تهران-ایسکانیوز: امیدوار رضایی نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان و چهارمحال بختیاری در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز، در خصوص اقدامات لازم برای پیگیری طرح ریزگردها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: یکی از مواردی که در سفر آخر دکتر میرزاده به استان خوزستان در سال 93 به تصویب رسید، مرکز تحقیقاتی بررسی ریزگردها بود که دستور این کار به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز از سوی دکتر میرزاده داده شد.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان با اشاره به تصویب مرکز بررسی ریزگردها اظهار داشت: مقدمات لازم برای شروع به فعالیت این مرکز تحقیقاتی انجام شده است تا از امسال این کار را پیگیری کنیم.

وی افزود: هماهنگی بین بخشی در دانشگاه اهواز و متخصصان و کارشناسانی که در این زمینه کار کردند، صورت خواهد گرفت. همچنین ارتباط بین استانی و بین دانشگاهی از جمله بین دانشگاه اصفهان که در رابطه با این موضوع تحقیقاتی انجام داده است با هماهنگی بین دانشگاه ها و بین ارگانی در استان صورت خواهد گرفت.

رضایی

رضایی با بیان اینکه تا امروز اقدامات عملی در خصوص ریزگردها صورت نگرفته است، تصریح کرد: به خاطر این که این مرکز یک مرکز تحقیقاتی است بنابراین این مرکز باید در درجه اول اطلاعات و تحقیقاتی که تاکنون در زمینه ریزگردها صورت گرفته است را جمع آوری کند و تیم کارشناسی و کارگروه‌ها را تشکیل دهد. علاوه بر آن هماهنگی های بین بخشی نیز باید صورت گیرد تا ما در آینده شاهد نتایجی باشیم که از سوی این تیم تحقیقاتی در رابطه با ریزگردها عملی و اجرایی می شود.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان در خصوص مدت زمان پیشبینی شده برای اجرایی شدن نتایج بررسی‌ها در این مرکز تحقیقاتی بیان کرد: فرق دانشگاه با سایر مراکز در این است که بر اساس کار کارشناسی، کار تحقیقاتی و صبر و حوصله اظهارنظر می کند. لذا این کار، کار دراز مدتی است چراکه نظریات کارشناسی مختلفی در این مورد وجود دارد و طبیعتا باید بررسی های دقیقی صورت گیرد.

وی در رابطه با تجمیع واحد خرمشهر و مرکز بین المللی خلیج فارس با عنوان واحد بین المللی خرمشهر(خلیج فارس) اظهار کرد:  ایجاد مرکز بین المللی خرمشهر به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد منعکس شده و چون این مرکز مرکز جدید در دانشگاه آزاد است که هم به خود شهر خرمشهر و هم به کشورهای همسایه با توجه به پتانسیل هایی که وجود دارد سرویس می دهد ما منتظر هستیم ابلاغیه سازمان مرکزی به ما برسد تا کارمان را بر اساس یک مرکز بین المللی شروع کنیم.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جذب هیئت علمی در این مرکز بین المللی بیان داشت: جذب هیئت علمی بستگی به چارتی دارد که سازمان مرکزی چگونه و با چه سیاستی طراحی کند تا ما بر اساس آن هیئت علمی و کادر را مشخص کنیم.

معاون قوانين مجلس شورای اسلامی در خصوص مرکز پژوهشگاه تحقیقاتی نفت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: این طرح چون پیش از بین المللی شدن دانشگاه اهواز ابلاغ شده جلوتر است و هماهنگی های لازم برای ایجاد آن صورت گرفته و در حال فعالیت است و ما امیدواریم که در آینده ای نزدیک شاهد نتایج علمی این مرکز تحقیقاتی باشیم.

وی در خصوص پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برای ایجاد رشته های چند نظمی بیان کرد: رشته های چند نظمی نظیر پتروشیمی، انرژی صلح آمیز هسته ای و همچنین رشته مهندسی انرژی از جمله رشته هایی هستند که استان خوزستان پتانسیل بالایی برای ارائه آن در دانشگاه دارد.

