تهران-ایسکانیوز: بحران‌های زیست‌ محیطی یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت ها در سال های گذشته به حساب می آید و حل این بحران ها فقط با تلاش یک کشور به دست نمی آید.
تالاب‌هایی که در ایران بر اثر خشکسالی به وجود آمده اند به منشأ اصلی ایجاد گردوغبار در ایران و تعدادی از کشورهای همسایه تبدل شده‌، تالاب هامون یکی از همین تالاب هاست که به همکاری ایران و افغانستان برای ادامه حیات و جلوگیری از خطر خشکسالی نیازمند است.
امروز اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ایران می آید. در آستانه ورود او به کشور تعدادی تشکل‌ زیست‌محیطی در ایران بیانه ای را برای تقدیم به روسای دو کشور آماده کرد ه اند. این بیانه شامل هشت در خواست است. که عمده درخواست ها مربوط به احیا تالاب های هامون می شود. این بیانه به امضا سه تشکل زیست محیطی در افغانستان هم رسیده ونزدیک به 100 تشکلآن را امضا کرده اند.

تالاب هامون
امیر رفیع، عضو کنوانسیون حفاظت تالاب ها در ایران و از اعضای امضا کننده این بیانیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در مورد مسمر ثمر بودن این بیانیه گفت: خیلی امیدواریم که این بیانیه مسمر ثمر باشد زیرا توسعه منطقه هامون برای توسعه هر دو کشور مهم خواهد بود.
او در این مورد افزود: توسعه ای که با حل بحران تالاب های هامون اتفاق خواهد افتاد فقط توسعه اقتصادی نیست و این مسئله موجب گسترش روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو کشور خواهد بود.
رفیع در مورد اینکه چگونه این نامه به امضاء سه تشکل در افغانستان رسیده گفت: در استان سیستان و بلوچستان ارتباطات خونی وخانوادگی زیادی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد با توجه به این ارتباطات دوسویه امکانی به وجود آمد که بیانیه به امضاء چند تشکل زیست محیطی در افغانستان هم برسد.
امیر رفیع افزود: با توجه به اینکه در بحران تالاب های هامون هر دو کشور تحت تاثیر قرار گرفته اند، مردم دو منطقه علاقمند به رفع این مسئله هستند.
عضو کنوانسیون تالاب ها با اشاره به خواسته هایی که در بیانیه ذکر شده، گفت: در منطقه هامون هیچ کدام از عوامل جدا از هم نیستند و وضعیت دریاچه های هامون نمایی کلی از شرایط موجود در آن منطقه ارائه می دهد.
او افزود: اگر آمایشی در این منطقه اتفاق افتد، تمام برنامه های توسعه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد به همین دلیل نمای کلی بیانیه درمورد توسعه منطقه و باروری و شکوفایی دریاچه های هامون است که اگر مورد توافق قرار گیرد باعث رشد و شکوفایی منطقه خواهد شد.
رفیع خاطر نشان کرد: در این بیانیه از دو رئیس جمهور خواسته شده که پیمان های بین الملل را مد نظر قرار دهند و به مفاد آن پای بند باشند و از قوانین و پیمان های بین المللی برای توسعه پایدار بین دو کشور بهره گیرند.
امیر رفیع در مورد پیشنهاد «روز هامون» گفت: در بیانیه پیشنهاد داده شده، که روز دیدار دو رئیس جمهور، «روز هامون» نامیده شود و نامگذاری این روز سرمنشایی باشد برای به وجود آمدن مناسبات مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و سیاسی.
او در پایان افزود: در حال طراحی نشان ویژه ای برای این روز هستیم.

 
کد خبر: 251698

وب گردی

وب گردی