تهران- ایسکانیوز: سخنان و اخبار دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر بر این مبنی بود که حضور ۱۸ تهیه کننده معتبر در ایران قطعی و است و فروش بلیت بخش بین الملل جشنواره فیلم فجز از ۲ اردیبهشت آغاز می شود.همچنین وی اعلام کرد که نیکی کریمی و رضا میرکریمی در بخش سینمای جهان و نگار جواهریان و منوچهر محمدی در بخش جلوگاه شرق در کنار داوران خارجی قرار می گیریند.


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر که صبح امروز موزه سینما برگزار شد، درباره دلیل استقلال بخش بین الملل از بخش ملی جشنواره فیلم فجر و همچنین سابقه برگزاری همزمان آن گفت: در بازنگری ها به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم در حوزه بین الملل به شکل کج دار و مریض رفتار کنیم، اتفاق خاصی برای سینمای ایران جز آنچه در سی و دو دوره قبل رخ داده نمی افتد.


وی ادامه داد: تلاشی که در دوره های مختلف جشنواره انجام شده است، مرور آثار خارجی در ایران با توجه به محدودیت های نمایشی بود.


عکس


رضاداد اظهار کرد: بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تا دوره مدیریت مرحوم سیف الله داد به شکل غیررقابتی بود.


وی تاکید کرد: آن زمان امکان دسترسی آسان به فیلم ها با فاصله زمانی کوتاه نبود و البته شبکه نمایش خانگی هم تا این حد گسترده نشده بود. به همین دلیل این امکان فراهم می شد که جشنواره مروری بر فیلم های خارجی داشته باشد و این بخش قابل قبول بود.


رضاداد در عین حال خاطرنشان کرد: در این بخش، اگرچه تلاش های بسیاری زیادی برای شناسایی فیلم های مناسب برای بخش بین الملل جشنواره فجر انجام می شد اما نهایتا نتیجه چندان مثمر ثمر نبود؛ چرا که هم رسانه ها و هم فیلمسازان در جریان برگزاری جشنواره، کاملا درگیر بخش ملی بودند.


وی افزود: از سال ۸۲ این دغدغه جدی وجود داشت که بخش بین الملل بهتر دیده و استانداردتر برگزار شود و در عین حال جامعه رسانه ای، منتقدان و مخاطبان هم بتوانند بیشتر از این بخش استفاده کنند.


دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: تلاش های بسیار زیادی در این سال ها تا امروز برای هرچه بهتر برگزار شدن بخش بین الملل جشنواره انجام شده است.


رضاداد تصریح کرد: شرایط جشنواره هم البته گاهی به بخش بین الملل آسیب هایی می زده؛ چرا که طبیعتا اولویت های برگزارکنندگان کمابیش اولویت های سینمای ایران بود.


وی یادآور شد: از ابتدای برگزاری جشنواره سی و دوم به این تفکیک بخش فکر کردیم. جلساتی برگزار کردیم که اگر امکان دارد برای همان دوره اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره نخواستیم شتاب زده و بدون کار کارشناسی کافی تغییرات مورد نظرمان را اعمال کنیم.


اعلام اسامی فیلم های ایرانی بخش های رقابتی بین الملل فیلم فجر


همچنین علیرضا رضاداد گفت: دو فیلم از فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ برای دو بخش سینمای سعادت و جلوه گاه شرق، دو فیلم از بخش نگاه نو و دو فیلم هم از دو فیلمساز جوان سینمای ایران که در بخش ملی حضور نداشتند در بخش های رقابتی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.
وی یادآور شد: فیلم های خداحافظی طولانی فرزاد موتمن و مزار شریف در بخش سینمای سعادت، ۳۶۰ درجه سام قریبیان و بدون مرز امیرحسین عسگری نیز در بخش جلوه گاه شرق حضور دارند؛ همچنین فیلم های قندون جهیزیه از علی ملاقلی پور و در دنیای تو ساعت چند است به کارگردانی صفی یزدانی، من دیگه گو مارادونا هستم به کارگردانی بهرام توکلی و اعترافات ذهن خطرناک من نیز در بخش سینمای هنر و تجربه انتخاب شده اند.


دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به بخش های مختلف بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره در ۷ روز برگزار می شود و ۱۱ فیلم خارجی و سه فیلم ایرانی در دو بخش رقابتی جشنواره به نام های سینمای سعادت و جلوه گاه شرق حضور دارند. همچنین در بخش هنر و تجربه نیز تعدادی فیلم به نمایش درخواهند آمد.