امیدوار رضایی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز علاوه بر رشته های مربوط به انرژی نفت رشته های دیگر در زمینه انرژی های بادی و خورشیدی را در دستور کار دارد تا به عنوان رشته چند نظمی در دانشگاه ارائه کند.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان با بیان اینکه ایجاد رشته های چند نظمی نیاز به یک مرکز هدایت کننده دارد گفت: رشته های چند نظمی نیاز به یک مرکز هدایت کننده دارد تا به واحدهای دانشگاهی اطلاعات دهند و آنها را با نیازسنجی ها و مطالعاتی که دارد تشویق، کمک و هدایت کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایجاد رشته های چند نظمی در کشور ضرورت جدی دارد، اظهار کرد: ما امروز با وجود اینکه از چشم انداز 20 ساله 8 سال گذشته و این موضوع یکی از موارد مورد تأکید در این چشم انداز بوده است در زمینه ایجاد رشته های چند نظمی از دنیا عقب هستیم. البته در خصوص رشته های چند نظمی اقدامات خوبی نظیر ایجاد رشته های انرژی هسته ای، نانوتکنولوژی، بایدتکنولوژی، آی تی و هوافضا شده است اما پتانسیل کشور و دانشگاه ها و بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی با وسعت و استعدادهایی که دارد می تواند بیش از این در خصوص ارائه رشته های چند نظمی کار کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: رشته های سنتی تا زمانی جوابگوی نیازها است و از این به بعد کسی برنده خواهد بود که بتواند در رشته های چند نظمی موفق باشد. تلاش خوبی برای ایجاد رشته های چند نظمی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته ولی باز نسبت به نقطه ایده آل عقب هستیم.

وی در خصوص بازار کار این رشته های چند نظمی گفت: بسیاری از نیازها بالقوه است که باید آن را برای مردم بواسطه فرهنگسازی و روشنگری و نشان دادن اهمیت این رشته های چند نظمی بالفعل کرد.

رضایی با تأکید بر ضرورت ایجاد رشته‌های چند نظمی بیان کرد: توسعه کشور ضرورت بسیاری به ایجاد رشته های چند نظمی در دانشگاه ها دارد و دستگاه های مختلف باید درک کنند که با تخصص های قبلی نمی توانند نفت، پزشکی و بسیاری از رشته های دیگر را به پیش برند.

وی ادامه داد: زمانی که این تفهیم صورت گیرد خود دستگاه ها اعلام نیاز خواهند کرد و رفع این اعلام نیاز توسط دانشگاه صورت میگیرد. لذا دانشگاه باید بسترسازی های لازم را انجام دهد و به جامعه به خصوص دستگاه های اجرایی بفهماند که وجود این رشته ها مورد نیاز است تا دانشگاه ها نیرو و استاد در این رشته  تربیت کند و مقدمات لازم را فراهم آورد.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان اظهار داشت: با ایجاد مقدمات برای ارائه و رشته های چند نظمی حتما بازار کار آنها نیز بوجود خواهد آمد بویژه که ما بر این عقیده داریم که رشته های چند نظمی را ایجاد کنیم که بازار کار نیاز اجتماعی و یا تحولات علمی دنیا به ما دیکته می کنند.

امیدوار رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در رشته‌های علوم انسانی نیز رشته‌های چند نظمی ایجاد خواهد شد، بیان کرد: حتما به صورت بالقوه در علوم انسانی نیز این رشته های چند نظمی وجود دارد همان طور که امروز رشته هایی نظیر فلسفه و.... در علوم انسانی از رشته های دیگر به وجود آمده اند.  ما باید به سراغ آنها برویم و رشته ها را مورد بازنگری قرار دهیم و تغییر اساسی در جهان بینی آموزشی  داشته باشیم.

 
کد خبر: 251838

وب گردی

وب گردی