تهران- ایسکانیوز: مجيد حقيقي خالق مجسمه‌ هاي شهري در ايران و ديگر كشورهاي دنيا معتقد است از الويت هاي فضاي شهري امروز توجه مسئولين به جانمايي آثار هنري است.


 به گزارش ایسکانیوز، مجيد حقيقي معتقد است كه در خصوص جانمايي مجسمه هاي شهري   ضعيف عمل مي‌شود. وي در اين باره  گفت: اقدامات اخير شهرداري در خصوص ايجاد فضاي شهري با بهره‌گيري از مجسمه هاي شهري مطلوب است وليكن درباره جانمايي آثار ضعيف عمل مي  شود. اگر اثر خوبي اجرا شود وليكن در جاي مناسبي تعبيه نشود؛ به هيچ وجه  فضاي خوب و دل انگيزي براي  شهر و شهروندان ايجاد نخواهد كرد.


وي در ادامه افزود:  يكي از اشكالات كار اين است كه بعد از اينكه  بناها و فضاي شهري  كامل شدند آن وقت كارشنانسان هنري شهرداري به فكر نصب مجسمه شهري مي‌افتند. در حاليكه بايستي مجسمه هاي شهري قبل از تكميل بنا يا فضاي شهري ايجاد شود و قبل از ساخت آن جايگاهي براي  مجسمه هاي شهري در نظر بگيرند.


 حقيقي در باره يكي از آثارش در بزرگراه تهران و نحوه تعبيه آن اذعان داشت:  يكي از مجسمه هايم  در خروجي نيايش دادمان نصب شده است و به‌خاطر اينكه در جاي خوبي قرار گرفته از همه طرف ديده مي شود علاوه بر اين، اثر مذكور  به خاطر ويژگي سه بعدي بودنش از  همه جهت معنا و مفهوم خود را به مخاطب ارائه مي‌دهد..در مورد نحوه قرارگيري اين اثر نيز من چند منطقه از تهران را براي نصب به شهرداري پيشنهاد دادم و به كارشناسان هنري آن ها گفتم كه الويت من اين منطقه از بزرگراه نيايش است و آنها نيز با من همكاري كردند.


 وي كه تجربه ساخت مجسمه شهري در كشور لهستان  را در كارنامه خود دارد. در باره جانمايي اثر با بهره گيري از فضاهاي مناسب گفت: نكته مثبتي كه در تجربه كشور لهستان داشتم؛ اين بود كه شهرداري شهر گدانسك لهستان نهايت همكاري را  با من براي ارايه كاري تميز با ديد مناسب داشت.


 وي در خصوص نقش مجسمه هاي شهري در ايجاد فضاي شهري گفت: وقتي  من با يك اثر خوب كه در جاي مناسبي نيز  قرار گرفته؛ روبرو مي شوم.  متوجه مي شوم كه نه تنها من ( به عنوان يك مجسمه ساز) بلكه عامه مردم نيز با  آن اثر هنري ارتباط ويژه اي مي‌گيرند. به‌خصوص در  شهر تهران كه شلوغ و پر ازدحام است ؛ديدن چنين مجسمه هايي براي همه جذاب خواهد بود و فضاي شهري مناسبي نيز  ايجاد خواهند كرد.


 حقيقي در نهايت برگزاري جشنواره نقدي در خصوص بناها و فضاياي شهري را مثبت ارزيابي كرد و اذعان داشت به طور كلي نقد از جمله مقوله هايي كه همه ما انسانها به آن‌احتياج داريم .اگر نقد در مورد كارهايمان باشد؛ به رشد هنر كمك مي كند. به خصوص نقد مجسمه هاي شهري كه جز مهمي از فضاي شهري محسوب مي شود. به شرط آنكه نقد با در نظر گرفتن همه شرايط و با فاصله از بايدها و نبايدها صرف انجام شود.


 حقيقي  تاكنون مجسمه هاي براي شهرهاي ايران و ديگر شهرهاي دنيا ساخته است. از جمله آثار وي در ايران مربوط به مجسمه شهري  كه در بزرگراه  نيايش  ابتداي خروجي دادمان و ديگري مجسمه اي با عنوان «بسمه» كه در شهر مشهد نزديك فرودگاه است. هر دو اثر وي بر گرفته از  با الهام از معماري و خوشنويسي ايران ساخته شده است.


 نخستين مسابقه سراسري عکس و کارتون «نقد فضا و بناي شهري»  در دو بخش «سيما و منظر شهري» و «زندگي در فضاي شهري» توسط معاونت شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي،  در هفته اول خرداد ماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد..


کد خبر: 251891

وب گردی

وب گردی