رضاداد ادامه داد: حاصل تلاشی که برای دریافت آثار انجام شد، دریافت ۳۰۰ فیلم سینمایی و تعدادی فیلم کوتاه و مستند بود.

وی تاکید کرد: جشنواره در سه بخش رقابتی (سینمای سعادت ۱۴ فیلم، جلوه گاه شرق ۱۴ فیلم، هنر و تجربه ۱۲ فیلم غیر ایرانی و ۲ فیلم ایرانی) برپا می شود. در بخش غیررقابتی نیز شاهد نمایش آثار روز دنیا، بخش فیلم کوتاه و مستند، مرور آثار فرانچسکو رزی و هفته فیلم دو کشور ترکیه و چین خواهیم بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای چین و ترکیه که پیوندهای ساختاری با ایران دارند، در دو دهه اخیر توفیقات اقتصادی و فرهنگی خوبی در سینمای جچهان پیدا کرده است که در این دوره می توانیم روی این تجربیات و اشتراکات توجه کنیم.

رضاداد توضیح داد: امسال تلاش مان بر این است که گامی عملی تر در بستری اجرایی تر در حوزه تولید مشترک برداریم. فکر می کنیم هم در ترکیه و هم در چین زمینه این تولید مشترک وجود دارد و به همین دلیل این دو سینما را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به زمزمه هایی درباره حضور دو فیلم خارجی مطرح در جشنواره اظهار کرد: دو فیلم خارجی دیگر از جمله این آثار است؛ نسخه نهایی این دو فیلم تا چند روز آینده به دست ما برسد که در این صورت در بخش سینمای سعادت به نمایش درخواهد آمد.

رضاداد در ادامه گفت: بخش فیلم کوتاه و مستند به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد چرا که جشنواره های تخصصی ان ها به این دو بخش توجه ویژه ای خواهند داشت و در دوره های آتی درباره رقابتی یا غیررقابتی بودن تصمیم خواهیم گرفت.

وی توضیح داد: دوستان فیلم کوتاه، ایده ای به ذهن شان رسید که فیلم های تولید شده در کارگاه های آقای کیارستمی در خارج از کشور جمع اوری و به نمایش درآید. با تلاش زیاد اینکار انجام شد و فکر می کنم این اتفاق، شروع خوبی برای نمایش آثار برگزیده کارگاه های آموزشی سینماگران ایرانی در خارج از کشور است.

دبیر جشنواره فجر اظهار کرد: آغاز جشنواره فجر با این کارگاه هاست که آقای کیارستمی هم در افتتاحیه آن حضور دارند. ضمن آنکه پنج نفر از سازندگان خارجی این فیلم ها به ایران سفر خواهند کرد.

حضور ۱۸ تهیه کننده معتبر در ایران
در ادامه مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از حضور ۱۸ تهیه کننده معتبر دنیا در ایران در ایام برپایی این رویداد خبر داد.


آرش امینی اظهار کرد: علاوه بر برگزاری ۸ کارگاه تخصصی سینمایی، ۱۸ نفر از تهیه کنندگان معتبر که سابقه تهیه مشترک با کشورهای آسیایی داشته اند در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر به تهران می آیند.
وی یادآور شد: یک تور دو روزه برای این تهیه کنندگان در نظر گرفته شده و این سینماگران همراه با تهیه کنندگان ایرانی از لوکیشن های متعدد ایرانی بازدید خواهند کرد و نشست هایی را برگزار می کنند.
مدیر بخش بین الملل سازمان سینمایی توضیح داد: همچنین کتابچه ای برای معرفی سینمای ایران با اطلاعات به روز برای میهمانان خارجی تهیه خواهد شد. این کتاب شامل تمام اطلاعات سفر به ایران، سازمان های سینمایی دولتی و خصوصی در ایران و رویه ساخت فیلم و... در این کتاب به طور خلاصه جمع اوری شده است.
امینی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی مدیران سینمایی کشورهای منطقه توضیح داد: یکی از برنامه های ما، برگزاری هم اندیشی مدیران سینمای کشورهای منطقه و بحث پیرامون تولید مشترک و موانع سر راه خواهد بود. مدیران سینمایی از کشورهای روسیه، سوریه، تاجیکستان، قزاقستان، پاستان، عراق و... در نشستی یک روزه به دبیری علیرضا شجاع نوری و با حضور ریاست سازمان سینمایی برگزار می شود.
وی گفت: در این نشست های تلاش می شود که نهایتا به تفاهیمی درباره تولید مشترک و رفع موانع برسیم و در آینده نیز بتوانیم به سمت ایجاد صندوق تولید مشترک برویم.
علیرضا رضاداد نیز در این باره اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در سال های گذشته این بود که هیچ وقت از الف تا ی رویه تولید در سینمای ایران به شکل مکتوب وجود نداشت که با این کتاب این مشکل حل می شود.
وی ادامه داد: همچنین باید گفت که کارگاه های آقای کیارستمی در خارج از کشور توسط آقای محمودرضا ثانی به زبان انگلیسی مستندنگاری شده است که عرضه خواهد شد. ویژه نامه و کتابی درباره سینمای ترکیه، دو کتاب راهنمای بازار، ۸ شماره بولتن جشنواره و... در اختیار اصحاب رسانه و مهمانان جشنواره گذاشته خواهد شد.
دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: علاوه براین تلاش می شود در روز نخست جشنواره اطلاعات کامل مهمانان در اختیار رسانه ها گذاشته شود و مترجم هایی هم برای کمک به رسانه ها به کار گرفته می شود.


