تهران- ایسکانیوز: شهرام درخشان مستندساز و مسئول برگزاری درس‌گفتارهای گویندگی و نویسندگی در سینمای مستند گفت: «آموزش در این دوره از درس‌گفتار‌ها انحصاراً و به طور مشخص به «نویسندگی و گویندگی در سینمای مستند» مربوط می‌شود و نه هنر دوبله و یا گویندگی تلویزیونی و رادیویی.»

به گزارش ایسکانیوز، وی درباره لزوم برگزاری این کارگاه آموزش تخصصی که اردیبهشت و خرداد 94 در این «مرکز» برگزار می‌شود، گفت: «با این توجه که هر حرفه‌ای نیاز به آموزش و تخصص دارد؛ نویسندگی و گویندگی هم شبیه کارگردانی، تدوین، تصویربرداری و... بر مبنای دانش، تجربه و مهارت شکل می‌گیرد؛ بنابراین نمی‌توان به این دو حرفه، تخصصی نگاه نکرد و آنان را فعالیت‌هایی فرعی و آماتوری و یا سلیقه‌ای در نظر گرفت.»

درخشان ادامه داد: «تخصصی نگاه کردن به این دو مقوله و اصول آموختن این دو حرفه مطابق قاعده، لزوم برگزاری چنین درس‌گفتارهایی را ایجاب می‌کند. به اعتقاد من، نویسنده بودن و همچنین گوینده بودن، مشاغلی مهم و مستقل، اما پیوسته به پیکره سینما هستند و می‌بایست به هر دو، به شکل یک فعالیت حرفه‌ای و مبتنی بر آموزه‌های علمی و کاربردی توجه ویژه داشت.»

این گوینده در خصوص درس‌های ارائه شده در این کارگاه آموزشی توضیح داد: «علاوه بر اینکه در این دوره، مبانی سینمای مستند تدریس خواهد شد؛ نویسندگی و گویندگی را از نقطه صفر آغاز کرده و در ادامه، به مباحثی دقیق‌تر و تخصصی‌تر خواهیم پرداخت. همچنین با حضور اساتید مهمان به سرفصل‌های اختصاصی توجه‌ای ویژه نشان خواهیم داد.»

133

وی با تاکید بر اینکه گویندگی در سینمای مستند با دوبلوری تفاوت زیادی دارد و این درس‌گفتار‌ها به حرفه‌ی دوبله مربوط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «نکته‌ای که لازم است بدان اشاره کنم در خصوص مبحث گویندگی است. در این سلسله درس‌گفتار‌ها، اختصاصاً به گویندگی در فیلم مستند پرداخته می‌شود و این بدین معنا است که آموزش ما مبتنی بر کار در سینمای مستند است. گویندگی همچنان که یک حرفه تخصصی به شمار می‌آید، خود دارای شقوق مختلف و گرایش‌های جداگانه و متفاوتی هست؛ مثلاً گویندگی تلویزیونی حرفه‌ای متفاوت با گویندگی رادیوست و هر دو، تفاوت آشکار و بسیار تکنیکی و ظریفی با گویندگی در فیلم مستند دارند.»

درخشان افزود: «در سینما نیز گویندگی دارای مرزبندی دقیقی است. حرفه گویندگی فیلم مستند فاصله بعیدی با دوبله فیلم دارد و ما یقیناً این دو را از هم جدا می‌بینیم. به طور کلی آموزش در این دوره از درس‌گفتار‌ها انحصاراً و به طور مشخص به «گویندگی در سینمای مستند» خواهد پرداخت و نه دوبله و یا گویندگی تلویزیونی و رادیویی و... با این توجه، از شرکت کنندگان در این کلاس‌ها می‌خواهم که به این نکته ظریف، دقت خاص داشته باشند.»

این مستندساز با بیان اینکه گزینشی به شکل متداول برای داوطلبان حضور در این کلاس‌ها گذاشته نشده، عنوان کرد: «البته شروط نخستینی برای ثبت نام در نظر گرفته‌ایم که گمان می‌کنم‌‌ همان شروط کفایت می‌کند. با این حال برای کسانی که تمرکزی خاص بر گویندگی دارند، در اولین جلسه کارگاهی برنامه سنجشی در نظر گرفته‌ایم که بیشتر برای تعیین سطح کیفی و کمّی و برآورد میزان توانایی فردی است؛ اما به منزله آزمونی برای ورود به کلاس‌ها نخواهد بود.»

درخشان در پایان با اشاره به استفاده از اساتید سینمای مستند در این درس‌گفتار‌ها گفت: «تلاش کردم که از بهترین‌ها استفاده بشود. به همین دلیل از میان ده‌ها استادی که می‌توانستند به ما کمک کنند از آقای اُرد عطارپور، پیروز کلانتری، همایون امامی و احتمالاً آقای محمد تهامی‌نژاد در درس‌گفتارهای نویسندگی بهره خواهیم برد. در گویندگی هم از دو گوینده با سابقه مستند، به عنوان مهمان دعوت کرده‌ایم که در این کلاس‌ها شرکت کنند. آقای ناصر ممدوح و غلامعلی افشاریه در کنار من خواهند بود که طی دو جلسه، در کلاس حضور خواهند داشت.»

گفتنی است مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درس گفتارهای گویندگی و نویسندگی در سینمای مستند را طی 9 جلسه و از هفتم اردیبهشت لغایت ۲۷ خرداد‌ماه ۹۴ برگزار می‌کند.

عموم متقاضیان تا پایان روز ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ فرصت دارند تا مراحل ثبت‌نام اینترنتی خود روی وب‌سایت‌های www.defc.ir وwww.cinematajrobi.ir را کامل نمایند. دانشجویان رشته‌های هنری بویژه سینما (با ارائه کارت دانشجویی معتبر)، مستندسازان (با ارائه معرفی‌نامه از انجمن مستندسازان) و هنرجویان انجمن سینمای جوان (با ارائه معرفی‌نامه از انجمن سینمای جوانان ایران)؛ از اولویت ثبت‌نام در این کارگاه برخوردار هستند.
کد خبر: 251953

وب گردی

وب گردی