجازه تکخوانی ندارم. طبیعی ست تنها راه ادامه فعالیت من به شکل گروهی باشد.

* فکر میکنید تا چه زمان زیر سایه آریان باقی بمانید؟

- باقی ماندن در زیر سایه آریان !!!! سوال خوبی بود. تا حالا به این مورد فکر نکرده بودم. اما الان که فکر می کنم می بینم اصولا زیر سایه آریان ماندن را دوست خواهم داشت. دلم میخواهد سایه گروه آریان بالای سر موسیقی من بماند.

گفت و گو: علیرضا ایرانی نژاد

 


کد خبر: 251265

وب گردی

وب گردی