نمایش ویژه فیلم محمد (ص) برای میهمانان بخش بین الملل فیلم فجر
دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر از نمایش فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی برای میهمانان بخش بین الملل جشنواره فجر خبر داد.
علیرضا رضاداد اظهار کرد: با آقای مجید مجیدی مذاکره شده و قرار است فیلم «محمد (ص)» یک نوبت نمایش برای میهمانان خارجی داشته باشد.


وی یادآور شد: در هر صورت بعضی از میهمانان خارجی پژواک این فیلم را شنیده بودند و درخواست دیدن «محمد (ص)» را داشتند که آقای مجیدی هم پذیرفتند.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همچنین ۳۵ فیلم ایرانی در یکی از سالن های پردیس ملت برای مهمانان خارجی به نمایش درخواهد آمد.

رضاداد تصریح کرد: ما فیلم ها را با دقت بسیار بیشتری انتخاب کردیم و واقعا درصد زیادی از فیلم ها نیازی به ممیزی نداشتند.

منتقدان خارجی به ایران می آیند


در ادامه دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر از حضور منتقدان خارجی در ایران و برگزاری نشست های خبری به زبان انگلیسی خبر داد.
رضاداد  توضیح داد: پنج نشست برای سینمای ترکیه پیش بینی شده است. آقای دکتر لاله به عنوان یکی از پژوهشگران سینمای ایران مدیریت این بخش را برعهده دارند و با سینماگرانی از ترکیه هماهنگی هایی انجام شده است. شبیه به همین تلاش برای سینمای چین هم انجام شده است.


وی یادآور شد: همچنین فیلم هایی در بخش فرانچسکو رزی به نمایش در می آید که بر اساس اعلام آقای علیزاده ۱۹۶ فیلم در حال آماده سازی است.


دبیر سی وسومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد:امسال برای اولین بار برای تمام فیلم های بخش مسابقه دعوت نامه عوامل فرستادیم و بیش از ۹۰ درصد فیلم ها در هنگام نمایش با عوامل شان حضور پیدا می کنند و در نشست های مطبوعاتی ۴۵ دقیقه ای شرکت می کنند.


وی ادامه داد: همچنین تعدادی از منتقدین شناخته شده از سینمای جهان به ایران دعوت شده اند تا در نشست های مطبوعاتی حضور پیدا کنند و تعاملی با رسانه های ایرانی داشته باشند. دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: همچنین قرار شد برای چند منتقدی که در فیپرشی عضو هستند، نشستی با منتقدان ایران داشته باشند و گفت وگوهایی با هم داشته باشند.


رضاداد ادامه داد: حضور این منتقدان به ما کمک می کند که بتوانیم رشد کیفی در استاندارد های جشنواره داشته باشیم.


به گفته وی، جلسات نقد فیلم ها به زبان انگلیسی و با گوشی های ترجمه همزمان برگزار خواهد شد.


دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: این فرصت خوبی را ایجاد می کند که بتوانیم تعامل بسیار خوبی را هم در بخش رسانه ای ایجاد کنیم.


در ادامه مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: در ایام برگزاری بخش بین الملل فیلم فجر ۱۵ تا ۲۰ منتقد سینمایی و خبرنگار خارجی در ایران حضور می یابند و دو نشست هم اندیشی با حضور رسانه های ایرانی و خارجی برگزار می شود.
سید احد میکائیل زاده در نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر افزود: رویه ای که در بخش ملی برای شبکه های رادیویی و تلویزیونی در نظر گرفته شده بود، در پردیس ملت هم برای رسانه های ایرانی و خارجی در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: همچنین تمام نشست های خبری به زبان انگلیسی و با حضور تمامی این رسانه ها برگزار می شود.
مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فجر یادآور شد: همچنین دو نشست به منظور هم اندیشی با حضور رسانه های ایرانی و خارجی برگزار می شود.
میکائیل زاده در ادامه گفت: ۱۵ تا ۲۰ منتقد و اصحاب رسانه خارجی به همراه رسانه های ایرانی و خارجی مقیم و غیرمقیم، جشنواره را پوشش خواهند دارد و در این بخش تلاش بسیار زیادی شده است.


پاسخ دبیر جشنواره به خبرنگار لس آنجلس تایمز


در ادامه علیرضا رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره اینکه چه زمانی قرار است بخش خصوصی در یک رقابت آزاد فیلم خارجی متناسب با فرهنگ ایران را در سینماها به نمایش در آورد اظهار کرد: حتما می دانید که یکی از انگیزه های شکل گیری جشنواره ها در دنیا این است که فیلم هایی در جریان عمومی سینمای صنعتی چندان امکان توفیقی پیدا نمی کردند.


وی یادآور شد: عده ای از کسانی که اهل فکر بودند، جشنواره هایی را پدید آورند و امروز وقتی ریشه های جشنواره کن یا برلین را می بینید، بر اساس این نیاز شکل گرفته انند.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: این موضوعی که مورد سوال قرار گرفت، یکی از مشکلات سینمای ایران است. ما به لحاظ باورهای مان هیچ ملاحظه ای بابت نمایش فیلم خارجی نداریم اما از نظر ظرفیت های نمایشی دچار محدودیت جدی هستیم.

رضاداد توضیح داد: این محدودیت امروز خودش را به شکل دیگری به سینمای ایران تحمیل می کند و کتمان نشدنی است. پس اگر می خواهیم از صنعت سینمای داخلی خودمان حمایت کنیم نمی توانیم درها را باز بگذاریم و نمایش بی حد و حصر فیلم های خارجی را داشته باشیم چرا که در این صورت با سرعت زیاد به سمت آنچیزی می رویم که در سال های ۵۵ تا ۵۷ اتفاق افتاد.

رضاداد تاکید کرد: به نظر می رسد برای این منظور باید حرکت آرامی در این مسیر داشته باشیم و البته از نظر زیرساخت ها هم خودمان را تقویت کنیم تا به حداقل دو هزار سالن نمایشی در کشور برسیم.

فروش بلیت بخش بین الملل جشنواره فیلم فجز از ۲ اردیبهشت


در ادامه این نشست دبیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از آغاز فروش بلیت آثار حاضر در بخش بین الملل فجر از دوم اردیبهشت خبر داد.
وی اظهار کرد: سازمان جشنواره های جهانی برای جشنواره های مختلف درجاتی تنظیم کرده است. فکر می کنم شاید خیلی به نفع مان نباشد که بر آن اساس رفتار کنیم.


دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که جشنواره های الف دنیا دارند، این است فیلم ها نخستین نمایش شان را در آن جشنواره ها خواهند داشت و توفیقات اقتصادی بسیار قابل توجهی را از محل اکران در آن کشور دریافت می کنند. به هر صورت به دلیل کمبود سالن، منابع و... فعلا نمی توانیم به این بخش فکر کنیم.


رضاداد تاکید کرد: باید اجازه دهیم جشنواره فیلم فجر در چند دوره به همین صورت برگزار شود و انتظار حرکت به سمت جشنواره های الف جهانی را نداشته باشیم چرا که شاید نتوانیم انتظاراتی که از این جشنواره ها را وجود دارد را تامین کنیم.


وی در ادامه از فروش بلیت آثار حاضر در بخش بین الملل فیلم فجر خبر داد و گفت: همانند سینمای ایران پیش فروش بلیت ها به صورت تک سانس خواهیم داشت و فروش این بلیت ها از دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

کد خبر: 251543

وب گردی

وب گردی